Skadad i kotleden!

M

mingi

Våran lilla ponny har skadat sej. Skurit av ena sträcksenan på hö bak och skar sej på så dumt ställe så även ledkapseln är trasig. Står nu på djursjukhuset där de sövt henne och gjort rent och gipsat för att hon inte ska kota över. Senan kommer läka utan problem tror dom, lång konvalecens dock. Men det stora problemet är leden. Det är ju stor risk för infektion så de känns inte så bra.
Någon som har haft någon liknande skada på sin häst som kan berätta hur det gick?

Sv: Skadad i kotleden!

Min ett-åring skadade sig i kotan i framknät igår. Vi vet inte riktigt vad som hänt, men ser ut som en stickskada där något har gått in i leden. Hon står också på klinik nu, och ska bli kvar där ett tag. Prognosen är osäker.

I februari skadade hon sträcksenan i höger bak, den gick av och hon opererades men den syddes inte ihop. Hon har stått på strikt boxvila i nästan 5 månader. Benet har läkt bra men det kommer att ta lång tid innan senan vuxit ihop helt.

Hur det kommer att gå med kotan vet jag inte. Har aldrig varit med om liknande skada, så jag undrar också om någon har erfarenhet...

Önskar dig lycka till med din häst, vet hur det känns... :(

Min kompis ponny fick in en pinne i kotleden. Det gick bra tillslut, vet. lyckades få rent i leden och sen läkte det bra. Hoppas det går lika bra med din häst!

Jag har ingen erfarenhet om kotleder men min häst fick en fraktur på en knäled sommaren 2007. Han blev sövd och lederna spolades rena pga. infektion. Efter lång tid som konvalecent så gjordes ett nytt ingrepp i leden där fräschade till ledytan under artroskopi.

Nu 1 år efter första skadetillfället ser han jätetfin ut och är friskförklarad. Min hovslagare har också haft en häst med punkterad led och samma infektionshistoria som blev helt återställd.

Så håll modet uppe!

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 026
Senast: sandrafors
·
Hästvård Min lille pojk har skadat sig i hagen :( Såg aldrig skadan själv för mamma körde honom till djursjukhuset direkt medan jag var på...
Svar
8
· Visningar
6 374
D
Hästmänniskan moderatorn får ta bort denna trån om det visar sej att den ligger fel, men jag gjorde vad jag kunde för att få den rätt... står inför...
Svar
8
· Visningar
1 870
Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 380
Senast: Madde71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka