skäckfärg genen som dött ut, kan man få fram den igen?

E

Elli

hej, jag undrar om det är tekniskt möjligt att få fram en skäckgen i en hästras där genen dött ut sedan länge - tex Andalusiska hästar?
I dagens läge existerar inga skäckar inom rasen. Kan man återuppliva genen på något sätt? Går det att genmanipulera på något sätt?
i dom gamla tiderna fanns Spanska skäckar - men blev opopulära - och färgen dog ut.

Sv: skäckfärg genen som dött ut, kan man få fram den igen?

Ja om det är bukskäcksanlaget du är ute efter kan det teoretiskt sett finnas kvar eftersom det bara syns fullt ut i dubbel upplaga.

Då skulle man dammsuga upp ev anlagsbärare och para dessa.

Jag vet att det fanns på spanska hästar som exporterades.

Sv: skäckfärg genen som dött ut, kan man få fram den igen?

Det var en pre uppfödare i sverige som impoterade ett sto som fick ett renrasigt skäckföl för några år sen.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 641
Senast: Fille
·
Avel Aegidienbergern har sedan det första exemplaret kom till världen varit en het potatis, just för att det används islandshästar för att få...
Svar
3
· Visningar
12 643
Senast: moli
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 912
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka