skaffa en katt till?

R8n

Trådstartare
Visst det är bara 3 dagar sedan Baloo fick somna in men våran andra katt går bara och skirker efter honom, vägrar nästan att äta och sover väldigt mycket.

Så vi går i tankarna på en ny katt, även fast det känns helt fel just nu. Vi får ju aldrig tillbaka våran älskade Baloo.

Men så till frågan:

Våran andra katt, Bagheera var 4 år när Baloo kom hem till oss och han är lite som en sk. ensamkatt. Han ville i början inte acceptera den lilla kattungen men efter 3 veckor fungerade det hyffsat. Dock har vi alltid fått lov att passa dem då de har kunnat ryka ihop och ridit på varandra.

Så när vi gick ut/åkte bort stängdes alltid den ena katten in för säkerhetsskull, något vi inte vill behöva göra igen.

Dock fungerade de hyffsat ihop iaf, de kunde ligga bredvid varandra och även tvätta varandra, leka "jaga katten" osv.

Idag är Bagheera 7 år gammal dvs han börjar bli en lite äldre herre. Alltså borde inte en kattunge fungera så bra? (för den delen vill vi inte börja om med en kattunge heller)

Hona eller hane? Självklart ska katten vara kastrerad när den kommer hit.¨

Vi funderar lite på att ta kontakt med katthemmet och hjälpa en katt därifrån men som sagt, det är fortfarande funderingar..

Alla tips, idéer och råd är varmt välkommna! :bow:

Sv: skaffa en katt till?

Jag skulle föreslå en hona. Det brukar inte vara samma maktkamp mellan en hona och en hane som mellan en hane och en annan hane. Hon ska nog vara ganska ung också om er nuvarande hane är väldigt dominant, så att hennes "plats" redan är given (eller kontakt ett djurhem och prata med dom om vilka katter dom har inne. Kanske finns det någon lugn vuxen hona som kan passa)

Tack för svaret!

Det har nu gått 8 dagar sedan Baloo avlivades och Bagheera har börjat äta lite väl mycket mat per dygn nu. Och desutom sover han mycket mera.

Vi går i planer på en ny katt, 3-6 månader gammal.
Men funderar på att vänta tills efter jul eftersom det blir så mycket stök och bök här hemma då.

Men min mor tror att det kommer bli för långt för den andra katten som är här hemma. Vad tror ni?

Jag tro det kan gå, vet vi väntade bra tag vi innan våran katt fick ny kompis näår den andra hade blivit ihäl körd:(

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
186
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
568
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 552
Senast: cirkus
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 978
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar