Ska göra träckprov

B

BJÖRKIS

Imorgon är det åter dags att skicka iväg träckprov på hästarna. Jag vet hur man går tillväga men vill ha svar på en annan fråga.
Hästarna avmaskades den 9 Oktober, med Ivomec.

Häst nr 1, arab, 4 år gammal, har alltid haft väldigt lågt EGP-värden
Häst nr 2, arab, 9 månader gammal, har aldrig fått träckprov utfört
Häst nr 3, fullblod, 2 år gammal, har aldrig fått träckprov utfört

Häst nr 2 och 3 kom till mig i samband med avmaskning, därför åkte de på en avmaskning utan träckprov.

Nu har det ju snart gått 2 månader sedan de avmaskades med Ivomec, som ju har 8 veckors intervaller. Min fråga är om det är för tidigt att göra träckprov imorgon? Kommer resultatet från dessa prover att vara låga för att de avmaskades den 9 Oktober? Jag vill ju självklart att proverna ska vara så "ärliga" som möjligt.

Någon som vet?

Sv: Ska göra träckprov

Eftersom det är den 9 December på Fredag och jag vill skicka träckprov imorgon, inte kan väl några dagar påverka resultatet såpass? Jag menar, jag har svårt och tro att Ivomec verkar exakt 8 veckor.
9 oktober till 5 December bör väl inte ha så stor betydelse? Eller är det verkligen så? :confused:

Blodmasken har en livscykel på 8 veckor. Skicka in du, dock skulle JAG väntat ytterligare några dar utöver 8 veckor.

Pratade nyligen med Bitte på Vidilab, det är helt ok att skicka in träckproverna nu, några dagar hit eller dit har ingen betydelse sa hon.

Varför skicka träckprov i december månad ??? Har ni haft problem med kraftigt maskangrepp eller ? Finns inga problem så finns ingen anledning att skicka träckprov nu då man ändå inte skall avmaska nu för då finns risken för massuppväckning av blodmaskar (som går i dvala nu under vintern). Till våren däremot (april) är det dags att skicka träckprov för att veta hur man skall lägga upp årets avmaskning. Så har ni inte allvarliga problem så spara du dina pengar och vänta med att skicka till våren.

Eftersom jag fick hem en fölunge proppad med mask känns det ganska självklart att kolla upp honom igen, han går dessutom tillsammans med mina andra hästar = de får hänga med på köpet.

Vintern har varit väldigt sen i år och det påverkar ju hästarna = de letar bete.
Jag lägger mina pengar på mina hästar med glädje, de är värda varenda krona! Och träckprov är ett bättre alternativ än att bara "skicka i" dem maskmedel.
Det är inte ens säkert att de behöver avmaskas igen, men eftersom fölungen va kraftigt angripen vill jag göra en uppföljare. Inget konstigt med det.

Där jag bor har det inte varit tillräckligt kallt för att några maskar ska gå i dvala!

För ett par år sen sålde jag ett föl i december, skickade in träckprov dan innan han åkte, och det visade på 800 EPG blodmask. Och då VAR det kallt. Att det finns ägg visar också att det finns aktiva maskar.

Tack tack. :bow:

Vintern är som sagt väldigt sen i år, vi har varmt med tanke på årstiden och jag vill självklart kolla upp mina hästar eftersom fölisen va så fullproppad. Har jag tur kanske det inte behövs mer avmaskningar, men det återstår att se på resultatet.
Kan återkomma med det när jag fått det på faxen.

:bump: :bump: :bump:

Fick just besked från Vidilab via faxen, det ser schysst ut vilket är glädjande för mig.

Det blir ingen mer maskning i år, den enda som visade utslag va den lilla fölisen (som va proppfull när han ankom), han hade 30 EPG vilket ändå är väldigt lite.
Så skönt att slippa trycka i dem mer.
Det blir till att göra nytt träckprov nästa år för att hålla koll på dem. Förra året maskade jag inte alls, har väldigt lite parasittryck i hagarna.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
941
Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
4 117
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar