Bondbrud74
Trådstartare
Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar senare hade jag ändå tid på klinik och de tittade förstås även på detta och han fick behandling i hovleden samt Metacam ordinerat. Efter några dagar var han bara svullen runt kronranden. Han blev sedan ohalt. Vid återbesök tre veckor senare så röntgades och ultraljudades han och man fann inget större av intresse och hästen var ju ohalt men tjock. Ytterligare en Metacamkur ordinerades och sedan fick jag sätta igång försiktigt. Det gick några veckor till och sedan blev han halt (hela tiden har han varit kortare i steget än normalt) och jag slutade förstås rida och åkte in på klinik. Svullnaden i kronranden kvarstår och hoven buktar ut upptill, som om svullnaden krupit neråt och "trycker på" inifrån. Ytterligare en röntgen och ultraljud som inte visade något särskilt. En tredje Metacamkur ordinerades. Sedan sa veterinären då att detta är ungefär vad de kan göra. Han kan ju vara skadad inne i själva hoven också (syns ju inte på ultraljud och röntgen) men även om så är, så skulle ordinationen ändå vara denna att han ska vila mer och sedan bestämde vi inte någon mer återbesökstid då hon uppgav att hon inte kunde göra så mycket mer. Detta var i mitten av juni. I början av juli var han ännu haltare och även varm/hade puls i hoven. Jag hade provat Biolight men inte fått nån effekt (vad jag såg). Nu tog jag ut en equiterapeut som genomförde en laserbehandling. Hennes omdöme var att det helt klart hänt något i själva hoven och att lasern endast skulle hjälpa tillfälligt och på det område som syns, alltså den svullna kronranden. Han blev mindre svullen och svullnaden blev också mjukare. Jag åkte åter på klinik för några dagar sedan och denna gång fick jag en annan veterinär. Han bedövade först strålbensområdet och kunde se en liten förbättring. Hela hältan släcktes dock först då hela hovområdet var bedövat = ja det är något som hänt inne i själva hoven. Denna gång syntes även en förändring på ultraljudet på utsidan av hoven på det kollaterala ligamentet. Troligen blev detta synligt denna tredje gång för att svullnaden hade gått ner (jag anklagar alltså inte alls veterinär nr 1). Nu fick hästen specialsko för att avlasta yttersidan av hoven. Han behandlades också med kortison mer ytligt kring kronranden och inte ner i leden. Och han har fått två veckors penicillinkur och står i rasthage. Hästen är stor - 775 kilo tung. Vad är då min fråga... Jo, nästa steg torde vara magnetröntgen om han nu inte blir klart bättre, för att se vad som verkligen hänt i hoven. Det är väldigt dyrt har jag förstått... Och vad kan man i så fall eventuellt göra för hästen om den nu har en mjukdelsskada i hoven? Någon som haft skada på detta ligament som har några tips? Finns ju en djungel av alternativmediciner osv men jag tänker a) inte lägga ut mer pengar på det innan penicillinkuren är slut i vart fall och helst heller inte b) om utsikterna för att hjälpa min häst ändå är "körda". Till saken hör att han hade en annan skada i början av året så jag har redan varit på klinik nio gånger i år och har inte en outsinlig kassa och tid att åka runt på allt möjligt om jag inte är säker på att det skulle kunna hjälpa. Laser osv når ju inte ner i hoven och knappast olika salvor och omslag osv heller. Hovböld är det inte. Chockvågor har jag läst lite om som alternativ till ligamentsskada. Någon som provat? Når sådana även in till skador inne i själva hoven i så fall (då är jag intresserad!)? Man brukar få mycket svar här. Tacksam för rimliga råd och dåd. Jag vill inte att min häst ska lida i onödan. Han är 11 år gammal, halvblod som jag främst tävlar dressyr med på MSV-nivå och jag har haft honom sedan han var 3 år så han ligger mig mycket varmt om hjärtat förstås. Och som sagt - tyvärr tung men också 178 cm hög. Han avskyr rasthage och får olika stressbeteenden... Hjälp!