Ska bygga om kuskbocken?

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare Rea
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 4 165
Sv: Ska bygga om kuskbocken?

jamen du har ju aldrig svarat på frågan vad det är för skillnad?!?!

Vaddå gör hästen en björntjänst? Hur skulle det kunna vara negativt för hästen att man använder bromsen? Nä jag förstår verkligen inte ditt resonemang...

Ni talar om nerskalning häst - shettis. Gäller det backar, sträckor kuskvikter, rörelsemönster osv också? Var realistiska!
Därutöver har du geometri, vad gäller höjd på kuskbock och "överseende".

LIA

Du är dålig på att svara på frågor. Vad menar du med att man gör hästen en björntjänst då man använder broms?

alltaså man kan väl balansera vagnen med skaklarna oxå? kollar man på den inlagda bilden så är ju skaklarna lite "böjda" eller vinklade så att kusken ska kunna sitta rakt utan att känna att dom ramlar baklänges....men på den inlagda länken är kaklarna vågräta med vagnen/sitsen om ni förstår vad jag menar?. alltså när man ändrar vinkeln på dem ändrar man ju vikten oxå eller?.

vad tycker ni är bäst?. att ha ett säte med högt/bekvämt ryggstöd eller ett säte som är så pass lågt att man kan sätta sig i vagen bakifrån om ni fattar? alltså det är väl en säkerhetsrisk men för högt ryggstöd då man inte kan hoppa ur vagnen bakvägen.
för vissa rockarder har ju även en ram runt så man måste kliva över den för att komma ut. ska man ha så eller? det blir ju stabilare men farigare att komma ur??!!!

sååå hemskt jobbigt är det inte att kliva i o ur en rockard. om du nu inte har en megahög kant runt :) låter mest besvärligt att hoppa av/på bakvägen!? man vill ha det bekvämt när man kör o det är att föredra högt o bekvämt (specielt högt är kanon, man ser inte så bra om man har en hästrumpa mitt framför ögonen). så det kan oxå vara en säkerhetsrisk att sitta för lågt då man inte ser ordentligt framför hästen.

jo det har du rätt i men den tyg av vagn jag menar är ju lite mer en rockars för travhästar=motionsvagn....på skolan där jag fick lära mig om det så var vi tvugna att hoppa i bakvägen...och sen kändes det som att man skulle rammla baklänges när man väl körde så vi hade ett rep att hålla i...hm...

men vet du något om skaklarna det jag frågade?

och så tänkte jag på en annan sak. varför är det bra att skaklarna är så korta som möjligt...man tänker ju att ju längre skaklarna är destå mindre vikt på hästen?.. eller? och så är det mindre risk för att man ska bli sparkad......men vad anser du är en bra längd mellan rumpa och kusk på en islandshäst som är ca 130 i mankhöjd...alltså en ganska stor b-ponny....

jag tänkte på en sån kant som går som en ram runt alltå kanten är i höjd med sitsen den katen finns där för att stabilisera vagnen antar ja så de inte är öppet mellan skaklar och sits....förstår du?

"alltaså man kan väl balansera vagnen med skaklarna oxå?"
Balansen bestäms av var tyngdpunkten ligger. Lyfter man skalmändarna högt, blir dom "lättare". Lyfter man tillräckligt långt, tippar vagnen bakåt.
Normalt är enaxlade vagnar gjorda för en tänkt höjd på skalmupphänget. Går man från det, lutar sätet framåt eller bakåt, vilket kan bli obekvämt. Baklut kan kompenseras med ett rejät ryggstöd.
Vill man ändra vagnens balans, finns enklare sätt.

"alltså det är väl en säkerhetsrisk men för högt ryggstöd då man inte kan hoppa ur vagnen bakvägen."
Menar du "hoppa ur under körning"? Det gör man inte!

"varför är det bra att skaklarna är så korta som möjligt...man tänker ju att ju längre skaklarna är destå mindre vikt på hästen?.. eller?"
För att ekipaget blir smidigare under tävling. I övrigt tycker jag det är bättre med längre skaklar/skalmar.
Om man tänker sig, att enda förändringen är förlängning av skalmarna, blir det tyngre. Dels tillkommer materialvikten, dels kommer vagnkorgen (troligen) att tippa något mer framåt.

LIA, som är generell här!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka