Skadad ponny i boxen

Trilla

Trådstartare
Ja,precis ,när husse går ned till stallet och ska morgon fodra ,hör han världens brak innefrån stallet och när han kommer in så står c-ponnyn (som denna dag ska iväg på tävling) på tre ben och blöder näsblod! :eek:
Tävlingsdagen blev ju inställd,vet. kom ut och sa att vi vänta och se om det "bara" är nån muskel som har blivit rejält sträkt mm..
Visar sig sen dagen efter att hon tyckte inte alls att han har blivit bättre och det blev häst ambulans upp till uppsala.
varför han jämt blödde näsblod när han åt osv,det va ett mysko för oss.
Där uppe på kliniken fick han vara i en hängvagga och sedan dagen efter röntgades han.
De hittade inget fel på bakbenet,inget brytet-ingenting.skönt på ett sätt men på ett sätt inte,då man vil ju veta varför han har så himla ont :(
Varför han blödde näsblod va för att han hade en fraktur på typ käken. Inget som han har ont av -han äte osv,det va alltså bara en lite fraktur-som han som tur va inte lider av.
men nu undrar jag/vi,vad är det för fel på benen? det sitter högt uppe,runt höften.han har en del gånger inte allt för ont men på kvällen har han jätte ont.

jag undrar om nån anna har råkat ut för en sådan här liknande sak?
Vi funderar om höften är förskjuten på nått sett,eller är det en muskel skadad? :confused:

Nån som har vart med om nått liknande?
han har röngtags osv och ska nu ha box vila ett par veckor ...
ja just det ja,vi vet att det inte har varit nått/nån därinne för de hade de andra hästarna varit upprörda,speciellt den gamle han hade sagt till...
Nån som har varit med om nått liknande??

Sv: Skadad ponny i boxen

kan hända att när h*n fick in smällen på ett sådant sätt att musklerna svällde upp runt en viktig nerv eller till och med en vid rygraden. detta gör så att hästen inte kommer at kunna använda sig av benet föräns inflamationen har lagt sig.
fick ni några recept av veterinären på inflamtionshämande och pencilin?

Usch stackars lille ponnyn.har inte varit med om liknande men jag önskar er lycka till med pållen och hoppas att den blir frisk snart :)

Vi hittade vår låneponny på 3 ben nu i somras. Hon kunde inte stödja alls på ena bakbenet och hade rejält ONT. Vet kom ut och var först övertygad om en hovböld. Hästen ömmade inte och han kunde inte hitta något heller. Han klämde, böjde och bände igenom hela hästen, utan att hitta något alls (detta är en vet som i normala fall har röntgen i fingrarna. Otroligt duktig på ben).
Nåväl. Ponnyn fick Finadyne iv, och jag sprutade henne im några dagar efteråt. Hon var rejält halt i några dagar, men blev sedan helt återställd (vet tycker nu att hon är fräschare än någonsin! Ponnyn är över 20 år, gammal ridskolehäst som ska få sin sista sommar då hon inte varit ok det senaste 1,5 åren. )
Och ja. Hade det varit min häst hade jag rtg vilket inte gjordes på denna ponny...
vad sa vet om eran ponny då? (Förutom att det inte var någon synlig skelettskada.)

sova skrev:

för att han hade haft inflamtionen ett litet tag å veterinären gav antagligen det för att dom inte ville att inflamationen skulle inge något annat problem och om jag inte mins fel så fanns det en del smärlindrig i den oxå.

sova skrev:
Vi hittade vår låneponny på 3 ben nu i somras. Hon kunde inte stödja alls på ena bakbenet och hade rejält ONT. Vet kom ut och var först övertygad om en hovböld. Hästen ömmade inte och han kunde inte hitta något heller. Han klämde, böjde och bände igenom hela hästen, utan att hitta något alls (detta är en vet som i normala fall har röntgen i fingrarna. Otroligt duktig på ben).
Nåväl. Ponnyn fick Finadyne iv, och jag sprutade henne im några dagar efteråt. Hon var rejält halt i några dagar, men blev sedan helt återställd (vet tycker nu att hon är fräschare än någonsin! Ponnyn är över 20 år, gammal ridskolehäst som ska få sin sista sommar då hon inte varit ok det senaste 1,5 åren. )
Och ja. Hade det varit min häst hade jag rtg vilket inte gjordes på denna ponny...
vad sa vet om eran ponny då? (Förutom att det inte var någon synlig skelettskada.)

Vet.visste faktikst inte vad det är,muskler-nerv,det kan man inte se på röntgen. så han har som sagt 4 veckors boxvila,och får "Butta".-Det är ju för musklerna eller hur ?smärtststillande för musklerna,så att de ska slappna av eller hur?

Nej hovböld är det inte då vi vet att det har blivit nån rejäl smäll i boxen (skall frakturen) så nånting har ju hänt uppe i höften/ryggen som någon sa.

Det låter ju som om att det är nån rejäl muskel skada eller nerver som ligger i klämd. usch det är synd om ponnyn som får lov att stå ine i 4 veckor,men han äter och verkar endå glad.
Jag funderade på om det inte va nån led som det blev inflammation i ? undrar om VEt. har tänkt på det? min kompis häst har ju oxå blivit block halt pga en spark och de upptäkte att det blev rejälv inflammation i leden att de va tvungna att spola runt det med 4 liter koksaltlösning.
Funderar om det är ngt sådat som har hänt uppe i höften,då den va från början svullen?
Det är inte min ponny utan jag hjälper till och sköter om och tränar en del hästar i stallet,och jag blev väldigt nyfiken och fundersam vad som är felet!
Det går väl en led vid höft"kulan" eller hur? ovanför höften va han ju svullen där på morgonen.. hm funderar..
Ska nog ringa och prata med Vet. jag är lite nyfiken plus att jag vill lära mig.. vad tror ni? tror ni att jag kan vara inne på rätt spår? men om jag är det,har inte vet.gett honom fel medecin? plus att borde inte dem ha sett om det va inflammation i nån led??

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 523
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka