Det var en reaktion på generaliseringen att de som har ont i halsen inte har på akuten att göra. Jag nyanserade mitt påstående om att det var dödlig ( jag hade formulerat mig slarvigt) med att det kan vara dödligt och var farligt förr utan moderna läkemedel. Bara för att policyn att lindrig halsfluss inte behandlas så kan man inte kategoriskt bannlysa halsont från akuten. Inte så länge inte all halsfluss är lindrig.
Du undrade för övrigt var jag fått idėn att halsfluss kunde vara farligt och jag upplyste om en orsak, att det är självupplevt. Och anklagar du mig för extremexempel. Jag har förresten haft halsfluss 2-3 gånger till som yngre, det var fråga om 39-40 graders feber varje gång. Jag vill inte kalla den direkt låg det samma för mina syskon. Jag hade inte ens misstänkt halsfluss utan relativt hög feber och inte kallat det halsfluss utan diagnos.
Om du nu tycker det är jobbigt med generaliseringar varför använder du det själv på liknande sätt som jag gjort?
Problemet med dina inlägg är ju att du generaliserar utifrån händelser som faktiskt inte är det vanligaste.
Att utgå från att "halsont" ska betyda "hög feber och kraftigt påverkat allmäntillstånd" är ju en tolkning som oftast är överdriven.
De flesta som säger (eller skriver) "halsont" syftar ju just på halsont och inte på allmänpåverkan.
De flesta med halsont, alltså den normala generaliseringen (där man ska veta att sådana undantag som du beskriver finns men är just undantag) handlar ju om halsont och kanske lite tempstegring eller ganska låg feber upp till 38.5.
Och utifrån dina erfarenheter, som alltså är undantag och inte det normala, drar du slutsatsen att halsfluss är (du skrev inte "kan vara" vilket hade varit korrekt; du skrev "är" vilket i ett större perspektiv är felaktigt) en livsfarlig sjukdom som måste behandlas.
Din generalisering innebar alltså att skriva att halsont är livsfarligt och ska behandlas på akuten medan sanningen är att halsont som regel är ofarligt och oftast inte behöver behandling alls (men ibland beror halsont på exempelvis halsböld som kan vara livshotande).
när det gäller streptokocker verkar det som om streptokockerna har blivit lite mindre aggressiva, generellt sett.
Det har blivit väldigt ovanligt med komplikationer i njurar och hjärtklaffar som var jämförelsevis vanligt förekommande för många år sedan. Och det har inte blivit vanligare med allvarlig streptokockinfektion eller påverkan på njurar eller hjärtklaffar efter att man blivit betydligt mer restriktiv med antibiotika, precis som ett par användare skrivit tidigare.
(och när jag skriver att "det verkar som" så innebär det alltså att jag inte gör ett säkert påstående, utan att jag alltså lämnar utrymme för att det kan visa sig vara annorlunda; jag försöker vara precis i hur jag uttrycker mig)