Skäck på lojsta hed

Status
Stängd för vidare inlägg.

Felicia244

Trådstartare
Funderade lite på varför man aldrig ser gotlandsruss som har skäckfärgen på lojsta hed.
Någon som vet varför? :)
 
Sv: Skäck på lojsta hed

Dorsalskäck, som är den vanligare formen av skäck, är inte en godkänd färg hos russ. Skimmel, black och blåögd gräddvit.
Man avlar alltså inte på hästar med de färgerna.

Funnit på gotlandsrussets hemsida.
Det finns ju fler raser som inte tillåter skäck, däribland welsh.
 
Sv: Skäck på lojsta hed

Russen är väl såna bukskäckar eller om det heter splash och är inte samma sak om sabino
 
Sv: Skäck på lojsta hed

KL

Russ kan vara skäckar men de är i så fall bukskäckar. Det är recessivt anlag så skäckfärgad avkomma kan födas efter två enfärgade föräldrar.
 
Sv: Skäck på lojsta hed

Det finns skäckiga russ sen 50talet, min ena väninna hade en som var född på Losta Hed och var skäck.
Då dom på den tiden inte var godkända "försvann" dom skäckiga redan som föl :(

Samma sak med welsharna.

Har själv haft en avblekbar gråskimmel skäckig welsh med högt premierade föräldrar.
Han var reggad som skimmel.

Har själv sett flera avblekbara grå- och rödskimmel skäckiga welshar som alla varit reggade som skimlar,

Stamtavlenörd som jag varit, och är, hittade jag att dom oftast var släkt med dom welshar som användes inom russaveln.....
 
Sv: Skäck på lojsta hed

[...]Stamtavlenörd som jag varit, och är, hittade jag att dom oftast var släkt med dom welshar som användes inom russaveln.....

Fast skäckanalget hos russ går tillbaka till ett russto. Tror hon hette Sterna och hade stamboksnummer 7. Detta är alltså långt före welshinslaget hos russen.

För mycket länge sedan var det en tråd på Buke (kan varit på Stallet-tiden) som handlade om just bukskäck/ventralskäck/splashed white och vilka raser det förekom hos. Då diskuterades welsh och vi kunde konstatera att det där förts bl a (?) av en linje Criban-ponnyer i vilken ingick hästar som C Socks, C Rally, C Leading Lady och C Gold Cockade. Den sistnämnde exporterades till USA och jag tror (!) att det var linjeavel på honom som resulterade i hingsten The Hot Spot som verkligen var skäck och därför inte fick reggas som welsh. Hans tidigare släktingar hade bara stora, vita tecken och blå ögon. Dessa tecken kunde man följa bak i generationerna.

För några år sedan hittade jag en hemsida till ett stuteri i USA som avlat vidare på linjerna och hade massor med skäckade welshar. Nu hittar jag den naturligtvis inte!

Summan av detta var att även om det är samma typ av skäck som finns hos russ och welsh tror jag att de härrör från helt olika källor.
 
Sv: Skäck på lojsta hed

Men jag "slutade" leta bakåt bland russen för jag fann just Criban Daniel som kommer från dessa "skäck"linjer hos welsh.

Och min skäckiga renrasiga welsh med engelska importföräldrar hade Criban Victor till farfars far......
 
Sv: Skäck på lojsta hed

Vad för stam hade din welsh vidare?

Det är säkert så att skäckar varit mycket vanligare hos welsh än man trott. Eftersom skimmel är så vanligt så "försvinner" de otillåtna skäckarna med åldern och kan användas ändå. Här är härstamningen på den tidigare nämnda The Hot Spot. Förr fanns det även en bild på honom på nätet, men nu hittar jag den inte. Han var uppe till diskussion på en lista som handlade om hästfärger jag var medlem på för sådär 15 år sedan. Tydligen fick han inte registreras som welsh pga färgen, så han reggades som pinto istället. Om du tittar på bilderna på hans anfäder finns där Criban Socks, en gemensam nämnare i flera misstänkta welshskäckar/anlagsbärares stamtavlor.

För att återvända till russen så anses (skrivs t.ex. i Ridsports russ-bok av Birgitta Elmdal) anlaget komma från Sterna 7, f. 1894. Hon var själv skäck. Jag gissar att alla skäckade russ idag har dubbla uppsättningar Sterna i stamtavlan. Det tycks främst varit dottern Frida 88 med avkommor som spridit anlaget vidare. Frida är tex mormor till hingsten Dolle 78 och mor till hingsten Frej 86. Frej är t ex far till Kajsa 139, f 1912 och "Brun, vitt huvud, vtbff". Låter som typisk exempel på att man väl ibland kan "se" de heterozygota bukskäckarna.

När jag kollade på Dolles avkommor såg jag t ex ett par som hade vita fötter. Får intrycket att "vanliga" vita tecken (spec på benen) förefaller vara så pass ovanligt hos russ att man gott kan misstänka skäckanlag i många fall där de förekommer. Jämför man tex med andra naturraser som shetland och fjordhäst så förekommer ju vitt på benen knappast alls hos den senare och hos den förra är det väl extremt ovanligt om hästen inte är skäck (tobiano). Är det inte samma sak med islandshäst (som har både tobiano och splash) förresten? Hos welsh kompliceras ju det hela mer av att det finns sabino.
 
Sv: Skäck på lojsta hed

Ja men den är inte dorsalskäck.

Nej, för dorsalskäck finns inte hos russ över huvud taget. Däremot finns ventralskäck. Så jag förstår inte vad du menade med ditt svar på TS fråga. Svaret har ju inget att göra med att det är få/inga skäckade russ på Lojsta hed.
 
Sv: Skäck på lojsta hed

Nu har jag startat en egen tråd så jag skulle bli så tacksam om du vill svara i den ;) :d
 
Sv: Skäck på lojsta hed

Det spelar ju ingen roll vilken sorts skäck det är när man bara frågar efter skäck... Russ får visst vara skäckar.
 
Sv: Skäck på lojsta hed

Kl

Nu har ni dragit iväg för mycket från huvudfrågan. Därför stänger jag denna tråd och hänvisar till den färgtråd som redan finns.

Görel moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den traditionella premieringen av russ på Lojsta hed, Gotland, är nu avklarad och årets hingst har lämnat flocken. Allt fångades på film...
Svar
0
· Visningar
102
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I söndags var det dags för årets hingstsläpp på Lojsta hed på Gotland - här kan du se hur det såg ut när Stinsen 734 återvände till...
Svar
0
· Visningar
116
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Förra helgen släpptes russhingsten Stinsen ut på Lojsta hed för andra sommaren på rad. Det var inte bara gamla bekantskaper han fick...
Svar
0
· Visningar
175
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
280
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp