Ska jag öka mängden mat?

C

Cosmic

Jag fick hem mina hästar för 1,5 vecka sen och båda behöver nog gå ner i vikt, speciellt valacken.

Hästarna är 2 islandshästar.
Stoet är grovt byggd och ca 135 cm, överviktig men jag tycker inte hon är fet
Valacken är "normaltbyggd" och ca 130 cm. Alltid varit fet men för tillfället inte så farligt kanske (lätt att bli hemmablind).

Förra söndagen mätte jag dom och även idag, 8 dagar senare.
Stoet: bröstomfång 180 cm/174 cm (-6cm) buk 192 cm/184 cm (-8cm)
Valacken: bröstomfång 174 cm/162 cm (-12cm) buk 178 cm/169 cm (-9cm)

Valacken har ju minskat massor och visst han behöver gå ner i vikt, båda behöver det men det kan ju inte vara bra om det går för fort.
Nu får dom ca 3 kg hö var om dagen, betar ca 1,5 timme i en hage med massor av naturbete (ska öka på det alla dagar nu) samt att det växer lite grönt i vanliga hagen dom går större delen av dagen i. Dom får även tillgång till halm, har inte vägt hur mycket men jag sätter in kanske 0,5 sopsäck om dagen och en hel del äter dom, det andra blir nertrampat. Meningen är att dom ska gå på bete helt om ett par veckor men jag har inte vågat släppa dom för fort dit. Hur fort kan jag öka betet?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska jag öka mängden mat?

Har hästarna gått på betet i 1,5 timme i 1,5 vecka så hade jag absolut släppt ut dem på betet nu. Är hästarna väldigt känsliga hade jag ökat ut till 7-8 timmar på bete och resten utan i ett par dagar för att sedan släppa helt på betet.

Hur lång tid hade du räknat med att vänja in dem innan heltidssläpp?

Jag har ökat på en del och nu går dom ca 12 timmar på bete. Tänkte öka på det till 18 timmar idag genom att släppa dom i skogshage under dagen och låta dom gå hela natten ett par dagar men kanske jag är lite väl nojig. Ingen av dom har haft problem med att gå på bete tidigare år så kanske det ändå skulle gå att sätta dom dygnet runt nu. Är första sommaren jag har hästarna hemma själv så det är nytt med allt sånt här :)

Är de båda överviktiga så är det väl ingen bra idé att släppa dem helt på bete???

Om de är överviktiga nu på reglerat bete så kan man väl lätt ifrågasätta om det är lämpligt att öka tiden bete...Jag gör det. (särskillt med en ras som också är fångkänslig)

Hästarna här hemma går på magert bete på dagarna. Går in på natten med ett-två kg hö..

Detta är islandshästar som behöver gå ner i vikt!

Om de är överviktiga nu på reglerat bete så kan man väl lätt ifrågasätta om det är lämpligt att öka tiden bete...Jag gör det. (särskillt med en ras som också är fångkänslig)
Fast det beror ju helt på hur betet ser ut. Nej, jag hade inte stoppat ut dessa hästar på gödslat åkermarksbete, men jag hade absolut satt ut dem på ej putsat naturbete med hög fiberhalt i gräset, dvs gammalt och nytt gräs om vartannat.

Det finns dessutom studier som visar att hästar som får begränsad tid på betet äter mer än de som går heltid på bete, just för att de faktiskt passar på att äta medan de kan. Så det är inte alltid bra att ta in hästarna på natten ifall man vill att de ska gå ner i vikt. Inne slappnar de dessutom av mycket mer än de gör ute, vilket innebär att de bränner mer kalorier ute eftersom de måste vaka över varandra, gå omkring för att beta, etc.

Sen måste man ju verkligen skilja på uppblåstheten som kommer med bete och hull som kommer med bete. Det är två helt skilda saker.

Än så länge är det luft o vatten, för man känner fortfarande revbenen:D

Det tror jag är bra istället för att släppa de på fullt bete som ts funderar på.
I min värld släpper man inte feta hästar på fullt bete.

Ja dom är överviktiga och ökade i vikt när jag flyttade dom i januari, dom har gått på väldigt "bra" ensilage, så pass bra att det passade utmärkt till avelshästar.

I november köpte vi valacken och gå fick jag ner honom rätt bra i vikt under 2,5 månader som han gick här. Vet inte hur mycket men så pass mycket att min vän som inte sett honom på 1,5 månad reagerade på hur "fin" han blivit. Pga omständigheterna så var jag tvungen att flytta tillbaka dom och då hade jag inte längre kontroll och båda ökade i vikt igen.

Båda har gått på bete hela somrarna innan utan att få fång, visserligen ingen garanti att dom inte kan få det nu men tidigare har dom klarat det bra. Det är inte heller gödslat bete dom går på utan naturbete.

Förra sommaren gick stoet på bete från maj till oktober (stödfodrades i slutet) och hon gick ner en hel del i vikt. Kan ju dock inte säga hur mycket eftersom jag inte har någon våg men hängbuken försvann och jag fick dra åt sadelgjorden 2-3 hål mer på 4 månader.

Om det inte funkar med bete och dom börjar gå upp massor i vikt så kanske jag får sätta betesbegränsare på en del av dygnet. Båda är dock såna som vill vara ute och jag har dom hellre i en stor hage med bete där dom har rejäla möjligheter att springa av sig än att dom ska stå i en liten skogshage. Jag kommer att hålla koll genom att mäta hästarna varje vecka.

Det tror jag är bra istället för att släppa de på fullt bete som ts funderar på.
I min värld släpper man inte feta hästar på fullt bete.
Men gör en tankecirkel till.

Magert bete är "bättre" för feta hästar än det flesta skördade grovfoder. Att gå omkring är bättre än att stå still inne i en box. Det är ingen som tar grovfoder från ett naturbete som inte underhållits ordentligt.

Sen måste man skilja på betestid och tid ute. Hur många timmar om dygnet äter verkligen hästarna på och hur mycket gräs får de i sig? Är det verkligen så att dina hästar äter mindre bara för att de är ute mindre? Det är inte alls säkert, det finns flera studier som visar att hästarna passar på att äta när de har tillgång till mat under kortare perioder. När de är ute på heltid så äter de lika mycket som de äter när de är ute 12 timmar. Vilket innebär att det borde vara bättre för dem att vara ute hela dygnet eftersom de rör på sig när de är ute och de behöver vara vakna och hålla lite koll.

Alla hästar kan gå på bete på heltid, frågan är bara vilken typ av bete man släpper ut hästarna på. På ett magert bete får man faktiskt stödfodra hästarna för att de ska få allting de behöver!! Endast väldigt lättfödda individer kan tillgodogöra sig foderstaten på ett magert bete.

Nej alla hästar kan inte gå på bete heltid!!!
Du får tycka det om du vill. ;-)

Det finns många överviktiga hästar som inte bör gå på bete heltid. Visst det finns andra hästar/raser som behöver stödutfodras på vissa beten, men du har aldrig så stabila värden i ett växande gräs som i hö som du då kan reglera lättare.
Ett som du säger magert bete kan innehålla höga mängder socker om det inte är gödslat och det är inte bra för en fet häst som har risk för fång tex. Gäller ofta vissa raser.

Bara för att en häst inte bör gå på fritt bete betyder inte det box eller mindre rörelse. Mina har lösdrift men inte fritt bete.
Jag har två islandshästar själv , som ts, som inte kan gå på fritt bete, men de står aldrig på box.
Den ena har lätt övervikt och den andra har lätt undervikt och är fångkänslig. Den fångkänsliga är IR och för smal men kan ändå inte äta sött gräss eller hö fritt vilket gör att den får extra lusern som är säkrare för just den individen. Min andra häst med lätt övervikt skulle rulla fram på fritt bete trots att jag har hagar med vad du skulle kallat magert bete.

Mina hästar går med stor rörelse på reglerat bete med typ padock paradise vilket är gångar i ytterkanterna på en hage och inhägnat i mitten som jag kan ge betesytor med full kontroll upptill blötlagt hösilage som ger den stabila mat-basen som dessa individer behöver.

Accepetera att jag inte anser att alla hästar kan gå på fritt bete.
Starta gärna en egen tråd i ämnet och se vad andra tycker.

Ts verkar har kommit på hur hon vill göra i alla fall.

Senast ändrad:

De hästar som har bantat inför avelsbedömning har fått gått på magert bete om dagarna och gått i grushage på natten.
Dock skulle jag nog ha dem ute istället för att ta in dem på nätterna, -då dem faktiskt rör på sig mer ute. Men om hästarna har eksem så skulle jag absolut ta in dem pga. insekterna!

Eller så kan du göra så att du helt enkelt provar att släppa dem på bete, går de upp i vikt är det bara att "plocka bort" dem ifrån betet. Håller dem sig i bra hull, men bara blir "betessvullna" kan de ju vara kvar. Ta för vana att hela tiden känna på hästarna. Man ska kunna känna revbena lite grann, -utan att man ska behöva pressa ihjäl handen i hästens mage. Lägg handen på magen, där revbena sitter, "gnugga" handen lite och känn med fingrarna. Kan du ana/känna revebenen lite så är det ok. Känns dem inte alls är hästen för fet, och känns dem väldigt tydligt är hästen för smal.
Ex. min vallack ser väldigt smal ut! men känner man på honom så är han precis lagom. Förra sommaren såg han "normal" ut med blåtta ögat, men kände man på honom så insåg man snart att han var lite små fet.

De hästar som har bantat inför avelsbedömning har fått gått på magert bete om dagarna och gått i grushage på natten.
Dock skulle jag nog ha dem ute istället för att ta in dem på nätterna, -då dem faktiskt rör på sig mer ute. Men om hästarna har eksem så skulle jag absolut ta in dem pga. insekterna!

Eller så kan du göra så att du helt enkelt provar att släppa dem på bete, går de upp i vikt är det bara att "plocka bort" dem ifrån betet. Håller dem sig i bra hull, men bara blir "betessvullna" kan de ju vara kvar. Ta för vana att hela tiden känna på hästarna. Man ska kunna känna revbena lite grann, -utan att man ska behöva pressa ihjäl handen i hästens mage. Lägg handen på magen, där revbena sitter, "gnugga" handen lite och känn med fingrarna. Kan du ana/känna revebenen lite så är det ok. Känns dem inte alls är hästen för fet, och känns dem väldigt tydligt är hästen för smal.
Ex. min vallack ser väldigt smal ut! men känner man på honom så är han precis lagom. Förra sommaren såg han "normal" ut med blåtta ögat, men kände man på honom så insåg man snart att han var lite små fet.

Jag har testat att känna på dom och man kan känna revbenen på bägge hästar. På stoet får man trycka lite så kan man känna dom bra och på valacken kan man känna dom utan problem. Jag kommer att fortsätta känna och se hur det utvecklar sig men än så länge mår iaf hästarna bra och har inte ökat i vikt.

Tänkte uppdatera hur det gått nu när betesperioden närmar sig slutet. Båda hästar har gått på bete dygnet runt och ingen har gått upp i vikt. Snarare tvärtom så är valacken nu i riktigt bra hull, man känner revbenen bra. Han är inte för mager men jag vill inte heller att han ska minska mer. Stoet har fortfarande lite mer hull än valacken men man känner revbenen utan problem på henne också. Så kort sagt, båda har klarat betesperioden bra och ingen av dom har gått upp i vikt. Dock har det blivit för mycket vila under sommaren så båda har tappat lite muskler men det ska vi jobba på nu.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 156
Senast: exotic
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 396
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej Buke! Visste inte om tråden skulle ligga under kropp & själ eller skola & jobb, tycker den passar under båda.. Nu ligger den under...
Svar
5
· Visningar
1 283
Senast: Squie
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 919
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar