Ska ensilagebollar lagras en viss tid?

Druvan

Trådstartare
Har en fråga jag inte lyckats finna svar på: brukar nyinplastad ensilage ligga och lagras en viss tid innan man kan börja använda bollarna?

Sv: Ska ensilagebollar lagras en viss tid?

Om man vill ensilage så måste balarna stå ett tag så att processen kommer igång i dem. Är det "bara" inplastat torrt hö så kan det användas med en gång.

Tack för era svar:bow:. Längre lagringstid ju blötare antar jag eller?

om det blir blötare och blötare ju längre det lagras borde väl fjolårshösilage vara rena sörjan? :confused:
och det är det ju inte :)

nej , men att det kräver längre ensileringstid OM det är blötare vid inplstaning än om det är torrare.

Ha ha, det förklarar varför bollen vi öppnade såg ut som den gjorde :D. Bonden hade tillverkat bollarna för tre dagar sedan :angel:. Då lärde man sig något nytt! (åkte och hämtade torrhö istället).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
655
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka