Skada djupa böjsenan (lång)

fallon

Trådstartare
Eftersom jag tror att många använder detta forum för att se om andra har några erfarenheter av det ens häst drabbats av tänker jag nu dela med mig.
Mitt åttaåriga travsto skadade sig mycket allvarligt i hagen den 1 september i år. Förmodligen hade hon trampat väldigt snett, Hon stod och ropade på mig i hagen och jag fann henne vid grindhålet på tre ben. Bara 5 min innan var hon helt ok. Tur att jag var hemma..
Hon hade otroligt ont och det var svårt att få in henne. Väl inne försökte jag spola med kallvatten för att kyla, men hon ville bara lägga sig ned. Och vad tusan gör man med en häst liggandes i stallgången?
Så in i boxen och ringde veterinär. Han kunde komma ganska raskt och kunde bara bekräfta mina misstankar " det här ser inte bra ut". Benet var redan så svullet att han inte tyckte det var någon idé att ultraljuda, Då hon hade väldigt ont fick hon både Finadyne och ett annat starkare preparat. Vet. sa att hon måste svara på medicineringen, annars måste vi ta bort henne av djurskyddsskäl. Herregud! Men hon svarade:-)
Ultraljud 9 dagar senare visade kraftig blödning på djupa böjsenen v fr och en vrickning i kotan. Dålig prognos mao. Och så började promenerandet. 5 till 10 min 2 ggr om dagen och sakta öka. I ärlighetens namn började jag rehab i stallgången redan när hon kunde stödja. Jag är livrädd för kolik plus att hästben är skapta för rörelse.
En häst i full tävlingskonditon i boxvila tre veckor och sedan sjukhage tre månader och promeneras för hand, ingen lek..
E tre månader ultraljud igen. Syntes inte ett spår av skadan. Helt läkt. Ingen svullnad, värme el förtjockning.Hältan försvann redan e en vecka.
Så nu börjar en långsam upptrappning och vi siktar på tävlingssäsongen 2010. Mycket kan ju tyvärr hända ännu, men veterinären var myckt positiv. Vi fick t o m släppa ut henne i vanlig hage o börja med försiktig ridträning inkl lite trav. Rakt spår och hårt underlag förstås.
Så ni med hästar som har senskador. Bit ihop, det kan fixa sig!

Sv: Skada djupa böjsenan (lång)

Vad roligt! Har själv en häst med ligamentskada i en framkota, och det är ju på många sätt en liknande skada. Skadan skedded för 1.5 år sedan, men först nu är hästen i full form och får göra allt, har dock inte börjat hoppa än. Men jag ska kolla honom efter nyår för säkerhets skull, han är inte pipig för fem öre, så jag är alltid lite nojig att han ska ha ont igen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 109
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 037
Senast: netschjen
·
Hästvård Jag var hos veterinären med min häst för ca 3 månader sedan eftersom han var svullen över böjsenorna. Jag fick då reda på att han hade...
Svar
4
· Visningar
1 091
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 999
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama