Ska betäcka min shettis men är okunnig inom området..

solhattar

Trådstartare
Vi har en otroligt snäll och go shettis som vi vill betäcka,men jag har aldrig ens haft ett sto så jag vet ingenting.Hon har tyvärr inga papper så därför vet jag inte hur jag ska få tag i en hingst,Vill helst ha en skäck,men även någon annan rolig färg,stoet själv är svart.Vad ska man välja att inseminera eller naturlig betäckning,eller släppalöst tillsammans.Vilket är det bästa?har hört att de kan få infektioner i livmodern av betäckningen,är det någon som har några erfarenheter att dela med sig. Hur vet man om stoet brunstar?vi köpte henne i oktober och jag tror inte att hon brunstat nån gång,vilka är tecknen på brunst?Hon är aldrig sur och hon småskvätter jämt i boxen,vilket jag har hört annars kan vara tecken på brunst.Vad är det man ska tänka på nu innan hon blir dräktig? Hur hittar man en fin hingst,det är ett fint sto men förra ägarna har inte brytt sig om att få henne registrerad.. Nån som kan hjälpa en vilsen själ:(

Sv: Ska betäcka min shettis men är okunnig inom området..

Det första som man behöver tänka på är att det är långt ifrån riskfritt med betäckning, dräktighet och fölning. Du ska vara medveten om är att just shetland är den ras som är mest disponibel för både svåra förlossningar och missbildningar på fölen. Så det är bra om du verkligen försöker ta reda på så mycket som möjligt och också försöker få kontakt med någon som kan hjälpa när det är dags för själva fölningen. Om du nu väljer att betäcka stoet.

Tror inte att finns någon shetlandshingst på semin så om du ska betäcka så blir naturligt som gäller. Vid alla typer av betäckning finns risk för infektioner men den är störst vid naturlig. En nackdel med just shetland är att de är så små att många veterinärer har svårt att gynundersöka dem. Så det kan vara svårt att upptäcka om stoet har infektioner.

Många ston brunstar inte på vintern och det finns också ston som har så kallad tyst brunst vilket innebär att den inte alls syns.

Hos Sveriges Shetlandssällskap kan du få reda på vilka hingstar som finns var och vilka som är verksamma i aveln. http://www.shetlandsponny.se/index.asp

Vi har en otroligt snäll och go shettis som vi vill betäcka,men jag har aldrig ens haft ett sto så jag vet ingenting.Hon har tyvärr inga papper så därför vet jag inte hur jag ska få tag i en hingst,Vill helst ha en skäck,men även någon annan rolig färg,stoet själv är svart.Vad ska man välja att inseminera eller naturlig betäckning,eller släppalöst tillsammans.Vilket är det bästa?har hört att de kan få infektioner i livmodern av betäckningen,är det någon som har några erfarenheter att dela med sig. Hur vet man om stoet brunstar?vi köpte henne i oktober och jag tror inte att hon brunstat nån gång,vilka är tecknen på brunst?Hon är aldrig sur och hon småskvätter jämt i boxen,vilket jag har hört annars kan vara tecken på brunst.Vad är det man ska tänka på nu innan hon blir dräktig? Hur hittar man en fin hingst,det är ett fint sto men förra ägarna har inte brytt sig om att få henne registrerad.. Nån som kan hjälpa en vilsen själ:(

Eftersom din ponny har okänd härstamning bör du inte betäcka alls. Det "produceras" på tok för mycket ponnyer här i landet, det räcker gott med de djur som har känd härstamning. En eventuell avkomma till ditt sto kommer att ha mycket lågt egenvärde. "För att bli" av med den kanske du får lov att skänka bort den. Den kan blli slit och släng och/eller vandringspokal.

Förresten, så känns den här trådskaparen som ett troll......

En ponny som inte är registrerad hos Shetlandssällskapet (eller, om den är född i annat land, i den registerförande föreningen i det aktuella landet) är ingen shetlandsponny, utan helt enkelt en "A-ponny" som ser ut som en shettis (OM den gör det).

Det jag undrar är ifall din ponny är resultat av en betäckning av två stycken renrasiga shettisar, gdk hingst och stambokberättigat sto? I så fall borde det finnas en betäckningsrapport och DÅ kan du registrera henne i Shetlandssällskapet, efter att ha utfört härstamningskontroll med DNA mot både mamma och pappa.

OM det är en "riktig" shettis så bör du ta tag i registreringen först och därefter kan du fundera på om hon är värd att betäckas.
Men om det inte är någon sådan riktig shettis så tycker jag att du ska låta bli - vi har ändå ett överskott av renrasiga shettisar i vårt land och dessutom finns det massor av oäktingar på bygden överallt. Det finns inte bra hem till alla dessa ponnyer, inte ens de som har stam och pass, så att hoppas att en oäkting ska kunna få det bra den dag man inte kan/vill ha den kvar, är bara drömmar.
Man måste inte betäcka bara för att man råkar ha ett sto.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 624
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar