skada på hjärta/lungor av elström?

R

Reperis

Min häst skadade sig idag nä rhan hoppade ut ur hagen.
Gissningsvis har det gått till såhär, att den som hade stalltjänsten missade att sätta på hans utetäcke ordentligt, så det blåste upp över rumpan på honom, han har sedan "klivit ur" täcket, lättstressad som han är har han sedan försökt hoppa ut ur hagen, han har dock väldigt högt staket då han är hingstig och lite rymningsbenägen, staketet över 2 m högt...
Han har "fastnat" i översta tråden på väg ut ur hagen, dragit av den.
Sen landade han i/på ett annat staket till en angränsande hage,
vi har en "gång" mellan hagarna på knappa metern.
Han har dragit sönder stora delar av staketet i den andra hagen och knäckt 3 stolpar där.
Han har bara ytliga småsår på frambenen, men har också sträckt sig ordentligt i bogen som det verkar just nu.
Dock är inte min fråga angående detta, utan om strömmen...

Jag tänkte vänta någon/några dagar med veterinär för att se hur det blir med Reperis, då han just nu är såpass öm att det är svårt att avgöra om han haltar, och inte har några djupa sår eller liknande... Inget verkar så allvarligt eller akut med honom helt enkelt. Jag har kylt och gjort vad man ska och allt jag kan göra för honom just nu.

Men en bekant sa att hon direkt åkt med hästen till klinik om det varit hennes,
just för att han varit på staketet och fått ström i sig.
Hon menar att när han sprängt staketet kan ha fått ström i sig såpass "länge" att det kan ha skadat hjärta och lungor...
Jag tvivla på att han fått så mkt ström i sig, han har hoppat igenom tråden och landat i ett annat staket, verkar inte alls ha fastnat i någon tråd el liknande, men ändå blir man ju nervös när hon säger så...
Vi har inte överdrivet stark ström i staketen heller, nog gör det ont att få en stöt, men inte så att hjärtat hoppar till...

Just med tanke på hjärta/lungor, hur stor är risken att han tagit skada av strömmen i tråden vid olyckan? :confused:

Jag tänkte ringa jouren på djursjukhuset och fråga, men de svarar inte just nu... =/
Någon som kan lugna en nervös/orolig hästägare?
Eller någon mer som tycker jag borde lasta honom och slänga mig iväg till djursjukhuset?

Sv: skada på hjärta/lungor av elström?

Ja du hur stor effekt har ni på staketet?
Ett vanligt normalt staket ska inte kunna skada djuren även om de går igenom det.
Om mot förmodan hjärta eller lungor hade skadats så hade det handlat om om akutaskador typ hjärtstillestånd och det hade du ju märkt. Vad för typ av skada som skulle kunna ske på lugnorna kan jag inte ens tänka mig mer än om det hade handlat om starkström och bränns de inre organen sönder och man dör. Så det är ju inte heller aktuellt.

en häst kan enligt vad jag läst dö av att sitta fast i elstängsel i 15 minuter. så det är inget att ta lätt på. därav har jag aldrig elen på i mina hagar. :crazy:

det måste rimligtvis hända något innan hästen dör, så din bekant kan mkt väl ha rätt. har dock aldrig varit med om det så det är nog inte så vanligt!

om din häst har tagit skada beror på hur länge han satt fast i tråden. verkar han helt normal så skulle jag fortsätta ringa djursjukhuset, och låta en veterinär avgöra hur du ska göra. för om det vore allvarliga skador på hjärtet och lungorna borde han vara påverkad av det.

Nej, så mycket krut är det definitivt inte i elstaket. Då hade de ju varit livsfarliga - tänk om ett litet barn fått en stöt av ett staket som kunde döda 500 kg häst. Ooops. Nej, inget att oroa sig för. Om en häst trasslar in sig och fastnar i staketet är det en oerhörd stress som kan leda till chock - och död. Det är då inte själva strömmen som dödar.

Andas ut och var glad att det gick så bra som det gjorde! Den vanligaste dödsorsaken av "hopp över elstaket" är söndertrasade ben. På så vis är det ganska farligt.

Vår unghäst fastnade som tvååring i staketet, hade eltråden över ryggen i minst 15 minuter eller mer. Han lever och har varken lung eller hjärtskador, om staketet är ett normalstaket för häst så ska det inte ge skador i den omfattningen att hjärta eller annat skadas. Det som tydligen kan ske är att hästen får en chock, vilket kan bli väldigt allvarligt. Men av strömmen blir de inte skadade som jag har fått förklarat för mig.

Om hästen har ett svagt hjärta eller hjärtfel så kan det möjligtvis vara farligt.
Har man ett normalt elaggregat (ej hemmabygge) så ska inte det vara farligt.
Jag kan aldrig tänka mig att ett djur, människa skulle dö av ett elstaket, det kan aldrig vara godkänt att man får sätta upp något som kan döda om man trasslar in sig i det.
Det enda som jag har hört att det kan vara farligt är för människor med pacemaker, och än så länge finns det inga kusar med pacemaker...eller?
Jag tror en fårnätshage är BETYDLIGT farligare än eltråd, med tanke på fastna, panik och skador.

var någon här på buke som skrev det också. (undrar om det var inte_ung?)

jag hoppas givetvis att det inte stämmer, men jag kommer aldrig lämna mina utan uppsikt med elen på. har en som ofta trasslar in benen i tråden och så länge elen är av så står han bara och väntar tills någon kommer och hjälper honom lös. om elen vore på däremot... :crazy:

*delvis knapplån*

Tack för alla svar!

Jag tyckte det lät väldigt "överdrivet", speciellt eftersom hästen inte är det minsta allmänåverkad förutom öm och stel. Han äter, har pigga ögon och är "som vanligt" förutom öm/stelheten som sagt.
men man blir ju lätt orolig som hästägare. :angel:

Enligt den kunniga människa jag fick tag på (ingen veterinär, men sjukdomskunnig och sjukvårdsutbildad) var det absolut ingen fara sålänge allmäntillståndet är ok, och det som skulle gett skador på hjärta/lungor var isåfall ohyggligt stark ström i staketet eller chock, och vi har vanliga elaggregat och det är inte mer än att man rycker till när man får en stöt, och det skulle också märkts snart efter händelsen.

Så nu är jag lugn för den biten, nu är det bara att hoppas att svullnaderna och ömheterna går ner så han blir helt bra snart igen.
Sen hur man ska våga släppa ut honom i hage igen är ju en annan sak :crazy:

En häst som ofta trasslar in benen i tråden kanske man inte ska ha i elhage... lätt hänt att de skär sig på tråden. Har sett ett antal hästar som skurit av senor och ligament på det viset.

var någon här på buke som skrev det också. (undrar om det var inte_ung?)

jag hoppas givetvis att det inte stämmer, men jag kommer aldrig lämna mina utan uppsikt med elen på. har en som ofta trasslar in benen i tråden och så länge elen är av så står han bara och väntar tills någon kommer och hjälper honom lös. om elen vore på däremot... :crazy:

Du har aldrig funderat på sambandet mellan ingen el = trassla in benen = ingen respekt för staketet ?

Med ordentligt med ström i staketet så lär sig vilken normalt funtad häst som hellst att man skall hålla tassarna borta och risken att de trasslar in sig i några trådar minskar markant.

Likadant har man korrekt uppsatta elband så kan inte hästen trassla in sig finns så att säga inget att trassla med, de skall vara så hårt spända att får hästen av misstag igenom ett ben så skall tråden brista inte dra ut sig så att de kan linda in sig i den.

Om jag inte minns helt fel så var det väl en bisarr olycka härom året där en kvinna dog efter att ha cyklat omkull tappat medvetandet liggande med bakhuvudet på en strömtråd, hade väl legat en bra stund när någon hittade henne.

Knapplån

En häst på granngård hos oss dog för två (kanske tre) somrar sen efter att ha fastnat i tråden. Han dog av strömmen inte av andra skador. Troligen hade han sutit fast i eltråden hela natten och där av fått svåra nervologiska skador. Men som sagt, det var på sommarbetet och han hade suttit fast hela natten inte sprungit genom stängslet. Dom kämpade i över ett dygn tillsammans med brandkåren för att lyfta honom upp på benen igen, men det gick inte han föll så fort han kom upp. Hjärnan hade tydligen fått skador av elströmmen. Så visst kan den vara farlig, men jämnför det med hur farligt det är utan fungerande elstängsel så är risken liten.

/B

Instämmer. Jag har avlivat en häst som legat X antal timmar intrasslad i elrep men skulle för den skull inte stänga av elen hemma.
PL

Våran lilla hund fastnade i eltråd med bra styrka i.
Jag var livrädd att han skulle dö,för han bara skakade,
men han var "bara" chockad.
Så jag kan inte tänka mig att en häst inte klarar av
strömmen.

Min häst skadade sig idag nä rhan hoppade ut ur hagen.
Gissningsvis har det gått till såhär, att den som hade stalltjänsten missade att sätta på hans utetäcke ordentligt, så det blåste upp över rumpan på honom, han har sedan "klivit ur" täcket, lättstressad som han är har han sedan försökt hoppa ut ur hagen, han har dock väldigt högt staket då han är hingstig och lite rymningsbenägen, staketet över 2 m högt...
Han har "fastnat" i översta tråden på väg ut ur hagen, dragit av den.
Sen landade han i/på ett annat staket till en angränsande hage,
vi har en "gång" mellan hagarna på knappa metern.
Han har dragit sönder stora delar av staketet i den andra hagen och knäckt 3 stolpar där.
Han har bara ytliga småsår på frambenen, men har också sträckt sig ordentligt i bogen som det verkar just nu.
Dock är inte min fråga angående detta, utan om strömmen...

Jag tänkte vänta någon/några dagar med veterinär för att se hur det blir med Reperis, då han just nu är såpass öm att det är svårt att avgöra om han haltar, och inte har några djupa sår eller liknande... Inget verkar så allvarligt eller akut med honom helt enkelt. Jag har kylt och gjort vad man ska och allt jag kan göra för honom just nu.

Men en bekant sa att hon direkt åkt med hästen till klinik om det varit hennes,
just för att han varit på staketet och fått ström i sig.
Hon menar att när han sprängt staketet kan ha fått ström i sig såpass "länge" att det kan ha skadat hjärta och lungor...
Jag tvivla på att han fått så mkt ström i sig, han har hoppat igenom tråden och landat i ett annat staket, verkar inte alls ha fastnat i någon tråd el liknande, men ändå blir man ju nervös när hon säger så...
Vi har inte överdrivet stark ström i staketen heller, nog gör det ont att få en stöt, men inte så att hjärtat hoppar till...

Just med tanke på hjärta/lungor, hur stor är risken att han tagit skada av strömmen i tråden vid olyckan? :confused:

Jag tänkte ringa jouren på djursjukhuset och fråga, men de svarar inte just nu... =/
Någon som kan lugna en nervös/orolig hästägare?
Eller någon mer som tycker jag borde lasta honom och slänga mig iväg till djursjukhuset?

Stängselström är OFARLIG för både häst o människa den e obehaglig men ofarlig....:idea::idea::idea::idea::idea:

Instämmer. Jag har avlivat en häst som legat X antal timmar intrasslad i elrep men skulle för den skull inte stänga av elen hemma.
PL

Intressant. Vad visade obduktionen? Vilka skador gick att koppla samman med strömmen och vilka hade kunnat uppstå hos ett chockat djur som legat insnärjd i tråd utan ström i x antal timmar?

Med tanke på att jag fått eltråd över nacken ( det var som någon släckte ljuset xD) och klarat mig utan men har jag svårt att tro att en häst skulle bli skadad av det.
Om den inte suttit fast länge vill säga.

En grannes ponny fastnade i elstaketet utan att lyckas slita sönder det och komma loss förra sommaren. Den hittades död. Av spåren på marken att dömma hade den kämpat ett bra tag och varit genomsvett när den dog.
Vet ej om den dog av strömmen eller chocken.

Vad jag förstått så sker en överstimulans av hjärtat av elchockerna så man dör av en hjärtattack om man blivit liggande på eltråden tillräckligt länge, att jämföra med att de ger elchocker för att få igång ett hjärta så kan man även på samma vis få det i otakt så det stoppar. Att dra igenom ett elstängsel och sedan komma lös genererar mer brännskador och sår av själva banden än skador av elen, elen skadar om man utsätts för den långvarigt. :cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 414
Hästvård För exakt 3 månader sen idag råkade min bästa vän ut för ett fruktansvärt trauma som ledde till ett sår in till hovleden...
Svar
1
· Visningar
898
Senast: lil-sis
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 774
Hundhälsa Ja, det slog mej precis.. Hur påverkar den en liten hund om de får en stöt i t ex nosen av ett elstängsel. Jag skaffade i höstas min...
Svar
14
· Visningar
17 222
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka