Ska ni vaccinera mot Svininfluensan???

Lena Furberg

Trådstartare
Vet inte om jag missat nån tråd här, har inte hittat den isåfall - men, ska NI vaccinera era barn mot Svininfluensan?? Min dotter är 9 och ska vaccineras nästa vecka. Om jag vill. Först sa jag ja, sen ändrade jag mig, efter att ha läst om dels Thimerosal dels Squalene/Skvalen. Detta är en nästan orimlig frågeställning. Utan facit i hand vet man ju ingenting!! Jag VILL inte injicera kvicksilver (av en typ mycket värre än den som finns i t.ex. insjöfisk) och Squalene (som används i laboratorier för att framkalla sjukdomstillstånd hos försöksdjur plus många andra hemska saker...) i mitt barn! Hur tänker ni???? Jag är ju gammal Skelleftebo och däruppe lär ju 150 barn i en skola blivit sjuka i svininfluensan, men ingen allvarligt! Är det inte ett "bättre" scenario med ett barn som får influensan, klarar den, och sen har ett naturligt immunförsvar mot kommande liknande flunsor??? HJÄLP!!!

Sv: Ska ni vaccinera mot Svininfluensan???

Här har alla utom äldsta dottern genomgått influensan (jag + sonen på bättringsvägen för tillfället. Lilljäntan + maken helt återställda efter mild drabbning med den), så nej här vaccineras ingen.

Det blir ingen vaccinering för mig.
Är inte rädd så då får det vara.

Dessutom var jag på kurs för några veckor sedan och på kursen var det en forskare med som arbetade på ett företag(utomlands) som tillverkade vaccinet,hon skulle inte vaccinera sig -en anledning menade hon på var att det inte var testat tillräckligt-men jag vet inte.

Ska vaccinera både mig och sonen, vi ska till Mexico i jul, så det vore korkat att INTE göra det. Men vi skulle gjort det ändå, då smittar man ju i alla fall inte någon annann

Jag läste för en tid sedan att barn under 3 år inte skulle waccineras pga att risken för biwerkningar bedömdes högre än risken med att få sjukdomen. Dottern har precis fyllt 3, så jag känner mig ganska tweksam. Eller nja, jag har nog bestämt mig för att hon inte ska waccineras. Men ska jag?

Ska vaccinera både mig och sonen, vi ska till Mexico i jul, så det vore korkat att INTE göra det. Men vi skulle gjort det ändå, då smittar man ju i alla fall inte någon annann

Nja du smittar andra lika bra som om du inte hade vaccinerat dig, men du blir inte sjuk själv.

Jag ska INTE vaccinera mig. Känner inte för att få kvicksilver i kroppen eller annat skit. Plus att man behöver två sprutor för en klarar det inte. Och andra sprutan ska tas 3v efter första och ändå har du bara 90% skydd mot smittan inte 100%...

... Tror du har fel där. Vaccineringen är ju just för att undvika smittspridning, och smittar gör du om du är sjuk eller på väg att bli.

... Tror du har fel där. Vaccineringen är ju just för att undvika smittspridning, och smittar gör du om du är sjuk eller på väg att bli.

Den smittar som alla andra influensor

"
All influensa, även den nya influensan smittar via droppar från saliv, nysningar, hosta, etc. Virus kan även fastna på olika ytor. Smittan flyger inte långa vägar i luften utan det kräfs nära kontakt med den smittade för att själv drabbas."

Vilket gör att du blir inte sjuk om du har tur om du är vaccinerad (endast 90% skydd) men du kan sprida smittan vidare genom dina kläder.

en bra sida att läsa är http://www.halsometern.com/svininfluensa

Nej, man smittar mer ju sjukare man är, är man inte sjuk kan man inte smitta andra.

Därför borde alla vaccinera sig, inte för att skydda sig själv utan för att skydda de svaga. Det är allas skyldighet mot samhället

Därför borde alla vaccinera sig, inte för att skydda sig själv utan för att skydda de svaga. Det är allas skyldighet mot samhället

Men drabbar verkligen denna influensa specifikt de svaga? Och varför ska det vara allas skyldighet att vaccinera sig för samhällets skull ?

Största risken för att få A(H1N1) är att någon som faktiskt är sjuk nyser eller på annat sätt sprider ex vätskedroppar omkring sig.
Att du skulle bli smittad av en vaccinerad person som bara bär smittan anses vara tämligen liten.

Vårdguiden skrev:
Spridningen av viruset är luftburen, vilket betyder att virus finns i de vätskedroppar som bildas när en smittad person hostar eller nyser.

Du kan också bli smittad om du får virus på händerna – exempelvis genom att ta i hand eller ta på ytor där det finns vätskedroppar från en smittad person – och sedan rör vid ögon, näsa eller mun.

Det är lättare att bli smittad om man träffar många personer och har nära kontakt inomhus. Utomhus sprids smittan inte lika lätt.

En person som har insjuknat i svininfluensan smittar under cirka fem till sju dagar efter det att han eller hon blivit sjuk. Vid nära kontakt kan man smitta även dygnet innan man får symtom

Att vistas utomhus anses vara säkrare än att vistas inomhus ( i stora folksamlingar )

Nej, man smittar mer ju sjukare man är, är man inte sjuk kan man inte smitta andra.

Så du menar på fullaste allvar att om jag står i en hiss med någon som nyser så det träffar mig på ex ryggen och sen går in till någon med barn som är under 3 år (dom kan man inte vaccinera) inte skulle dra med mig smittan in till dom?

