Skäckfärgade hingstar i avel

cili

Trådstartare
Vad finns det för skäckhingstar här i landet egentligen?

Det verkar finnas hur många skäckfärgade hästar som helst ute på tävlingar nu, men dom kan ju inte bara komma från skäckston.. eller?

Tinkrar och paint är ju alltid skäck, och det är ganska vanligt bland shettisar. Men andra raser då?

Sv: Skäckfärgade hingstar i avel

Det finns inga godkända halvblodshingstar men det finns ett gäng icke godkända som används i avel.

Fast den Utah von Erpenkorp eller vad den heter har ju varit godkänd i ASVH men han fick väl typ inga ston så de har väl inte löst på honom igen eller?

En godkänd fanns det på seminimport i varje fall under förra året. Han fick väl inga ston dock.

Senast ändrad:

Honom hade jag glömt bort:o

Ser att han betäckte 1 sto -06 men inga reggade avkommor, hittar inga betäckningssiffror från förra året.

Men man får väl inte använda icke godkända på annat än egna ston när det gäller halvblod?

Det är borttaget för några år sedan p g a EU-regler så nu är det fritt fram. Fölen får grå papper.

Ceasar är en skäckhingst och sobello

Sambesi på Delér Stuteri är en fin skäck hingst! Det där med gråa papper är lite knepigt, han är godkänd i holland och tyskland med tror jag, avelsvärderad i Sverige. Hög dräktighet! Naturlig betäckning! Om man reggar i tex holland och därefter Sverige så är dina papper gröna sen, bara byråkatri.

Vad finns det för skäckhingstar här i landet egentligen?

Det verkar finnas hur många skäckfärgade hästar som helst ute på tävlingar nu, men dom kan ju inte bara komma från skäckston.. eller?

Jag skulle gissa en hel drös irländska importer

Lord Calvert som tävlar fälttävlan har det från mamma iaf. Mamman i sin tur har det från hingsten Orlando.

hej. jag vet att Simsalabim är en skäckhingst. han är godkänd i danmark tror jag och avkommorna får grå papper.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 197
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 942
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 396
Senast: linnsan
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 409
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka