Ska jag häva köpet?

Marygirl

Trådstartare
Vi har köpt en häst.. som jag verkligen gillar. en välstammad 5 åring som vi skall ha till hoppning. Vi har kollat på 1000 hästar o jag har inte hittat någon där det känts som denna.
Han besiktigades idag o hade n lös benbit i bakhasen. Den sitter inne bland massa vävnaden. Det var även något fel på ena stämbandet som var förslappat så det måste stramas upp.

Hästen är kvar hos ägaren nu, han besiktigades aldeless nyss o om vi vill ha kvar hästen så kommer vi utföra båda operationerna omgående, trots att dom i dagsläget inte har betydelse. Ägaren har gått med på att förhandla om priset på hästen igen efter att den inte gick genom röntgen.

Vad hade ni gjort? Köpt hästen eller letat efter en annan?
 
Sv: Ska jag häva köpet?

Jag fattar inte. Har ni köpt hästen eller inte? För har ni inte det så är det ju inget hävande av köp.
 
Sv: Ska jag häva köpet?

Jag hade inte köpt hästen, det finns friska hästar därute. Tror att du kommer köpa på dej problem som kan bli kostsamt i längden.
 
Sv: Ska jag häva köpet?

Jag hade haft en dialog med veterinär. Det är en sådan röntgenhysteri i det här landet. De flesta hästar är inte rena på röntgen men det behöver inte betyda någonting. Man måste se till enskilt fall.

Om ägaren är villig att gå ner i pris och veterinär inte tror att det har någon betydelse för hästens användningsområde hade jag köpt den.
 
Sv: Ska jag häva köpet?

han besiktigades aldeless nyss o om vi vill ha kvar hästen så kommer vi utföra båda operationerna omgående

Det där låter ju bara galet. Du vill alltså köpa hästen och istället för att njuta av livet som nybliven hästägare så vill du börja med att operera häststackarn två gånger? Har tanken ens slagit dig att operationerna kan medföra komplikationer och du slutligen står där med en konvalecent/skadad/oridbar häst?
Nä, köp dig inga problem
 
Sv: Ska jag häva köpet?

Jag hade haft en dialog med veterinär. Det är en sådan röntgenhysteri i det här landet. De flesta hästar är inte rena på röntgen men det behöver inte betyda någonting. Man måste se till enskilt fall.

Om ägaren är villig att gå ner i pris och veterinär inte tror att det har någon betydelse för hästens användningsområde hade jag köpt den.

Ja.. Det är så vi tänker.. Både jag o min sambo har pratat med veterinären o min tränare skall också prata med henne.

Men jag är rädd han inte skall hålla för det endamålet han är tänkt för.
Samt även att det inte skall gå att sälja honom vidare sedan nångång. Det är väl förmodligen ett hinder att han blivit opererad för nästa ev ägare?
 
Sv: Ska jag häva köpet?

Jag fattar inte. Har ni köpt hästen eller inte? För har ni inte det så är det ju inget hävande av köp.

Vi har lagt 25 000 kr i handpenning. Dessa vill vi ju ha tillbaka om vi inte skall köpa den pga att den inte går igenom besiktningen.
 
Sv: Ska jag häva köpet?

Ville bara säga att efter att min tränare pratat med veterinären så bestämde vi oss att dra oss ur köpet. Känns inte kul alls, man förmodligen det bästa.. :(
 
Sv: Ska jag häva köpet?

Jag hade haft en dialog med veterinär. Det är en sådan röntgenhysteri i det här landet. De flesta hästar är inte rena på röntgen men det behöver inte betyda någonting. Man måste se till enskilt fall.

Om ägaren är villig att gå ner i pris och veterinär inte tror att det har någon betydelse för hästens användningsområde hade jag köpt den.

För det första så är det ju försäkringsbolagen som skapar hysterin då dom sätter reservationer för i princip allt dom kan komma på.. För det andra kan man aldrig säga att det inte har någon betydelse , för det vet man inte förrän man plockat ut benbiten.. den kan störa mkt mer än vad man tror. Har tusen historier från bekanta där det inte skulle ha någon betydelse men det har ändå blivit stor skillnad på hästarna när biten/bitarna plockades bort.

TS: klokt att dra sig ur..
 
Sv: Ska jag häva köpet?

Nä och tyvärr är operation inte heller någon garanti att det blir bra. Vi opererade vår två gånger men hon fick åka till hästhimlen 5 år gammal:(
 
Sv: Ska jag häva köpet?

För det andra kan man aldrig säga att det inte har någon betydelse , för det vet man inte förrän man plockat ut benbiten.. den kan störa mkt mer än vad man tror. Har tusen historier från bekanta där det inte skulle ha någon betydelse men det har ändå blivit stor skillnad på hästarna när biten/bitarna plockades bort.

TS: klokt att dra sig ur..
Tycker i stort sett alla hästar som jag vet som blivit av med sina lösa benbitar förbättrats radikalt oavsett om veterinären sagt att dom inte påverkar så som dom sitter. Jag förstår helt klart travfolket där de flesta har som rutin att ta bort lösa benbitar innan man ens sätter hästen i träning.

/Camilla
 
Sv: Ska jag häva köpet?

Vi har lagt 25 000 kr i handpenning. Dessa vill vi ju ha tillbaka om vi inte skall köpa den pga att den inte går igenom besiktningen.

När jag lagt handpening så har det varit med ett vilkor att hästen ska gå igenom besiktning, har ni nte något liknade vilkor? Ni drar er ju ur pga en defekt "vara".
 
Sv: Ska jag häva köpet?

När jag lagt handpening så har det varit med ett vilkor att hästen ska gå igenom besiktning, har ni nte något liknade vilkor? Ni drar er ju ur pga en defekt "vara".
I det här fallet är det ju just det som är frågan om varan är defekt eller inte. Om en veterinär säger att det inte har någon betydelse för användningen så är det ju inte helt solklart att den är "defekt". Vilket ju då kan leda till problem om en köpare hoppar av affären och har betalat handpeng.
 
Sv: Ska jag häva köpet?

Frågan är ju vad som är defekter?
Vare sig en struppipningsoperation eller en för benbit behöver göra hästen sämre.
Men såklart påverkar det priset. Kanska läge att förhandla till sig ett kanonpris på hästen?
 
Sv: Ska jag häva köpet?

I det här fallet är det ju just det som är frågan om varan är defekt eller inte. Om en veterinär säger att det inte har någon betydelse för användningen så är det ju inte helt solklart att den är "defekt". Vilket ju då kan leda till problem om en köpare hoppar av affären och har betalat handpeng.

Lösa benbitar sänker generellt priset för hästar eller leder till att folk avstår oavsett framtidsutsikter och det i synnerhet på unga hästar så det anser jag som tämligen klart att det är en defekt.

Avtalar man dessutom om att hästen ska gå igenom UA och röntgar efter lösa benbitar så är det solklart.

Om man inte avtalar något så blir det givetvis knepigare.
 
Sv: Ska jag häva köpet?

Lösa benbitar sänker generellt priset för hästar eller leder till att folk avstår oavsett framtidsutsikter och det i synnerhet på unga hästar så det anser jag som tämligen klart att det är en defekt.

Jag anser att det mest beror på att ridhästfolk ofta är okunniga. Plockas biten bort utan komplikationer är det ju ingen defekt, lika lite som kardborrar i svansen är en defekt.
Dessutom handlar det om en valack (?) där man inte behöver ta hänsyn till nåt avelsvärde.
 
Sv: Ska jag häva köpet?

Exakt. Och "en lös benbit", vad är det?? Det kan ju betyda typ 1000 olika saker.
 
Sv: Ska jag häva köpet?

Jag anser att det mest beror på att ridhästfolk ofta är okunniga. Plockas biten bort utan komplikationer är det ju ingen defekt, lika lite som kardborrar i svansen är en defekt.
Dessutom handlar det om en valack (?) där man inte behöver ta hänsyn till nåt avelsvärde.

Så är ridhästfolk okunniga om de inte vill ta på sig kostnaden för operationen, konvalescensen och risken för att det går fel?

Ingen har väl sagt att en häst som genomgått en lyckad operation för lösa benbitar är mindre värd eller?
 

Liknande trådar

Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 765
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
23 316
Ekonomi & Juridik suck hjälp! vi sålde för nån månad sedan en 6årig uppfödning, hästen som stått hos försäljare/beridare (två olika) senaste året o...
2
Svar
34
· Visningar
5 046
Senast: Miaa
·
K
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Jag har hamnat i ett dilemma med min mycket fina halvblodsvalack. Lite bakgrundsfakta: Hos förra ägaren...
Svar
2
· Visningar
1 755
Senast: Kikki84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp