Skabb, svamp eller VAD..? (snabba tips uppskattas!!)

J

Jossan

Skulle behöva lite kloka Bukeråd innan jag åker till stallet...

Min häst har stora partier med halvskabbig päls, som verkar klia nåt enormt. Först såg det bara ut som pälsen var lite mjällig och "knölig" och jag tänkte att det kanske berodde på att den varit instängd i ett täcke en hel vinter (några andra hästar i stallet hade tydligen fått den diagnosen av veterinär, fast de går inte i samma hage utan i lösdriften).
Men nu har det spridit sig, och kliar så mycket att hon bitit hål.
Det sitter på virveln, och lite framåt magen. En yta på kanske 4 kvadratdecimeter, som nu allså är mer eller mindre pälslös och lite sårig.

Igår tvättade jag med alsolsprit, det enda jag hade till hands som inte hade frusit (MYCKET uppskattat, minskade antagligen klådan litegrann).
Har precis för mig att jag har kvar ett schampo köpt på klinik, för just hudproblem. Men nu kommer jag inte ihåg vad det heter...
Men innan jag gör nåt skulle det vara skönt med nåt tips? Eller är det omöjligt att säga innan man sett det?
Ringer vet. på måndag, tills dess tänkte jag tvätta med nåt som stillar klådan och är bakteriedödande.

Kan tillägga att hon även har små, små knölar runt manken, men det har jag uppfattat som proteinknölar, och de ser inte alls ut såhär.
En annan häst i stallet kom hem med fotskabb för nån månad sen, men jag vill minnas att jag såg några tecken på min häst innan den andra kom. Den hästen är nu tvättad med Sebacil och har inte haft kontakt med min häst.




Vad tror ni det kan vara och vad kan jag prova?


:bow:



Kram/



Jossan
 
Sv: Skabb, svamp eller VAD..? (snabba tips uppskattas!!)

Ringorm eller annan svamp? Vilket det än är så prova med Virkon, blanda 1%ig lösning och badda varje dag. Tvätta täckena i minst 60 grader, tvätta borstarna i Virkonlösning och skölj av med vatten, svampa av boxen med en lite starkare Virkonlösning. Gör denna procedur några gånger under 4-6 veckor. Hästen o borstarna varje dag och box o täcken någon gång i veckan. Se till att ni inte klappar på först din häst och sen på nästa eller tvärtom och var noga med att tvätta händer och era egna kläder.

Detta råd har jag fått från veterinären och om det efter 4-6 veckor inte försvinner så ta ett hudskrap prov och få ev annat receptbelagt medel utskrivet. Kliar hästen sig väldigt mycket så skulle jag mer tro att det kan vara skabb och då måste du ha ut veterinär och behandla med receptbelagt medel.

Hoppas detta kan hjälpa er!
 
Sv: Skabb, svamp eller VAD..? (snabba tips uppskattas!!)

Kan ju abolut inte säga något utan att ha sett hästen.. men vi har en häst i stallet som fått liknande symptom pga av för varma täcken. Vad har din häst gått med för täcken?
 
Sv: Skabb, svamp eller VAD..? (snabba tips uppskattas!!)

jodopax lösning är bra för tex. svamp/ringorm.
 

Liknande trådar

N
Hästvård Min häst har synligt rosa skinn på båda sidor av svansroten!! Hon är öm och det var lite skorpor också, och lite blod och "klet".. Mkt...
2
Svar
39
· Visningar
7 355
Senast: Nina83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp