Ska jag köpa ett fullblod??

D

D_ennis

Hejsan!:)
Jag är en 16årig kille som har ridit i ca 4 år sammanlagt, har även praoat o sommarjobbat på täby galopp. jag funderar på att köpa ett fullblodssto på 4år. Hästen är inte så mkt utbildad och hästen har helt okänd härstammning.. Hästen kostar egentligen 22 000 kronor, men jag får köpa den för 15 000 kronor. Det jag är lite osäker på är om jag kommer att klara av att vidareutbilda hästen och om jag kommer att klara av den, fullblod brukar ju vara väldigt temperamentsfulla...

HUr skulle ni göra om ni var jag?? :confused:

Tacksam för svar!:)

/Dennis

Sv: Ska jag köpa ett fullblod??

Lite svårt att svara på, vet ju inte exakt hur mycket erfarenhet du har. Själv har jag riditi 3 år, 1 gång i veckan och nån gång här och var. Jag har fått rådet att köpa häst utav "ridläraren", så om jag vore i din sits skulle jag slå till. Skulle det inte fungera med utbildningen kan man ju alltid ta hjälp utav någon med mer erfarenhet. ^^

Jag är en 15 årig tjej och har ett 12 årigt fullblod (gammal galoppör, hans morfar var en känd galoppör, Sekretariat) som jag har haft i lite mer än 2 månader nu, han var inte utbildad alls och jag tycker att han har lärt sig väldigt fort och enkelt, men det beror kanske från häst till häst.
Han har sitt temperament (kan bli lite fundersam när han inte får som han vill,men vilken häst protesterar aldrig liksom?).. han har lugnat sig mycket sen han kom och jag tycker att han är väldigt social.
Men vad har hästen för temperament nu och hur är den,tycker du?

Hej!

Tack för svaren.., Jag förstår att jag får ta hjälp av någon ruttinerad ryttare om det skulle krångla med utbildningen.. Men fullblod brukar juu ha väldigt hett temperament ock speiellt när man rider ut i skog o mark, men man vet ju aldrig endel hästar är ju jättesnälla när man rider ut o tvärtom.. Grejen är den att jag inte har träffat hästen, har endast pratat med tjejen som säljer henne och hon har köpt henne från en hästhandlare.. Hästhandlaren har sagt till den nuvarande ägaren att (bambi) som hästen heter är inriden, men ägaren tycker att vi ska säga att bambi mest är "insutten".. :confused:
Det är så svårt att hitta den rätta hästen.. :(

Om jag var du så hade jag letat efter en häst som iaf kan ja ridas lite.
För är hästen bara insutten kanske det blir lite väl mycket att tänka på!

För övrigt, ja många fullblod har ett jädra temperament även ute i skog o mark, men tips är att ut och gå långa rundor med den isåfall, så att hästen märker att du känner dig trygg och kan då uppsnappa detta och förstå att de tinte finns ngåra monster. Sen när du rider själv kan du ha någon som går med i början så hästen känner en trygghet trots att du sitter på ryggen!

Hästen i mitt stall är korsning mellan fullblod och halvblod. Halvblod i ridhagen och fullblod annars! Har kastat av ägaren några gånger och stegrar och bockar osv när hon inte alltid får som hon vill och är uppstressad! Men hon får såååå mycket mer självförtroende när man är ute och går med henne och verkligen förstår att de tinte är farligt!

Så jag tycker väl visst du kan satsa på det men ta då själv av riktigt duktiga instruktörer!!!! Annars om jag hade varit du hade jag litat efter något iaf lite mer erfaret djur!

Lycka till !

Jo .. visst har en hel del fullblod temprament ... Bäst kanske de skulle vara ifall du åker å kollar på henne .. kanske du faller för henne totalt elr så känner du att du ska se dig efter någon annan häst . Du får la åka dit å provrida henne om det går å då känner du ju hurdan hon är . Men lycka till !:D

Har du någon erfarenhet av hästhållning i övrigt? Inridning är ju en sak men även hantering från marken, longering, tömkörning, lastning.

Sen kan det vara lite extra pilligt att ha ett fullblod, särskilt om det är första hästen. Hovarna brukar behöva extra omvårdnad, man får hålla på och byta sadlar när hästen musklar om sig, fullblod kan ha en tendens att få "lite extra" jämfört med andra raser, alltså de reagerar snabbare, kan ha känsliga magar osv.

Nu säger jag inte att det måste vara så men många av oss som är fullblodsägare brukar vittna om att det är lite speciellt.

Hej igen!

Det är klart att det är lite annorlunda att ha ett fullblod än tex, ett halvblod... Fullblod e ju som sagt mer stressade än vissa andra raser, men det där är ju så anorlunda från häst till häst.. Men jag tror nog att jag ska leta vidare efter någon annan häst som är lite mer "erfaren" när det gäller ridning och skötning från marken.. Jag tror att det blir roligare för mig om jag känner att jag klarar av min egen häst och har kontroll över den utan att behöva ta så mycket hjälp från folk utifrån, visst, man får ju alltid ta lite hjälp utifrån nån gång , men jag tycker det är onödigt att göra det mer än nödvändigt...

Men tack för alla svar!! Ha det så bra!

/Dennis

Hej igen!

Det är klart att det är lite annorlunda att ha ett fullblod än tex, ett halvblod... Fullblod e ju som sagt mer stressade än vissa andra raser, men det där är ju så anorlunda från häst till häst.. Men jag tror nog att jag ska leta vidare efter någon annan häst som är lite mer "erfaren" när det gäller ridning och skötning från marken.. Jag tror att det blir roligare för mig om jag känner att jag klarar av min egen häst och har kontroll över den utan att behöva ta så mycket hjälp från folk utifrån, visst, man får ju alltid ta lite hjälp utifrån nån gång , men jag tycker det är onödigt att göra det mer än nödvändigt...

/Dennis

:bow:bra beslut tycker jag

lycka till, med vilken häst det nu i slutändan blir!! :)

(dragongirl)

Tack så mycket:) jag hoppas att det går bra med den hästen det nu blir :);)

ha det så bra!

/Dennis

Hej igen!

Det är klart att det är lite annorlunda att ha ett fullblod än tex, ett halvblod... Fullblod e ju som sagt mer stressade än vissa andra raser, men det där är ju så anorlunda från häst till häst..

/Dennis

Det där är nog väldigt individuellt. Jag har ett 5 årigt Fullblodsto, väldigt speciell men VÄLDIGT cool. Visst blir hon nervös i bland men har haft hlb som varit mycke värre!! :angel:

Jag tycker du gör helträtt att leta upp en mer erfaren häst. Det är inte roligt att behöva stå där efter ett par månader och inse att det var inte rätt köp.

Lycka till med hästletandet!!

//Ishmanda

En läromästare är nog bättre en en direkt från banan. Fast jag menade inte att fullblod var stressade!

Lycka till med hästletandet!

Tycker väl egentligen att du har hållt på med hästar lite för kort tid. Men det kan ju vara väldigt individuellt hur snabbt man lär sej och hur intensivt du har hållt på med hästar. Men jag skulle nog sattsa på någon lite äldre häst.

Senast ändrad av en moderator:

Hej Dennis, jag tycker om de flesta att du gör helt rätt!

Jag hoppas du hittar din älskade, som passar dig perfekt!

Jag hittade min underbart duktiga läromästare för 10 000 kr inkl all utrustning, så jag gjorde ett riktigt kap! = )

Lycka till !!

Hejsan!

Tack så mycket allihopa för alla era råd!

Jag hör av mig igen om jag behöver hjälp och råd!

Ha det så bra!

MVH Dennis

Liknande trådar

Fordon Jag och min kille har varit ihop i fem år, har precis köpt hus. Vi har inget samboavtal, då vi inte anser oss behöva avtala bort någon...
2
Svar
34
· Visningar
6 275
Senast: Presto
·
D
Övr. Grenar Hejsan!:) Jag är en 16årig kille som har ridit i ca 4 år sammanlagt, har även praoat o sommarjobbat på täby galopp. jag funderar på att...
Svar
10
· Visningar
1 292
Senast: flashlight
·
F
Hästmänniskan Jag har världens beslutsångest så jag vore väldigt tacksam för lite tips och råd! Jag går i hästköpartankar och jag börjar allt mer...
2
Svar
32
· Visningar
2 343
Senast: Fitness
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 290
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama