Skadad skatunge

M

Micco

Hittade precis en skada skatunge utanför fönstret... De verkar som ngn katt vatir på den o den har ett öppet köttsår i huvudet o fjädrarna e borta där.. Jag vet inte hur pass skadad den e.. Den piper o flaxade när jag försökte ta upp den och gapade.... Jag har tagit in den i en låda med en varm flaska iaf, den låg ute i d kalla regnet och föräldrarna verkar ha övergett den, dom va där o flög runt i början.... Men om jag fattat d rätt ska d ha d varmt torrt o så får man vänta tills den kommit ur shocken o kns mata den lite sen? Men jag vågar inte släppa ut den efts dn e skadad ju. Ska jag ringa Fågelcentralen direkt då lr?? Ngr andra tips på vad jag kan göra!!?? D e ju jättesynd om den o ja vill så gärna hjälpva den.........Help!!

Sv: Skadad skatunge

Ja ring till fågelcentralen!
Eller till en veterinär som kan ge dig namn på kunnigt folk som kan, heter de viltvårdare?

Hur har det gått?

(och :bow::bow::bow: till dig för att du brydde dig och inte bara gick förbi!)

Va? En veterinär för en skata?

Förresten vi har ju en här på buke, han kommer säkert på bra råd hur man ska göra.:angel:

Min dåvarande kille kom en gång hemsläpande med en mås, kastade sig in i badrummet och slog ihjäl den.

Han hade kommit gående och stött på ett halvt dagis som ojade sig över en stackars trasig mås. Han kunde inte med att ha ihjäl den framför alla ledsna dagisbarn och fröknar som ojade sig "man skulle kanske ta den till en veterinär...." :angel:

Min dåvarande kille kom en gång hemsläpande med en mås, kastade sig in i badrummet och slog ihjäl den.

Jag förstår att han är en dåvarande... :crazy:

TS: Fågelcentralen, är det nån frivilliggrupp för skadade vildfåglar? Ring dem i så fall och hör vad/ om man kan göra nåt (antar att du redan gjort det nu). Vill också gärna höra hur det går! :)

Jag förstår att han är en dåvarande... :crazy:

TS: Fågelcentralen, är det nån frivilliggrupp för skadade vildfåglar? Ring dem i så fall och hör vad/ om man kan göra nåt (antar att du redan gjort det nu). Vill också gärna höra hur det går! :)

Inte av det skälet.

Han vet precis hur man tar en fågel av daga.
Jag tycker han gjorde helt rätt. Måsar i stan är ett otyg, de attackera folk när de har ungar och tömmer papperskorgar. Men för den skull så ville han inte att den skulle lida i onödan. En snabb transport till lägenheten och en snabb död var lindrigare än att släpa den stackaren till vetrinären,

Jo jag hittade en skogvaktarkille som brukar ta hand om fåglar o allt möjligt, , inte alltför lång ifrån mig så vi körde dit med den. Vid de laget hade blodet i huvudet torkat å då för första gången såg jag hur illa skadad den var... Den hade ett hål in i skallen, de va skator som hade varit på den och hackat, och det va ingen skatunge=( utan en stackars liten STENKNÄCK som idiotskatorna va å hackade på.. Har dom fått fnatt eller ngt, ja trodde dom va asätare inte mördare.... man kan bli arg för mindre!! När vi väl hade kommit fram till fågelexperten såg vi att ögonen hade skrynklat ihop lite, när jag hitta den va dom stora o uppspärrade o den flög omkring i lägenheten, men d va tydligen av adrenalinkicken efter chocken.. så han trodde inte den skulle klara sig. Han skulle ge den penicillin mat o vatten o se hur den mådde dagen efter o jag försöker å få tag på honom för o se hur d har gått.. den va ganska illa däran, men d känns bra att jag har gjort va ja kunnat för o hjälpa den lilla stackaren, kunde inte me o lämna den där till att dö bara...

Skator är djur. De beter sig inte alltid som vi tycker de ska göra.

Survival of the fittest är det som gäller i deras värld.

Bra jobbat. Till skillnad ifrån vissa så sket du inte i den, du gjorde dit bästa och det är vad som räknas. :bow::bow::bow:

Äsh, blod går att tvätta bort, om det var vad du tänkte på.

Den hade ett hål in i skallen, de va skator som hade varit på den och hackat, och det va ingen skatunge=( utan en stackars liten STENKNÄCK som idiotskatorna va å hackade på.. Har dom fått fnatt eller ngt, ja trodde dom va asätare inte mördare.... man kan bli arg för mindre!!

Ja, ja, jag säger bara det...... nyss gjorde du allt för att rädda, som du trodde, en liten sketen skatunge, och bara i ett nafs ändrar du åsikt... och så är skator idioter, och du är arg???? På skatorna??
Bara för du inte såg skillnad på en skata och en stenknäck?:grin:

Nej, inte för den skull... men i badrummet?

Kanske bara är jag som är fesig... :p

Var annars när man bor i lägenhet? Man vill ju ha in en stor äcklig vildfågel i köket direkt.

Du skulle väl ha dött om du kom in i badrummet den gången jag hade bråttom när jag skulle köra viltspår och i panik fick hugga loss bitar av en fryst blodklump så att det skvätte långt upp på väggarna:D

Såg ut som man styckmördat någon och inte hade jag tid att städa innan jag åkte så det var inte jätteskoj att städa upp när man kom hem ett par timmar senare...

Var annars när man bor i lägenhet? Man vill ju ha in en stor äcklig vildfågel i köket direkt.

Nej, men jag tänkte väl mer utomhus i nåt lämpligt buskage, kanske. :D

Du skulle väl ha dött om du kom in i badrummet den gången jag hade bråttom när jag skulle köra viltspår och i panik fick hugga loss bitar av en fryst blodklump så att det skvätte långt upp på väggarna:D

Såg ut som man styckmördat någon och inte hade jag tid att städa innan jag åkte så det var inte jätteskoj att städa upp när man kom hem ett par timmar senare...

Som sagt, vad gäller djurdelar är jag lite fesig... men vad gäller obduktioner och splatterfilmer så är det inga som helst problem! :angel: :D

Va? En veterinär för en skata?

Förresten vi har ju en här på buke, han kommer säkert på bra råd hur man ska göra.:angel:

Njaa, nu missförstod du, jag menade mer att man kunde ringa till en veterinär för att de borde veta om det fanns någon som tog hand om skadade vilda djur. Vet att det finns sådana människor som har sådan kompetens (eftersom "vanligt" folk inte får ta hand om vilda djur, men hjärnan är på lågvarv och jag kommer inte ihåg vad de heter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka