Ska man blöta lucern?

M

Marlenè

Hur gör ni?
Har hört både de som fodrar torrt och en del blött. :confused:
Men ni som blöter upp lucer,n hur länge är lämpligt att det får ligga i blöt innan man fodrar?
 
Är det pellets du menar så rekommenderar jag verkligen att det läggs i blöt några timmar innan utfodring. Det sväller ganska duktigt... :crazy:
 
Jag blöter om jag använder pellets. (Föredrar hack)

De är fruktansvärt hårda, så det tar ett par timmar för dem att svälla.
 
Skulle vilja blöta men då äter inte hästarna :confused: Men dom hastar inte i sig maten så jag är inte orolig. Har hittat ett märke med små pellets, inte de stora som Gr******den har.
 
Tack för alla svar!! :bump:
Helt klart verkar det vara bäst att blöta eftersom det är pellets jag har köpt,men jag undrar även om det är bättre att jag övergår till den andra varianten av lucern som ni pratar om.
Är den bättre och i sådana fall varför?
Hur är priset på denna jämfört med pelletsen?
Finns den att köpa på granngården?
 
Jag föredrar hacket för att det är mer naturlig struktur för hästen, både att tugga och för magen. Det är ju som hö, fast kortare strån. :)

Nackdelen kan väl vara att det blir ganska stor volym, så det krävs stora foderhinkar om man ger mycket. ;) En bal med hack är något större än en säck pellets, men inte mycket.

Jag betalar 120:-/25 kg för Kraffts lucernhack (ej Mix!) och 110:-/25:- för pelletsen, så det finns ingen anledning att välja pelletsen pga priset... :p
 
Blöter alltid pellets, måste blötas så länge att det blir en gröt ut av det, annars kan man lika gärna låta bli. Slår man kokhett vatten över så tar det bara en kvart!

Blöter ofta hacken också, tycker den har tendens att var lite dammig och torr, blir smakligare om man har lite vatten över.
 
jaaaa det är ju klart att man ska blöta pelletsen! Annars så kan hästen få foderstrupsförstoppning!!!
 
BLÖT pelletsen!!!

Vi fick avliva en häst för ett tag sedan pga foderstrupsförstoppning för att pelletsen svällde. Och då hade jag ändå blött den en del, men inte till gröt!
Våra lucernpellets hamnade i sophinken och jag kommer aldrig mer att köpa det!!!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
496
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
881
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
468
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp