Sv: Skaffa 1årig katt
Så nu är katten hos mamma.
Jag hämtade den i tisdags på förmiddagen.
Han har tidigare mer eller mindre levt i misär (enligt mig iaf).. Ägaren hade tre vuxna katter (Tuffs som mamma nu har, hans syster och en till honkatt) Tuffs hade parat honkatten som fick 5 ungar för ca 6 veckor sedan, när jag hämtade Tuffs så var hans syster jättetjock och fick igår kattungar..
Han hade alltså parat sin syster också..
Hon bor i en etta, persiennerna är alltid neddragna (natt som dag) och det är så sjukt stökigt i lägenheten.
Så det kändes som att jag iaf gjorde en god gärning när jag hämtade Tuffs..
Jag har anmält detta till Länsstyrelsen i staden, men vad jag vet så har inget hänt..
Hursom, åter till Tuffs.
Han var lite orolig i buren när vi åkte bil hem till mamma och pappa, men han lugnade sig efter ett tag. Mamma hade gjort iordning låda, mat, vatten och en koja i tvättstugan och satt en grind mellan tvättstugan och köket.
Detta för att han ska slippa hunden i början.
Hunden kommer inte över men Tuffs kan med lätthet hoppa över ifall han vill. Hunden är dock jättesnäll mot katter.
Tuffs klev genast ur buren, hoppade upp på bänken vid fönstret och drack lite vatten + smakade maten, sedan satt han i 3 timmar (!!!!) och tittade ut genom fönstret (kom då på att han kanske aldrig har gjort det förr?). Han pratade högt när vi gick in i tvättstugan för att gosa och var väldigt tillgiven.
På onsdagen hade han tid för kastrering, ID-märkning och vaccinering. Inga problem i bilen dit, enligt veterinären som tog emot oss var han matt och tråkig i pälsen (vilket vi också sett) antagligen pga maten och att han inte mått så bra på förra stället. Han vägde dock 6kg, så han blir nog en bjässe med tanke på att han nu är totalt omusklad och ganska tunn..
Kastreringen gick jättebra och han var pigg när han kom hem igen, åt och drack, gick på lådan och var väldigt pratig.
Igår tog han ett skutt över grinden och var i köket för första gången, trots att hunden var i närheten.
Lägger in bilder så fort jag har några
Tack för all hjälp också! Han får Royal Canines foder för Maine Coon-katter då det tydligen var bra för katter som växer mycket + har lång päls, sedan har han Ever Clean i lådan och mamma (och Tuffs) är jättenöjda med det