Håller med. På mitt senaste besök (en måndagseftermiddag) var det några där som inte hade där att göra
1. Äldre kvinna med hudutslag som hon haft någon månad. Kliade inte ens. Sjuksköterskan rekommenderade henne att gå till apoteket och köpa någon receptfri salva.
2. Man i 25-års åldern haft ont i sitt ena knä 6 v. Jobbat som vanligt men kunde inte jogga. Han satt och väntade ett par timmar innan han sa att de fick skynda sig lite då han skulle på bio med tjejen och var tvungen att vara klar senast halv 8. Han försvann innan han kom in till ortopeden.
3. Äldre man med rethosta som han störde sig på. Vet ej hur det gick, men de bad honom söka vårdcentralen dagen efter, vet ej om han gjorde det eller envisades med att sitta kvar.
Det kom även in en kille som inte kunde andas och ramlade ihop i väntrummet. Tjejen i informationen gjorde inget så vi andra som var där fick banka på dörren så de kom och öppnade. Träffade honom senare och han hade fått i sig någon nöt han inte tålde. Kunde slutat illa. Det var även en ström med patienter med diverse frakturer (första dagen med snö o halka), några arbetsskador som blev hopsydda och lite annat smått och gott.
Det som slog mig mest var flera äldre personer som låg i sängarna i korridorerna som de skulle skicka hem med liggande sjuktransport. Flera av dom åkte tydligen ut och in, hemtjänsten skickade in dom för de ansåg att de var för sjuka för att vara hemma och akuten skickade hem dom igen. Jag håller med hemtjänsten. De skulle vårdas på något lämpligt ställe och inte vara ensamma hemma, finns vårdhem ens längre??