Ska jag rengöra skapet på hästen?

Tjockisina

Trådstartare
Hästen har ett flertal ggr haft halm o skit som hänger ut i skapet. har bara dragit bort de försiktigt förut men idag hade han MASSA gammalt halm/hö/skit som hängde ut från skapet. (hur de fastnar där vet ifasen)

Jag drog bort en hel del men de verkar som de finns mer längre upp i skapet, även mycket svart gegg/lera/äckel?!.. Har aldrig förr tvättat nått skapp/snopp på en häst så vågade inte mig på att gräva djupare idag.

Bör jag gå "in" i skapet och försöka rengöra? Snoppen är även den ganska äcklig med gult flagande intorkat klet :crazy:

Hur ska jag gå till väga isåfall? Tror inte han är van vid o bli tvättad i sina heliga regioner :) (är min foderhäst)

Han verkar dock inte ha nå irritation av de hela..men de kanske kan komma med tiden om det inte rengörs?

Tacksam för lite hjälp, är ju van med ston tidigare i mitt liv :laugh:

Sv: Ska jag rengöra skapet på hästen?

Jag har fått börja hjälpa min herre nu på senare år att hålla sent i skapet, just i alla dom små hudveck i "början på skapet". Det blir små hårda klumpar/bollar av den svarta geggan som kliar och irriterar honom. Han brukar tycka det är ganska okej att blir rengjord, framför allt är det skönt efteråt.

Jag pillarbort det jag kommer åt med handen och sen tvättar jag försiktigt med lite ljummet vatten...:laugh:

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 096
Senast: cf234k
·
Hästvård Är nybliven omhändertagare av en 2-årig nykastrerad kille. Storlek D-ponny av kallblodstyp. När han kom för ca 1,5 vecka sedan var han...
Svar
4
· Visningar
1 234
Träning Visste inte riktigt under vilken kategori jag skulle lägga detta inlägg men vi gör ett försök här... eftersom det är vid ridning det är...
Svar
5
· Visningar
1 623
Senast: mackan
·
Hästvård Vet inte om detta borde stå på hästvård - men jag antog att jag kan få fler napp här på avel efterssom det lär finnas några hingstar som...
Svar
8
· Visningar
5 779
Senast: Kookaburra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka