Skador på uppfiskade utsläppta fiskar?

Tigertofflan

Trådstartare
Jag undrar hur bra en fisk klarar sig efter att ha blivit uppfiskad med krok och sedan återutsläppt i vattnet.
Fiskar kan bli uppfiskade från flera meters djup, och dras ju upp till ytan, så såren av kroken borde ju bli ganska... tydliga? Är fiskar snabbläkta? Hur bra klarar de sig med sår i munnen, när de blivit återutsläppta? Finns det någon infektionsrisk? Skillnad på salt- och sötvattensfiskar? Kan de få några skador av tryckskillnaden som blir?

Jag kan ingenting om fiske men blir gärna upplyst av någon som vet!

Sv: Skador på uppfiskade utsläppta fiskar?

Ett stort problem som jag känner till och som man ofta missar att tänka på, är den oerhörda mjölksyran de drar på sig när de kämpar emot reven. Är det dessutom varmt ute och vattnet binder mindre syre så är det vanligt att tillbakasläppta fiskar inte återhämtar sig alls. Rena små sårskador däremot anser jag personligen vara mindre allvarliga, typ efter kroken i munnen. Givetvis hade fisken hellre varit utan, men mycket läker.

Åh, mjölksyran tänkte jag inte ens på! Sorgligt :crazy:

Kom på en sak jag hörde för många år sedan, att människans hud mot en fisks fjäll på något sätt är skadligt, och/eller orsakar kraftigt fysiskt obehag. Stämmer det eller är det bara en skröna?

Om vi inte är blöta om händerna kan vi orsaka skador i deras slemskikt, absolut. Även håvar orsakar skador i stil med skadade och avbrutna fjäll. Tittar man på en nyhåvad fisk i kraftig förstoring ser man hur det blöder lite här och där.

Och... slemskiktet ligger under/mellan fjällen eller? Vad gör slemskiktet för fisken?
Fungerar fiskars fjäll med samma princip som kräldjurs fjäll gör, dvs att de tappar allt på en gång och så kommer det nytt, eller växer fiskars fjäll ut lite hursomhelst efterhand som fjällen skadas?

Slemskiktet ligger utanpå fjällen, mot vattnet. Det är ett skyddande lager, precis som människans hud. Det skyddar mot abkterier och parasiter mm.

Fjällen ersätts varefter de skadas, + att jag antar att de också ersätts automatiskt inom en viss tidsperiod, precis som människans yttre hud. Däremot försvinner inte allt på en gång som på en ömsande orm.

Forskning visar att det varierar väldigt mycket mellan olika arter, olika tid på året, olika vattentemperaturer osv.

En del sportfiskare använder lite för veka redskap, för att den så kallade drillningen ska bli mer utdragen och spännande. Det tycker jag helt enkelt är inhumant.

Det tar lång tid för fisken att syresätta musklerna efter fysiologisk stress och ansträngning, under den tiden är den sämre på att hålla sig undan predatorer.

Man bör inte lyfta upp fisken ur vattnet alls, och jag anser att man ska använda krok utan hulling, eftersom det är dumt att skada fisken i onödan. Ju mer man hanterar fisken, desto mer utsatt blir den för infektioner.

Man vet inte om fiskar upplever smärta och obehag, men det finns modern forskning som tyder på det.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 407
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur