Skadad muskel - läkning/rehab

Zipp2010

Trådstartare
Mitt sto skadade sig högt upp på bogen, sår som gick in till muskeln. Hon blev ihopsydd och har stått på box i en vecka, i sjukhage 4 veckor och går nu i vanlig hage (de är lugna, inget spring) samt skrittas för hand 30 min per dag.

Ultraljud togs för 2 veckor sedan och då syntes en ärrvävnad på musklen men helt i sin ordning med tanke på skadan. Själva såret har läkt fint. Inget annat skadat.
Nästa vecka blir det nytt UL, då är det 5 veckor sedan skadan.

Någon med erfarenhet av lättare muskelskador? Hur ser igångsättningen ut? Jag förstår ju att hela hästen behöver en lugn igångsättning, men är det skrittarbete i ett par månader för att muskeln behöver det eller bara för att få igång hästen efter "avställningen"?
Hittills har vet ordinerat att det är bra om hon rör på sig o stretchas dagligen.

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 985
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: Cattis_E
·
Hästvård För exakt 3 månader sen idag råkade min bästa vän ut för ett fruktansvärt trauma som ledde till ett sår in till hovleden...
Svar
1
· Visningar
899
Senast: lil-sis
·
Ridning Har sett att det finns många andra trådar om igångsättning efter skada/vila, men känner ändå att jag inte riktigt blir klok på hur jag...
Svar
2
· Visningar
1 213
Senast: Rubinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka