skadad igen

F

Frieserhäst

Min häst blev skadad som 5 åring, var riktigt halt under 1 år utan att veterinärerna kunde hitta
något fel på henne. Bytade tillslut veterinär och en fraktur på strålbenet.
Hon blev bättre mot slutet och fick vila ett par månader till och blev helt frisk.
Har ridits som vanligt efter detta. Jag fick låna ut på foder p.g.a. graviditet och hon
har stått där i 1 år nu och är halt igen.
Vi körde upp till samma djursjukhus förra veckan där skadan konstaterades och
nya bilder togs. Veterinären räknade med 0.5-1 grads hälta och ansåg att
hon kunde gå lite i alla gångarter man kanske inte fullt ut.
Hon skulle visa bilder (förra och nya) för en expert för att se om frakturen har
förflyttat sig. Om det e därför hon var ok innan men inte nu.

Hur ska jag nu göra med denna häst? Hon är köpt för att bli tävlingshäst.
Att ha häst är dyrt, och vill/kan jag betala för en häst jag inte kan använda som jag vill?
Att ta föl verkar så otroligt komplicerat innom denna rasen, och har jag råd att
hålla märr+ föl, med dålig inkomst och tid?

Jag är så kluven.. Sälja känns ju knappt lönt, vem vill betala för en häst som inte går att ridas.
Dessutom så vill jag ju behålla henne, vi har verkligen gått igenom allt tillsammans.

hjälp:confused:

Sv: skadad igen

Förstår dilemat, men ingen här kan ju svara för dig.

Klart att drömen vore om du kunde få ett föl efter henne som vore friskt och du kunde tävla på framöver.

Förstår inte helt av ditt inlägg hästens användbarhet. Den kan gå i alla gångarter men den kan inte ridas?!?
En häst som man inte får rida på får nog i längden ett ganska tråkigt liv. Det ebror ju förstås på hästen, men min häst blir helt sinnesföändrad bara hon får stå nån månad på grund av vrickning.

Om det är så att hästen kan gå som promenadhäst i vissmån kan du väl triangelmärka henne och rida henne den mån hon klarar, men då "får" du ju inte tävla.
Sälja kanske går, men du får inte mycket pengar för henne... och frieserhästar är ju inte billiga saker egentligen. Eventuellt kanske du skulle kunna sälja henne till avel isf?

ja, detta är verkligen inte lätt.
Veterinären menade att hon skulle sättas igång i skritt nu, iom hon var så lite halt
och kanske sedan kunna ridas i alla gångarter lite lätt, men hon vågade såklart
inte våga säga någonting om ridbarhet i framtiden.
men hon tyckte att hon hade så pass lite ont att hon bara skulle må bra av att röra på sig lite.

Jag påpekade att även om hon linkar lite så borde det väl resultera i muskelspänningar
i rygg, bog och hals. Då menade hon på att visst, så kan det bli, men om lite
kontinuerlig kontakt med massör är värt det om man kan använda hästen något.

Det är inte helt enkelt att svara på..Har du hästen försäkrad så du kan döma ut den?

Att avla på en Frieser är ju säkert fint,men över 54% av märrarna har problem med retained placenta och en del dör.
Då börjar man se pengarna flyga iväg.

Vad är rognosen id et långa loppet?Kommer den gå att köra tex,det ärju inte samma belastning på benen?

kan du tänka dig at ha en häst som du bara rider/kör några dagar/vecka?

Kanske kan du låna en annan häst at tävla på,om du väljer att ha kvar den här?

jag har själv en häst som blev mkt svårt skadad 03,men som fungerar i stort sett fullt ut så som jag önskar idag.

KAn du inte triangelmärka och sedan i princip skänka bort henne? Då får du ut lite pengar och märren kan ändå få ett bra liv till det hon håller för.

triangelmärka är kanske inte helt fel i detta läget?
Ska prata med veterinären om det när vi ska åka upp nästa gång.

Körning har jag oxå funderat på, men är inte helt 100 på att jag vill sätta mig
i vagn efter denna hästen. Isåfall blir det till att lämna iväg henne för inkörning
då det verkligen inte är min grej att syssla med.

retained placenta har jag aldrig hört talats om! Låter ju minst sagt skrämmande!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 478
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 302
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka