Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift.
Hjälp mig med synpunkter!
Nuvarande stall:
Box på natten. Ute ca 7-18 på vintern (7-20 på våren, dygnet runt juni-augusti).
Stor skogshage, lunchfodring i hage.
Inget ridhus men ridbana. (Kan inte ta mig till ridhus pga avsaknad av egen transport).
Billig stallhyra, ingår det mesta men köper kraftfoder och strö själv.
Trivs väldigt bra i stallet både jag och hästen.
Ca 5 km att åka bil hemifrån, går även att cykla sommarhalvår.
Trots att de är ute nästan 12 timmar som minst och att jag ofta rider efter hagtiden så är det fruktansvärt grisigt i boxen varje dag. Hästen verkar gå runt runt i sitt bajs och rör till det något förskräckligt.
Förutom att det var minst 20-30 min att mocka så går det åt mycket strö. Jag har bädd men han river upp delar av bädden så måste slänga massa nedkissat strö varje dag. Svårt att hålla en fin bädd. Hästen bråkar även en del med boxgrannen, sparkar i väggen vid fodring och spiller ut vatten från vattenhinken.
Jag får även lite dåligt samvete att han är inne halva dygnet, därför jag ofta rider kvällstid trots att jag egentligen har möjlighet att rida mycket dagtid.
Anläggningen jag funderar på att flytta till:
Stor lösdrift med bara 4 hästar. Fin rymlig ligghall. Daglig tillsyn ingår.
Grovfoder fri tillgång med slowfeedingnät ingår.
Privat ridhus och ridbana ingår, finns på anläggningen, stor hinderpark
Ca 9 km att åka bil. Svårare att cykla på sommaren pga trafikerad väg men går det också.
Hyran blir ungefär detsamma som nu när jag har box, slipper köpa strö.
Det blir Lättare att mocka, man hjälps åt att mocka hage och ligghall. Men blir inte nedtrampat på samma sätt som i en liten box. Tror hästen skulle trivas bättre på lösdrift, han gillar att vara ute. Längre att åka bil men blir ändå Bekvämare för mig då jag bara behöver åka ut de dagar jag rider. Rider ca 5-6 dagar i veckan. De andra dagarna ingår tillsyn/visitering.
Om det inte skulle funka med lösdrift finns även boxplatser att byta till.
Nackdelar: Mindre social samvaro, kommer vara mer ensam i stallet, längre att åka.
Hur skulle ni göra?
Hjälp mig med synpunkter!
Nuvarande stall:
Box på natten. Ute ca 7-18 på vintern (7-20 på våren, dygnet runt juni-augusti).
Stor skogshage, lunchfodring i hage.
Inget ridhus men ridbana. (Kan inte ta mig till ridhus pga avsaknad av egen transport).
Billig stallhyra, ingår det mesta men köper kraftfoder och strö själv.
Trivs väldigt bra i stallet både jag och hästen.
Ca 5 km att åka bil hemifrån, går även att cykla sommarhalvår.
Trots att de är ute nästan 12 timmar som minst och att jag ofta rider efter hagtiden så är det fruktansvärt grisigt i boxen varje dag. Hästen verkar gå runt runt i sitt bajs och rör till det något förskräckligt.
Förutom att det var minst 20-30 min att mocka så går det åt mycket strö. Jag har bädd men han river upp delar av bädden så måste slänga massa nedkissat strö varje dag. Svårt att hålla en fin bädd. Hästen bråkar även en del med boxgrannen, sparkar i väggen vid fodring och spiller ut vatten från vattenhinken.
Jag får även lite dåligt samvete att han är inne halva dygnet, därför jag ofta rider kvällstid trots att jag egentligen har möjlighet att rida mycket dagtid.
Anläggningen jag funderar på att flytta till:
Stor lösdrift med bara 4 hästar. Fin rymlig ligghall. Daglig tillsyn ingår.
Grovfoder fri tillgång med slowfeedingnät ingår.
Privat ridhus och ridbana ingår, finns på anläggningen, stor hinderpark
Ca 9 km att åka bil. Svårare att cykla på sommaren pga trafikerad väg men går det också.
Hyran blir ungefär detsamma som nu när jag har box, slipper köpa strö.
Det blir Lättare att mocka, man hjälps åt att mocka hage och ligghall. Men blir inte nedtrampat på samma sätt som i en liten box. Tror hästen skulle trivas bättre på lösdrift, han gillar att vara ute. Längre att åka bil men blir ändå Bekvämare för mig då jag bara behöver åka ut de dagar jag rider. Rider ca 5-6 dagar i veckan. De andra dagarna ingår tillsyn/visitering.
Om det inte skulle funka med lösdrift finns även boxplatser att byta till.
Nackdelar: Mindre social samvaro, kommer vara mer ensam i stallet, längre att åka.
Hur skulle ni göra?