Ska jag köpa ett fullblod??

D

D_ennis

Hejsan!:)
Jag är en 16årig kille som har ridit i ca 4 år sammanlagt, har även praoat o sommarjobbat på täby galopp. jag funderar på att köpa ett fullblodssto på 4år. Hästen är inte så mkt utbildad och hästen har helt okänd härstammning.. Hästen kostar egentligen 22 000 kronor, men jag får köpa den för 15 000 kronor. Det jag är lite osäker på är om jag kommer att klara av att vidareutbilda hästen och om jag kommer att klara av den, fullblod brukar ju vara väldigt temperamentsfulla...

HUr skulle ni göra om ni var jag?? :confused:

Tacksam för svar!:)

/Dennis

Sv: Ska jag köpa ett fullblod??

Det låter ju som att du har lite erfarenhet av fullblod och bara det att du själv ställer dig frågan om du klarar det gör att jag tror att du fixar det.
Har du bara vettigt folk runt omkring dig att ta hjälp av så går det säkert bra.
Men 15000 för en outbildad häst med okänd härstammning låter lite mkt tycker jag. Eller menar du att den har full stam men att den inte är känd i sverige?

Jag har ponnyåldern inne, och rider själv fullblodsponnyer. Visserligen är de felsta högt utbildade, men har du rätt folk omkring dig, så tror jag absolut att du klarar av det. Du verkar ju ha erfarenhet för fullblod.

Hej Dennis!

Jag tycker att du ska hitta en lite äldre häst som är grundutbildad som första häst. Det krävs mycket att utbilda unghästar och det kommer alltid många problem som ska lösas på vägen. Du är väl fortfarande så pass "liten" (missförstå mig inte) att du gott och väl kan ha en stor D-ponny/liten häst.

Hälsningar Annika

Hejsan!
tack för alla svar!
Jag har inte riktigt bestämt mig än om hur det blir med den här hästen... får se hur det blir i slutändan..

Hej (Annika Källse)

Jag förstår hur du menar , men jag tänker inte köpa någon D-ponny, för att jag vill kunna ha min häst i många år och inte behöva byta häst om några år.. Jag har alltid ridit stora hästar, till och med på ridskolan fick jag rida dom stora hästarna.. SÅ det bli absolut ingen Ponny!, men en lite äldre häst kanske det blir!
Men du som har så mycket hästkontakter borde väl veta någon lite äldre häst som ska säljas eller ut på foder??

Ha det så bra!

Hälsningar Dennis

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Jag har kontakter i fel "värld" för att förmelda äldre ridhästar. Däremot finns det säkert massor med folk här på buke som kan ha bra tips.

Lite så där OT :angel:
Jag blev bara lite fundersam när du hade skrivit under ett annat inlägg med Cissi och nu Dennis. :confused:

(Skorpsmulan)

Jag förstår inte hur du menar! :confused:

(annika källse)

Okej, men tack så mycket..

vi hörs! /Dennis

Jag blev nyfiken när du var ny så jag kollade vad du hade skrivit förut och då hade du skrivit under ett inlägg med Cissi.
Var på lite detektiv humör i gårkväll :D

Hejsan!:)
Jag är en 16årig kille som har ridit i ca 4 år sammanlagt, har även praoat o sommarjobbat på täby galopp. jag funderar på att köpa ett fullblodssto på 4år. Hästen är inte så mkt utbildad och hästen har helt okänd härstammning.. Hästen kostar egentligen 22 000 kronor, men jag får köpa den för 15 000 kronor. Det jag är lite osäker på är om jag kommer att klara av att vidareutbilda hästen och om jag kommer att klara av den, fullblod brukar ju vara väldigt temperamentsfulla...

HUr skulle ni göra om ni var jag?? :confused:

Tacksam för svar!:)

/Dennis

Jag tror inte det är ett rent fullblod, då har den inte helt okänd härstamning. Håller i övrigt med övriga om att köpa en mer utbildad häst.

Liknande trådar

D
Träning Hejsan!:) Jag är en 16årig kille som har ridit i ca 4 år sammanlagt, har även praoat o sommarjobbat på täby galopp. jag funderar på att...
Svar
16
· Visningar
1 465
Senast: D_ennis
·
F
Hästmänniskan Jag har världens beslutsångest så jag vore väldigt tacksam för lite tips och råd! Jag går i hästköpartankar och jag börjar allt mer...
2
Svar
32
· Visningar
2 343
Senast: Fitness
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar