Jag har fodrat med pelletts i väldigt många år nu. Både Kraffts produkter och olika Luzernpellettsprodukter.
Jag blötlägger aldrig! Varken luzern eller de ändra pellettsen. Och jag har aldrig till dags dato haft problemmed foderstrupsförstoppning hos mina hästar.
För hästens skull, så blötlägg ej. Den har sina tänder för att slita naturligt på dem...d.v.s. den behöver tuggmotstånd, hellre än att slipa tänderna stup i kvarten.
Hästar som fodras med alltför blötlagd mat (annat än betforn förståss!), sliter inte lika mycket på sina tänder, även om de tuggar hö/hösilage/ensilage. Och genom att de inte gör detta så förkortas också deras livslängd om de alltid skall bli serverade blötlags mat/grötmat.
En glupsk häst, som lätt sätter i halsen, hjälper man bäst genom att lägga medelstora stenar i krubban till. Då måste han/hon pilla lite mera = äter långsammare.
På Kraffts Pellettsprodukter står inget om blötläggning, annat än på luzernsäcken (där det står att man rek. blötläggning men inte att man skall). Hade det varit meningen att det skulle blötläggas, så hade detta stått på säckarna.