Ska jag häva köpet?

Sv: Ska jag häva köpet?

Det är väl inte förbjudet att förhandla fram att säljaren bekostar kalaset?
Har TS lagt hela 25000 kri handpenning handlar det om en dyr häst, vilket gör att säljaren kanske är intresserad av att bekosta operationerna?

Eftersom TS kollat "1000" hästar, och gillar denna bäst, så är det dumt att tacka nej innan man ens förhandlat om fortsatt upplägg av affären.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska jag häva köpet?

Nej, givetvis inte, var fick du förbjudet ifrån? Vill man ha en ridbar häst direkt och inte ta risken att det går snett eller man helt enkelt inte kommer överens så är det inget alternativ.
 
Sv: Ska jag häva köpet?

Har TS lagt hela 25000 kri handpenning handlar det om en dyr häst, vilket gör att säljaren kanske är intresserad av att bekosta operationerna?

Enligt första inlägget har köparna tänkt sig att bekosta ingreppen efter köp, och säljaren slår ner på priset.
 
Sv: Ska jag häva köpet?

Precis, håller med dig! Vilken smart idé om någon får för sig att slå sig för bröstet och minsann inte operera bort lösa benbitar som veterinär inte bedömer har betydelse. Sedan står man där med X antal reservationer om hästen blir skadad!

Varianten att ägna sig åt att ljuga för försäkringsbolaget är ju inte heller något att rekommendera!

Försäkringsbolagen har ju inte alltid djurens bästa främst...
 
Sv: Ska jag häva köpet?

Det jag menar med röntgenhysteri är att så många tror att en lös benbit innebär en obrukbar häst. Jag hävdar att vi måste se vart benbitarna sitter och inte att de har en lös benbit. Jag har erfarenhet av travhästar på hög nivå. Det är inte konstigt om hästarna på Elitauktionen har flertalet lösa benbitar, vi sålde en 1 års hingst med 4 lösa benbitar, den såldes för närmare miljonen, opererades och sprang in mer än det dubbla.

Så en lös benbit betyder många gånger ingenting.
 
Sv: Ska jag häva köpet?

I det här fallet är det ju just det som är frågan om varan är defekt eller inte. Om en veterinär säger att det inte har någon betydelse för användningen så är det ju inte helt solklart att den är "defekt". Vilket ju då kan leda till problem om en köpare hoppar av affären och har betalat handpeng.

Veterinären avrådde oss från att köpa hästen för hon inte kunde garantera att den kommer hålla för det endamålet hästen är tänk för.
 
Sv: Ska jag häva köpet?

Det finns väl ingen människa som kan ställa sig och GARANTERA att en häst kommer att hålla för nånting?
 
Sv: Ska jag häva köpet?

Personligen tycker jag det är befriande med en veterinär som vågar avråda från köp. Många besiktningsveterinärer verkar mesa med och hävda att allsköns fel saknar betydelse. När väl ägarbytet är genomfört och hästen sätts igång hos nya ägaren, visar det sig ha betydelse och den nya hästägaren står med en ofräsch häst.

Det handlar nog egentligen inte om garanti, mer en veterinär som vågar säga att det är svårt att sia om hållbarheten hos en häst med defekt.
 
Sv: Ska jag häva köpet?

Det jag menar med röntgenhysteri är att så många tror att en lös benbit innebär en obrukbar häst. Jag hävdar att vi måste se vart benbitarna sitter och inte att de har en lös benbit. Jag har erfarenhet av travhästar på hög nivå. Det är inte konstigt om hästarna på Elitauktionen har flertalet lösa benbitar, vi sålde en 1 års hingst med 4 lösa benbitar, den såldes för närmare miljonen, opererades och sprang in mer än det dubbla.

Så en lös benbit betyder många gånger ingenting.

Men i ditt exempel motsäger du dig själv. Din unghäst röntgades uppenbarligen och de lösa benbitarna opererades bort. Hade den inte röntgats hade den kanske inte sprungit in en krona.

Om folk vill ta risken att köpa en häst och börja med att operera den är det ett val, och en operation kostar både tid och pengar.
 
Sv: Ska jag häva köpet?

Jag kanske var otydlig. Självklart kan man röntga, det jag menar är att en lös benbit inte behöver betyda något. Så bara för att hästen har det är den inte obrukbar som så många ridhästar människor tror.. Vi har haft flera hästar där vi inte tagit bort bitarna för att de inte suttit dumt till. Som jag sa tidigare man måste på varje enskilt fall.
 
Sv: Ska jag häva köpet?

Jag är helt emot att röntga hästar som fungerar på tänkt nivå, är igång och friska vid besiktningstillfället - OM inte priset ligger i det högre skiktet. Det tjänar ingen på, köparen som är seriöst intresserad får reservation om denne köper. Säljaren står med en häst som är svårsåld trots att den är igång och bevisar sin hållbarhet.

Men efter insyn i både trav- och ridsportvärlden får jag säga att jag tycker det hänger på kunskap och hur man hanterar benbitar. Inom travet tränas hästarna tidigt och avvikelser uppmärksammas tidigare. Hästarna sliter inte med sina benbitar, utan dessa tas bort tidigt i de flesta fall. De har inte hunnit påverka leden.

Men inom ridsporten harvar man ofta runt på en ofräsch häst länge innan man börjar leta fel utanför "hästen är dum, jag behöver byta bett/sadel/täcke/ridbyxor/stall/kraftfoder". Skadan i leden är då ofta skedd, oavsett om benbiten sitter kvar eller inte.

Kan det helt enkelt handla om kunskap? Känns något fel, är det fel - leta reda på felet och eliminera det. Så sker sällan inom ridsporten utan att man först uttömt alla ovanstående delar, gärna under flera år med vilopauser emellan oändliga igångsättningar.

Därför har ridsporten ofta insikten att benbitar är lika med oanvändbar häst. För när ridsporten väl hittar benbitarna är hästen redan skadad.
 
Sv: Ska jag häva köpet?

KL


Säljaren vill inte betala tillbaka handpenningen då hon anser att hästen gick igenom besiktningen o var UA. O att den är frisk o ren.
Känner att det inte kommer bli lätt att komma överrens med denna personen.

Men å andra sidan är jag glad för nu har vi hittat vår förhoppningsvis nya kompis. Han är röntgad UA för 2 år sen men vi har ändå valt att röntga honom igen. Detta sker förhoppningsvis imorgon o är han UA så kommer han hem till oss imorgon :D
 
Sv: Ska jag häva köpet?

UA betyder Utan Anmärkning. Det är ju helt klart en anmärkning att det finns en lös benbit. Om det sedan har betydelse för hållbarheten i det långa loppet är ju inte så enkelt utrett, men UA kan den knappast anses vara, hästen.

Usch, så trist för er, det är ju en hel del pengar som ligger som handpenning.
 
Sv: Ska jag häva köpet?

UA betyder Utan Anmärkning. Det är ju helt klart en anmärkning att det finns en lös benbit. Om det sedan har betydelse för hållbarheten i det långa loppet är ju inte så enkelt utrett, men UA kan den knappast anses vara, hästen.

Ja, precis... Hur hon får det till UA förstår jag inte. Står ju tydligt o klart att hästen har anmärkningar... :(
 
Sv: Ska jag häva köpet?

I lördags hittade vi vår nye vän o han besiktigades o va UA på både besiktning o röntgen. Så nu sitter jag bara o väntar på min kille så ska vi åka till stallet o möta den gamla ägaren som kommer o lämnar den.

Alonzo Z är sååå välkommen till sitt nya hem :heart :)



//Mary
 
Sv: Ska jag häva köpet?

Det jag menar med röntgenhysteri är att så många tror att en lös benbit innebär en obrukbar häst. Jag hävdar att vi måste se vart benbitarna sitter och inte att de har en lös benbit. Jag har erfarenhet av travhästar på hög nivå. Det är inte konstigt om hästarna på Elitauktionen har flertalet lösa benbitar, vi sålde en 1 års hingst med 4 lösa benbitar, den såldes för närmare miljonen, opererades och sprang in mer än det dubbla.

Så en lös benbit betyder många gånger ingenting.

Men skillnaden är ju att travhästar kan ju inte försäkras mot hältor ändå så där spelar ju inte försäkringsbolaget någon som helst roll.. men inom ridsporten så dyker det upp en reservation direkt och sen skylls allt på den där benbiten även om hältan inte ens har med den att göra. I ridsporten springs det inte in några pengar alls utan det kostar bara pengar vilket gör att man inte vill stå med ytterligare kostnader och konvalescent kanske för den enda hästen man har.
 
Sv: Ska jag häva köpet?

Fast det blir ju så när många vet. hänvisar till att benbiten inte gör skada där den sitter.. för det gör den oftast ändå, så då blir den kvar och orsakar skada. Det är bättre att röntga hästarna som 3- åringar och ta bort benbiten direkt innan dom börjar ridas nämnvärt.
 
Sv: Ska jag häva köpet?

KL

Här är min nya häst!! 7 åriga valacken Alonzo Z e. Andiamo Z-Cash. 174 stooor :)

alonzoz_zps49466ad3.jpg
[/URL][/IMG]


// Mary
 

Liknande trådar

Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 765
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
23 316
Ekonomi & Juridik suck hjälp! vi sålde för nån månad sedan en 6årig uppfödning, hästen som stått hos försäljare/beridare (två olika) senaste året o...
2
Svar
34
· Visningar
5 046
Senast: Miaa
·
K
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Jag har hamnat i ett dilemma med min mycket fina halvblodsvalack. Lite bakgrundsfakta: Hos förra ägaren...
Svar
2
· Visningar
1 755
Senast: Kikki84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp