Ajda

Trådstartare
Min katt är nu ca 7 månader och jag fick hem honom i maj.
När vi kikade i hans öron för ett par månader sen var han väldigt brun i dem. Skabb fick vi höra. Jag gör rent med topps ungefär var 3-4 dag.
Ringde veterinären som rekomenderade oss att börja med att använda frontline på honom. En halv kapsel i vardera öra och sen likadan kur efter 3 veckor.

Snart ska han få sin andra kur, men jag har inte märkt någon förbättring med skabben.

Hur har ni gjort med era "skabb-katter"?

Sv: Skabb

OBS OBS OBS!!! Katten ska inte ha Frontline I örat, man ska hälla kapselns innehåll på huden i nacken, inte i öronen.

Det brukar lösa sig genom att bara använda Frontline, men det finns ett annat preparat också som heter Stronghold, det fungerar på ungefär samma sätt som Frontline.

Det kan också vara en bra ide att köpa ett öronrengöringsmedel som heter EpiOtic. Det häller du ner litegrann i öronen på katten och masserar så att du löser upp det bruna. Sen torkar du ur med en bomullstuss och sedan med tops. Men oftast brukar det räcka med att man torkar ur med en bomullstuss. Tops ska man bara använda om man vet hur man ska göra, annars kan man lätt skada kattens trumhinnor.

Lycka till!

Men under tiden du använder Frontline/Stronghold så ska du inte rengöra öronen eftersom då tar du bort den hinnan som bildas av Frontline som dödar skabbdjuren.
Tvätta bara öronen före du börjar med Frontline och när kuren är klar.!

Ja mamma sa också att man inte skulle ha frontlinet i örat, men det sa veterinären att jag skulle.

Öronrens har jag använt och masserat. Ingen direkt förbättring.

hjälper inte frontline så måste du kontakta veterinär för att få nåt starkare, det finns bla ett licenspreparat som heter Otimectin, men det kräver att man rengjort örat och att ingen propp av döda skabbdjur och skit sitter i vägen, för då hjälper itne medlet. Oftast kräver det att man sederar katten, då det gör så ont att man pillar när det är irriterat. Dessutom ska man inte ha nåt annat än koksaltlösning i örat så länge man inte är säker på att trumhinnan är hel och för att ta reda på det måste du gå till veterinär. Ring för en tid redan imorron! Om inte den vet som du pratade med senast kan hjälpa dig med nån annan behandling får du söka dig till en annan

Okej.
Idag när jag kikade såg örat riktigt fnt ut. Inget brunt klet alls. Och då var det ca 3 dagar sen jag gjorde rent örat senast. Fortfarande älskar han när man kör med fingret i örat.
Han ska få sin 2:a dos frontline nu i veckan så får jag s eom det händer mer sen.

ett tips är att använda en hästsalva som förr hette tre ess, den är kanon lindrar klåda, tar död på det mesta o är ofarlig, jag använder den till sår, hudproblem, öron o div

vet man inte säkert att trumhinnan är hel, och det ser man inte utan otoskop ("öronkikare" som veterinären har), ska man inte ha i nåt annat än koksaltlösning. Därför tycker jag att det är rätt idiotiskt att hälla ner Frontline och div andra medel i öronen för att se om katten blir bra. Det kan nämligen ge rejäla skador då det kommer in saker i mellanörat... Öronproblem är alltså inte att ta för lätt på!

Min kattunge som jag just fick hem har öronskabb. Var hos veterinären och fick öronen rengjorda och nu ska vi hälla i Frontline i vardera örat, bara 3 droppar i varje öra. Ska också rengöra öronen och göra om Frontline kuren om 3 veckor och hon sa att jag ska hålla på så tills att det slutar komma ut brunt. Tycker att en halv kapsel låter lite väl mycket. Några droppar i vardera örat räcker. Man ska inte heller hälla i öronrens när man använder Frontline för det motverkar Frontlines effekt.

Hade en annan kattunge med öronskabb för några år sen och vi gjorde likadant då och det fungerade perfekt. Att du fortfarande ser brunt är för att de har en helsikes massa "skit" i öronen och det tar tid innan allt kommer ut.

Lite fet barnolja ska vara bra vid rengöringen. Fettet kväver skabben.

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
782
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 949
Senast: Catsu
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
442
Senast: The Beast
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 586
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mysig/romantisk restaurang i Stockholm
  • Black Friday
  • Avstå jobbresor

Hund, Katt, Andra Djur