Skadad anka - vem ringer man till?

F

fayo

Hej alla, nu behövs lite hjälp här.. Vi skulle köra ut med bilen och är nära på att köra på två ankor, stannar bilen och jag går ut för att se till dem. Den ena har tydligt skadat vänster ben och det verkar vara nåt fel på dens bak också eftersom den är helt sned.

Det är två gräsänder, en brun och en grön/vit. Den bruna är till synes oskadad men vill inte överge sin partner.

Finns det inte något nummer man kan ringa? Tycker så synd om de båda..
Om inte, vad kan man då göra? :confused:

tacksam för snabba svar!

Sv: Skadad anka - vem ringer man till?

Vart det synliga skador (alltså köttiga sår, benpipor som stack ut osv.)?

När ankan "bara" haltar tyder det ofta på att de har brutit ett ben eller en tå, och haltar under tiden det läker. I värsta fall kan de få gå med kronisk hälta, men ofta klarar de sig ändå.
Så länge ankan kan gå brukar det vara bäst om de får läka skadan själv. Hellre det än stressen av att bli infångad och tas till veterinär, som kanske inte kan eller tycker att det är lönt att göra något åt det.

Liknande trådar

Övr. Djur Varnar känsliga läsare på ämnet skadade djur På väg till gymmet i morse så stötte jag på en påkörd fiskmås. Jag själv är väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
4 647
Senast: MissFideli
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 635
Äldre Hej! Fortsättning på det ofrivilliga Norgeäventyret. Det som hände var att bilen gick sönder i söndags kväll och jag har ju...
Svar
11
· Visningar
8 949
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna