Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det någon som vet om Sambesi är visad?
Och så fanns ju hingsten Simsalabim, som var en fin och kapabel häst men inte fullt godkänt i ASVH trots gröna papper. Men jag har för mej att han godkändes i Danmark och Tyskland.
Det finns inga begränsningar alls vad gäller färg på hästar inom ASVH. De accepterar ALLA färger, skäckar, guligar (även "dubbelgula"), prickigt och allt annat man kan tänka sig.Är skäck en godkänd färg? Nu är den väl det, men tidigare? Man avlar ju inte på en som inte tillhör rasexemplaren om man vill ha en bra häst. Tänker på hur det var för ett antal år sen. Därför det inte finns så många skäckar inom halvblodsaveln?
Finns ju en halvblodshingst som ger gröna papper, Utah van Erpekom.
Det är väl det som är problemet.Jag tror att en del av skäckens dåliga rykte bland storhästar beror på att många producerats via buskavel. Man har korsat vilt och satt färg framför andra kvaliteter.
Sambesi gjorde ASVHs bruksprov med mediokert resultat. Jag såg honom ridas av testryttare då och de (som var från TYSKLAND!) bad hinderpersonalen sänka hindren till 4-årshingstarnas höjder (eller kanske ännu lägre?). Och den hoppning han presterade över de hindren var inget som imponerade...Är det någon som vet om Sambesi är visad?
Jag vet att Ace of Hearts gjorde bruksprov för några år sen (fyra år sen?) och har för mig att han inte gick vidare till fas två.