WOW vilken drömvärld du måste leva i :) Grattis till dom rosa glasögonen :laugh:

Och komma dragande med samhällsanvar är bara så lågt :mad: var och en gör som den vill. Vill man inte så gör man det inte oavsätt vad andra tycker. Precis samma sak om man vill då gör man det oavsätt om din kompis inte vill göra det.

Ps EU:s smittskyddsmyndighet ECDC beräknar att risken att dö i svininfluensa ligger mellan 0,1 och 0,2 procent. I Australien och Nya Zeeland har cirka en av två hundra influensasjuka personer blivit så dålig att han eller hon lagts in på sjukhus. Tidigare har man trott att det bara är riskgrupper som svårt sjuka, äldre, gravida och överviktiga som drabbas av svåra komplikationer av influensan. Men enligt Världshälsoorganisationen, WHO, var fyra av tio personer som har blivit svårt sjuka helt friska innan de fick svininfluensan. De är dessutom oftast under femtio år.

Nej, vi kommer inte vaccinera oss.

Min sambo har blivit erbjuiden vaccin via sitt jobb eftersom han jobbar i en sån bransch men vi misstänker att han redan haft svininfluensan för ca 1 1/2 månad sedan, en relativt mild sådan. Han tänker inte ta vaccinet oavsett.

DEt sades på nyheterna igår att de misstänker att minst 100.000 i sverige redan haft influensan - det finns dock bara 1400 dokumenterade fall, men de som får en mild variant går ju inte till sjukan.

Vad gäller vaccinet igen så är jag en sådan som är extremt skeptisk mot vaccin i allmänhet och vaccinerar inte "bara för att". Det blev jag efter att jag jobbat flera år med folk som misstänkte att deras barn fått autism efter MPR-vaccinet (man fick veta bra mycket kan jag säga). Detta influensavaccin är som sagts inte särskilt beprövat och aldrig att jag går med på att spruta in "skit" i mig och mina barns kroppar. Vi undviker istället miljöer där smitta sprids i så stor utsträckning det går och sen tvättar vi händerna ofta och spritar. Hittills har det iaf fungerat - dock håller vi på att bli förkylda nu men det är nog bara den "vanliga" influensan. ;)

kl
Jag får också förtur, dels via jobbet, dels på grund av att jag är gravid. Men nej, jag kommer inte att vaccinera mig... Känner att man vet för lite om eventuella biverkningar. Hur vet de att det inte skadar det barn jag har i magen med 100% säkerhet? Det vet det först efter och även om de säger att det är helt ofarligt nu, så kanske fostret får biverkningar ändå (de sa på 70-talet att neurosedyn också var helt ofarligt t.ex)....

Här vaccineras ingenting.Varken mig, sambon eller vår snart 8 månader gamla son.
Jag tror det är bättere att vara skuj på "riktigt" och tror inte heller att grissjukan är så farlig som media får det att låta...

nej troligtvis vaccineras inte vår treåring. just nu har han haft hög feber sen i onsdags och jag börjar fundera på om det bara är nåt vanligt eller vad det kan vara.

vet inte om vi själva ska vaccinera oss, tror inte det

Här har alla utom äldsta dottern genomgått influensan (jag + sonen på bättringsvägen för tillfället. Lilljäntan + maken helt återställda efter mild drabbning med den), så nej här vaccineras ingen.

Jisses, har ni haft den?! Huvva! Är du säker på att det var just "den" influensan? Iochförsig tror jag inte det går nån annan flunsa just nu... Hur sjuka var ni?
Jag är mest anti de ingredienser som finns i vaccinet, bl.a. Thimerosal (heter det väl...) ett konserveringsämne av kvicksilver som vi i Sverige inte längre använder i vacciner i vanliga fall. Samt, ännu mer, det sk Squalene/Skvalen som jag INTE vill ha insprutat i min dotters kropp!!
Men visst är valet svårt... Ingen har ju nåt facit i hand.

Dottern kommer inte vaccineras.
Jag däremot hör till riskgrupperna och jag kommer vaccinera mig, sambon får det genom jobbet och det lutar åt att även han kommer ta vaccinet.

Vi kommer inte att vaccinera oss, varken jag, maken eller vår treåriga son. Jag tycker inte att riskerna med svininfluensan är tillräckligt stora för att jag ska anse det värt att vaccinera sig. Har själv dåligt immunförsvar och har förtur till vaccinet, men är inte rädd för att drabbas. Försöker dock tänka lite extra på handhygienen, framför allt när sonen kommer hem från förskolan på eftermiddagarna.

Jag har så gott som betsämt mig för att ta vaccinet. Får det via jobbet nästa vecka, jobbar inom äldreomsorgen och det känns rätt oansvarigt att dra runt på en ev svininfluensa till alla våra vårdtagare ifall nu någon skulle drabbas av det. Har jag möjlighet att minska smittspridningen så lutar det just nu åt att jag tar den.

Har dessutom en dotter på 9 mån här hemma med en besvärlig förkylningsastma (dock inte tillräckligt illa för att tillhöra riskgruppen för barn under 3 år) och kan jag bidra till att skydda henne från skiten så gör jag gärna det.

Däremot är inte mannen helt övertygad ännu om att han kommer ta sprutan när det blir hans tur. Jag föreslog att han och resten av familjen skulle sätta sig själva i karantän hela vintern och så är jag den som sköter alla våra ärenden, men han var visst inte så sugen på den lösningen:D.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka