Skadestånd efter köp...

Penny_Lane

Trådstartare
Hur kan det komma sej att det väldans ofta när man läser artiklar om folk som stämt varandra till höger o vänster efter hästköp, handlar om hästar i prisklassen 20000-50000.

Folk verkar kunna köpa hästar för 20000 o kräva att dom skall vara friska krya i lagom ålder o hoppa hus..

Det finns väl ofta en anledning till att dom e billiga?? Eller??

Sv: Skadestånd efter köp...

Oavsett vad hästen kostar så vill man väl ha en frisk häst (om inte så ska ju detta tydligt framgå, helst redan i annonsen).

Jo visst men familjen som köpte en ponny (läste om de på bukefalos) för 20 000 o sen visade det sig att den hade spatt.. Å då va de himmel o helvete o dom stämde gamla ägaren.
Lika så har jkag läst många gånger att hästar har haft lösa benbitar som inte på verkat nått men ändå har gamla ägarna blitt stämda.

Var priset 20 000 för att den hade spatt, och säljare talade inte om att den hade det? i så fall förstår jag om dom stämmer.
Var det för någon annan anledning priset "bara" var 20 000, t ex ålder eller annan anledning och sedan visade det sig vid veterinärundersökning att den har spatt? Då förstår jag också.

Jag har 6 stycken hästar, varav 5 av dom är ponnyn, och jag har inte betalt så mycket som 20 000 för någon av dom. min ena D-ponny är den enda som hade ett litet fel när jag köpte honom, en gammal skada i frambenet. Men då jag hade honom på foder 1½ år innan köp, så visste jag att han inte hade nåt problem med det. Honom köpte jag som 7-åring för 12 000 kr inklusive sadel träns och flera täcken. Ett riktigt fynd :banana:

Oavsett hur billig hästen är så vill man ju att säljaren ska vara ärlig om nåt är fel på den, så det är därför den säljs billig. Så får man ta ställning till då om man ändå vill köpa den och ta risken att den kanske inte håller för det man tänkt.

Men om man köper en häst så ska man ju besiktiga den ordenligt. Spatt är inte säkert att det syns annat än på röntgen och då kan man ju knappast skylla på tidigare ägare? Som hästägare så kan man ju bara informera om skador man vet om att hästen har/ har haft.

Jag vet mkt väl vad spatt e.. har själv en som tävlar högt med spatt i ena bakbenet.

Visst jag menar inte att man skall luras när man säljer o köper häst. Men om man tillexpel köper en häst för 25000 o inte vill ha nån röntgen på hästen. 2 år senare visar sig hästen vara oridbar pga spatt/lösa benbitar eller något liknande. Då e de alltid säljaren som får ta tillbaka hästen. Men ibland vet inte ens säljaren om de. O vem vet vissa saker kanske aldrig skulle visa sig om inte de va för att köparen hade ridit på ett visst sätt.
Lurigt oxå att 90% av stäömningsansökningarna alltid började med att hästen hade kotledsimflamation å sedan har dom letat vidare. De e ganska känt att de flesta kotledsimflamationerna har ridits fram.
Se själv vad Staffan Lidbeck sa i Ridsport (nr?). Många ryttare kommer in med häst efter häst med samma fel o kan inte rannsaka sig själva..

Ja, det är löjligt. Om du läst mitt förra inlägg ordentligt så hade du fattat att jag håller med dig. Kan man verkligen stämma förra ägaren för skador på hästen 2 år senare? På två år så kan man ju själv rida fram de skadorna på en frisk häst om det vill sig illa...

med de nya reglerna som kommer så verkar det som om tiden skall förlängas till tre år... :crazy:

Men om man tillexpel köper en häst för 25000 o inte vill ha nån röntgen på hästen. 2 år senare visar sig hästen vara oridbar pga spatt/lösa benbitar eller något liknande. Då e de alltid säljaren som får ta tillbaka hästen.

Spatt och lösa benbitar är ju fullt möjlig att upptäcka med en ordentlig veterinär undersökning, eftersom köparen är den som har undersökningsplikten är det ju också lämpligt att försäkra sig om att så inte är fallet. Vad reglerna gäller för näringsidkare i dessa fall känner jag inte riktigt till, men vet att köpare inte har kunnat få reklamera häst pga spatt ens hos en näringsidkare.

Spatt är en åkomma som är såpass lynnig att även om hästen är befriad från spatt vid köpetillfället, finns inga garantier för att detta varar livet ut. Åtminstone var det så som tingsrätten resonerade vid en reklamation 20 månader efter köp.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 312
Hästmänniskan Jag har lite svårt med att ta ett beslut i samband vid hästköp och tänkte att buke panelen skulle nog kunna ge mej några bra råd ;)...
Svar
6
· Visningar
1 610
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
802
Ekonomi & Juridik Funderar på det här med hästköp (mellan privatpersoner) som hävs. Vill gärna läsa om era erfarenheter kring detta... Både från köparens...
Svar
1
· Visningar
1 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar