Ska jag verkligen göra som veterinären säger?!

P

Pia Puff

För att göra en lång historia (halv)kort:
Den 18 januari fick min häst en hovböld i höger bak. Den satt i tån och hovslagaren karvade upp lite för att släppa ut varet. Fem dagar efter detta (bandagerad runt hela hoven och gick i en ligghall) var hon fortfarande lika halt. Hovis gav tips om att lägga våtvarmt omslag. Gjorde detta och "resten" av bölden kom ut i ballen ett par dgr senare.
Dagen efter detta sprack dock skinnet i karleden och huden fläktes upp från kronrand till kotan! Fick ut veterinär - penicillin och antiinflammatorisk kur. Det tog 2 månader för huden att läka ihop. Tycke dock att hon var varm runt kronranden och åkte till klinik. Eftersom hon inte visade hälta vid böjprov eller ont vid genomgång av hoven med visitertång tyckte veterinären att jag skulle sätta igång henne.
Efter fyra veckors skrittrundor med successiv ökning av traven (har en distanshäst) började hon bli tjock i benet efter ridturerna. Var på kliniken nu i veckan för att kolla upp det. Samma veterinär gjorde samma undersökning som tidigare plus tog en röntgenplåt på hoven. Men eftersom hon inte visade hälta eller något onormalt på röntgenbilden tyckte han att jag bara skulle rida på!
Var ute och gick med henne för hand 1h och 40 min. Lade lindor på under natten. På morgonen var hon varm och svullen. Fram till lunch hade svullnaden gått ner. Gick enbart i hagen den dagen och morgonen efter (inga lindor) var benet svullen igen, dock inte lika mycket. På lunchen hade det gått ner igen.

Vad ska jag göra!? Det går emot min magkänsla att rida en häst som blir tjock i benet efter en ridtur. Ska jag verkligen göra som veterinären säger och rida på?

Tacksam för alla synpunkter / Angelica

Sv: Ska jag verkligen göra som veterinären säger?!

jag hade kollat med en annan veterinär om jag tyckt att det inte känndes bra.

Jag skulle kolla med en annan veterinär, och även en annan hovslagare kanske. Alla har olika erfarenheter och metoder. Min häst fick en hovböld vä bak, satt i ytterkanten på hovens vänstra sida (TROR vi att den gjorde, men vet inte säkert. Hästen hade ont, och reagerade för tryck i hela hoven). Hovslagaren var ute och kollade. klämde, och även skärde lite där han trode att den satt, men fick inte ut ngt. Vi trode inte att den var mogen, så vi väntade 2 dagar till. Efter två dagar, var hela benet svullet, ända upp till hasen. Tog ut både hovis och veterinär. Hovis (en annan hovis än första gången) kunde inte heller denna gång lokalisera vart den satt exakt/lr vart den tagit vägen:crazy: . Inte heller veterinären kunde hitta ngt. Han fick en penicillinkur, och antiinfammatoriskt i 5 dagar. Efter ngra dagars behandling, så sprack ballen på hö sida:( :crazy: . Den hade vandrat. Då det sprack släppte svullnaden och hältan helt. Men det tog långt tid innan allt var ute, och fick ha bandage varje dag, och tvättade noggrant varje dag. Fick även förlängd medicinering.

Hoppas att din häst blir bra snart! Följ din magkänsla. Jag hade ute hovis och veterinären flera gånger efter att de besökte oss andra gången. Kostade mkt, och tog lååång tid, men blev bra till slut iaf.
Alldrig kul när hästen är sjuk, och man inte vet hur man ska kunna hjälpa den bli kvitt smärtan.

Men hästen blir inte svullen direkt efter ridningen väl? Det är efter att ha stått inne på natten efter ridtur om jag fattade rätt?

Vid inlammationer osv som tar tid att läka är det nog lätt att det blir svullet om man står still för länge. Kanske borde hästen få gå ute dygnet runt om det är möjligt?
Jag skulle nog inte heller rida hästen, men promenader osv om hästen är ohalt borde ju vara bra...

Som andra sagt, ta en andra åsikt om du känner dig osäker :idea:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
28 137
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?