Skada orsakad av tåg-trassel med ersättning

T

tuttiboo

Finns det någon här som har varit med om att deras häst blivit påkörd av tåg? Detta hände mej för någon vecka sedan, en ren olycka som tyvärr slutade med en alldeles för tidig bortgång av en jättefin häst.
Har varit i kontakt med Banverket angående ersättning, då de har strikt ansvar enligt lagen, och ska ersätta skador i såna här fall. Dock verkar det väldigt svårt att få några konkreta svar, eller så är de bara rätt och slätt otrevliga....Har skickat in alla papper de begärt, men de tycker inte att det räcker, har bla krävt att få in hästens trasiga (och blodiga) utrustning också...........

Vad gör man????

//Helt knäckt Tuttiboo

Sv: Skada orsakad av tåg-trassel med ersättning

Gud vad hemskt! :( Lider med dig!

tuttiboo skrev:
Har skickat in alla papper de begärt, men de tycker inte att det räcker, har bla krävt att få in hästens trasiga (och blodiga) utrustning också...........

Det låter ju HELT sjukt :mad: !!

Lider med dig! :(

Bara att häva ur sig en sak som att man vill se utrustningen är otroligt oförskämt. Tror de på fullt allvar att man försöker blåsa dem på pengar eller? Det finns inget som kan ersätta en levande varelse och det är hemskt att förlora sin häst i en olycka. Jag var i en liknande situation förra året och det är otroligt hur obetänksamma folk blir när det gäller ett djur som har avlidit. Som att det är något man tar med en klackspark och glatt går vidare i livet. :mad:

Så vrickat...så du ska behöva ställa dej och lägga de blodiga grejorna i en låda efter din bästa vän och skicka till dem...så oförskämt. :devil: :devil:

Jag hade vägrat och hotat med pressen! Garanterat något som skulle uppröra folk och få dem att framstå som idioter! :mad:

I dagens nr av Ridsport finns en halv sida om Banverket och tågolyckor med hästar.

Tycker iaf synd om dig som behöver diskutera med totalt okänsliga människor.

Det känns som om de kunde tala med sin egen personal först, varför inte lägga tid på att prata med lokföraren?

Fråga exakt vad de är ute efter, är det utrustningens oanvändbarhet de undrar över så fråga om det räcker med ett foto?

Känner du någon juridisk kunnig person som kan agera ombud?
Ibland räcker det med att någon icke känslomässigt engagerad person pratar "laglingo" för att man ska komma fram till konkreta svar.

Synd att du inte bor här längre, annars kunde du fått låna mitt juridiska ombud Pappa. ;)

Ha det bra, hör av dig om du vill ha hjälp.

Ja,det var just den olyckan....

Min mosters hästs bror hade kommit till ett hem där han skulle ridas, hagarna låg ett stenkast i från tågräls. Hästen kom lös och blev överkörd av tåget.
När de sprang fram mot tågrälsen hittade de på vägen delar av hästen som flugit med sådan kraft från tåget ut på åkern..

hemskt :cry: så fruktansvärt. stackars.

har över huvud taget fått känslan av att SJ är ett väldigt okänsligt bolag. hur kan de tro att du ljuger? tågföraren borde väl upptäckt? måste ju ha funnits fler vittnen? du ska inte behöva skicka in något sådant som bevis. om en människa hade blivit påkörd av tåget skulle de då kräva att personens blodiga kläder skulle skickas in som bevis? :mad:

:cry:

Jag beklagar verkligen.Hoppas hästen slapp lida.Det här med försäkringsbolag är ett virrvarr,man fattar noll.
Betala ska man ,men att utbetala är visst inte så viktigt.
Kämpa på.Håller tummarna. :bow:

aha...men annars är de väldigt okänsliga ändå gällande den här olyckan...tycker det är konstigt att de inte tror på det här.

Nej, det här handlar INTE om försäkringsbolag, då det är BANVERKET som har strikt ansvar och ska betala ut ersättning för alla skador enligt järnvägstrafiklagen. Det är just det som är problemet, när man skickat in alla papper som de ansåg nödvändiga, och sen ringer och begär nya för att de ifrågasätter värderingsmannens trovärdighet (och min vad gäller utrustning). Notera att jag använt ridsportförbundets egen värderingsman.
Men, har anlitat advokat, får ta det den vägen istället.

Banverket har väl en försäkring. :o

Lider med dig. läste artikeln det igår och blev alldeles chockad. att det går så fort ibland. Livet förändras utan att man hinner blinka. Sänder varma tankar till er ifrån göteborg....

Jag trodde det.Skit i det då.Håller ialla fall tummarna att det ska lösa sig för henne ;)

Tack för din medkänsla. Det har varit och ÄR en jobbig tid, men jag får försöka att ta mej igenom det så gott det går....Får försöka att se det positiva, det kunde ha varit min son på spåret..... Nu är det slut på uteridning för oss, det får bli paddock och ridhus med barn och unghästar i fortsättningen...
//Tuttiboo

Liknande trådar

K
Hästmänniskan Jag skada mig för 3 år sen då jag räddade livet på en häst som låg under en trailer... Hon som ägde hästen blev påkörd av en annan bil...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama