Ska jag behålla den här hästen?

Horzelover

Trådstartare
Behöver lite goda råd. Har en sjuårig valack som jag haft 1,5 år och som jag hade tänkt ha som hopp och dressyrhäst på upp till LA nivå.
Efter att ha haft honom i 10 månader och precis tänkt börja komma ut på tävlingsbanan så upptäcks diffusa hältor ALLA ben.

Väl inne på klinik konstateras spatt hb, knäledsinflammationer båda bak, hovledsinflammation båda fram samt lindrig hovbroskförbening båda fram. Och pålagning vid hovleden hf. Vet. gav dålig prognos till tillfrisknande och framtida användning men ville ge honom en chans.

Jag var inställd på att han eventuellt skulle tas bort om han inte blev bättre men till min stora glädje har han nu tillfrisknat och är ohalt efter lugn igångsättning!

Nu till min fråga. Jag vet ju inte om han håller för hårdare träning och om man kräver lite mer samling. Jag trivs kollossalt bra med hästen, han är underbar att rida och jag tror att han kan bli en hyfsad dressyrhäst. Tyvärr har han hoppförbud men det kan jag leva med. Tycker ni att jag ska investera tid (och pengar) och hoppas på att han håller? Eller sälja till någon som vill ha en promenadhäst? Börjar känna mig stressad och gammal *ler* att jag aldrig kommer komma igång med tävlandet som är min dröm....

Sv: Ska jag behålla den här hästen?

Det är väl okej att sälja bara du är ärlig med varför du säljer och vilka problem hästen faktiskt har/har haft.

de låter ju kanske inte direkt som en häst som tål att träna och tävla på LA nivå..men en trevlig skogsmulle med lättare träning kan säkert hästen passa bra som.

Jag skulle helt klart ge det en chans det tycker jag att hästen är värd. SÅ gammal är du väl ändå inte?

Jag är 35 år *ler* men det känns gammalt för en som aldrig riktigt haft chansen att tävla...
Har inte tävlat ponny som barn och bara tävlat dressyr 2 ggr. Självförtroendet sviktar ibland, sitsen är väl inte vad den borde vara men man ska ju inte ge upp, eller hur? Hade en fin sist i tonåren och fick beröm för det men det känns långt borta att kunna rida så bra igen...

Den hästen du har kan säkert ta dig en bra bit på vägen. Om du kan förbättra din sits kan du ju lika gärna göra det med den häst du har. De säger ju att ju fler hästar amn rider, desto bättre ryttare blir man. Se det som en utmaning! Och 35 år är väl ingenting! Det finns ju mängder med gamlingar (över pensionsålder) som rider på hög nivå.

mkt svår fråga... värden är full med hästar men det är lättare sagt än gjort när man fastnat för en.
men om du skulle bestämma dig för att sälja var då ärlig och lägg korten på bordet... det kan bli så tråkigt annars om det blir strul för den nya ägaren

Skulle jag sälja skulle jag sälja honom som promenadhäst som jag skrev...Då är det klart att jag skulle vara ärlig för hästens skull och tala om hans sjukdomshistorik, men nu var ju inte det saken gällde ;o)

Jag tror tyvärr inte att du någonsin bör hoppa på din häst då pålagringarna kommer att bli värre. Och bakbenen är ganska avgörande för en dressyr häst just i samling, så det kan bli jobbigt om du vill gå över LA, beroende på hur gammal hästen är.

Nu vet ju inte jag alls vilen utbildnings nivå DU ligger på men om du i stort sätt inte har tävlat kanske du inte kommer att börja på LA nivå på en gång. Och fram tills du kommer på den nivån kanske din nuvarande häst fungerar. sen kan du ju byta igen om du skulle behöva det.

Jag tycker att du ska sälja honom som promenadhäst och till någon som inte vill tävla utan bara vill rida lite dressyr för sig själv på lite skoj ngn gång. Veterinären var ju osäker på om han överhuvudtaget skulle bli frisk och i så fall hålla för hårdare träning. Lyssna på veterinären och ge denna unga häst en andra chans till ett bra och lyckligt liv utan smärtor. Så mitt råd är köp dig en ny häst som håller för både den dressyr och hoppnivå som du vill hålla på med!:)

Vill du ut och tävla kan det ju vara en fördel med en hel häst. Spatten kommer inte att läka så han kommer ha spatt hela livet men det kan ju vara så att den är bra vissa dagar och värre andra dagar.

Tycker du ska satsa på en ny frisk häst om du vill ut och tävla. Och sälja den här som promenadlimpa.

Jag skulle absolut ge hästen minst en chans iaf./ ujent96 som också har tävlingsdrömmar som grusats i fem år av skadad häst, som nu har ny häst som SKA ut på dressyrbanan...:D

jag skulle inte behålla en så pass skadad häst om jag var du. skulle aldrig ha samvete att ge mig ut på tävlingsbanan med en häst som man inte vet säkert om den faktiskt är hel. så mitt tips är helt klart att du ska sälja den du har nu och köpa dig en ny, hel häst. jag kan lova att du kommer att kunna fästa dig vid en ny häst också:D

varför skulle du inte tävla med en sådan häst? På låga nivåer kanske den klarar det utmärkt, och någonstans måste ju även ryttaren börja! För mig handlar ridning framförallt om utveckling av ryttaren, och den här hästen kanske kan räcka en bra bit, åtminstone till en början. Jag tycker att vi har etta ansvar mot de djur i företar oss, och skräms av slit-och-släng-mentaliteten som råder kring hästar.

Tack för era åsikter! Men hästen är FRISKFÖRKLARAD (ja med de orden av veterinär) så jag har inga hinder vad jag "får" göra med hästen (förutom hoppningen samt rida snabbt på hårda underlag). Men jag måste vara uppmärksam om han blir halt såklart och kolla upp det direkt. Fast det gäller ju iof alla hästar...Spatten är ej akut utan glidlederna har vuxit samman. Han är alltså INTE halt längre och verkar inte ha ont, inte ens för böjprov!

Själv har jag hopptävlat tidigare och tränat dressyr upp till MSV. Jag kan och vet med huvudet hur jag ska rida och lära hästen men kroppen lyder inte alltid (hi,hi).

Jag tycker nog inte att man behöver behålla en häst hela livet bara för att man en gång har köpt den. Har insett med åldern att jag inte är den enda som kan ta bra hand om min häst. I yngre ålder ansåg jag det....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 562
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972
Hästvård Lång historia kort: Kallblod som inte känts 100 en tid från och till. Kollad på klinik i april pga hovöm - tunna sulor:skor och sula på...
2
Svar
29
· Visningar
7 762
Senast: Lindon
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama