Ska jag våga? Skillnad lokal-regional

Kellog

Trådstartare
JaMin förra häst som jag hade innan litade jag på till 110%, denna tävlade jag 110 cm med och var inte alls rädd för höjden. Eftersom han inte hoppade så mycket med ryggen känndes det inte så högt. han vägrade aldrig och var supersnäll.

Denna hästen jag har nu hoppar mer med ryggen och på så sätt känns det att man hoppar högre än vad man gör.
Jag ramlade av för 1 år sedan och fick hjärnskakning, det var på en 1.10 oxer.

Sen dess har jag smått börjat komma igång igen och blivit placerad i 100 m klasser. Jag har börjat lita på henne till 80%, men eftersom jag vet att hon kan stanna litar jag inte helt fullt ut på henne ännu.

Så nu vill jag komma upp på 110 klasser igen, men blir så nojig och inbillar mig att et är mycket högre, därför håller jag mer och då går det ej bra. Så tänker jag på om jag kommer fel, att hon ska stanna. Tips på hur jag ska undvika detta.

Så borde jag tävla regional 100 cm, eller vad är det för någon skillnad från lokal? Och hur ska jag klara av att ta steget upp till 110?

Tränar för tränare regelbundet och hoppar i nuläget 100 cm på träning, vilket inte är högt. ser bättre avstånd nu än vad jag gjode förra året.

Tack för hjälpen!

Sv: Ska jag våga? Skillnad lokal-regional

Första steget måste ju vara att träna på 110 och gärna 115 hemma. Tränar du på 115 hemma, kommer 110 inte att se så farligt ut när du kommer på tävling. Dessutom vet du ju då att ni klarar av att hoppa 115 - och då borde ju inte 110 vara några problem, eller hur? Jag tycker absolut inte att du ska ge dig ut och tävla 110 så länge du är rädd för det. Nervös kan man vara, men inte rädd.

Jag tittade igenom tävlingsterminen för mitt distrikt och det är ytterst få arrangörer som erbjuder regionalt i 100-klassen, de flesta har 110 som lägsta klass regionalt. Då är det nog enklare att hitta en 110-klass på lokal tävling...

Jag vet att svårighetsgraden ska vara lite högre på en regional jfr med en lokal tävling på samma nivå, men jag tycker att det är marginellt (iaf i 110, det är vad jag har varit ute på). Jag tycker att det skiljer mer mellan olika banbyggare isf - somliga bygger lite tuffare även lokalt, andra är "snälla" oavsett om det är regionalt el lokalt.

Hoppas att du blev lite klokare iaf! :)

Jag tycker inte att du ska gå upp i klasserna om du känner dig osäker, fortsätt på den nivån du är på nu till det känns hur lätt som helst.

För att komma över rädslan är det bara att träna på och det är bra om du kommer fram till varför hästen stannar. Är det för att hon är dum eller är det för att hon kommer fel för ofta? Du måste komma över tröskeln till att våga rida framåt när du är osäker istället för att backa till hindret. Försök att tänka att hindret ska komma till dig. Det är den som är lite rädd som är modigast :) Lycka till!

Se till att du känner dig säker på höjden+5-10 cm innan du går upp i klasserna. På regionala tävlingar brukar det var något svårare banor, men det varierar precis som L8P8 säger. Lycka till!

Okej, tack så mycket för alla svar!
Jag ska tävla nästa helg, lokal. På klasserna 0.90 och 1.00 m. Så får nog träna mer på högre höjd, som ni säger! Jag måste få lite jävla annama i mig, så jag bestämmer mig för att jag ska klara det och måste bli mer modig.
Hon stannar för att jag inte har skänkel, så det är helt förståeligt, annars hoppar hon i alla lägen. Nu när jag blivit tillsagd att ha skänkel av mig tränare har hon inte stannat en enda gång. Hon hoppar i alla lägen och försöker alltid klara det.

Jag har tävlat 100 cm regional en gång förra året, då jag blev dubbelnolla och två platser utanför placering. Det var ingen fara, och jag var inte rädd.

Jag har hoppat 1.10 hemma utan problem, men inte på träning detta året, dock förra året. Jag vet att jag skulle klara det, men det enda jag ser när det är en oxer på 1.10 så får jag flashback från den gången jag ramlade av och skadade mig. :)

Det är bara att kämpa på!:)
Hoppa på 1m tills du känner att det är rena barnleken, sen kan du och din tränare höja enstaka hinder lite grann. Så att du hoppar 1,05 utan att det känns högt osv.

Ett tips är att inte se på när de höjer hindren, då sätter det sig genast i huvudet att "nu är det högt!"
Prata med din tränare (om du inte har gjort det redan) så h*n vet hur du känner, då kan h*n säkert komma med lite tips också :)

Det verkar ju som om din häst hoppar bara du själv tänker att du ska över hindret. Så försök lita på hästen, ge det lite tid så ni blir riktigt samspelta så kommer det nog att lossna!

Jag hade lite samma problem för ett par år sedan, tyckte allt var högt. Efter något år tävlade jag 130cm, så det går att komma över sin "höjdrädsla" bara man tar det lugnt och låter det ta lite tid :idea:

Lycka till!

Senast ändrad:

regional 1m kan vara lättare än lokal 1m, beror heltt på vem som bygger.

Fortsätt träna innan du går upp till 110, du ska ska kunna hoppa 120 utan vidare hemma tycker jag.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: Cambrie
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 951
Senast: TinyWiny
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka