Sjunker värdet i hö framåt våren?

fallon

Trådstartare
Är det någon som vet om värdet sjunker på hö till våren och med ungefär hur mycket? Jag har precis bytt leverantör och skickade in till analys på en gång förstås. Smbpr per kg foder var väldigt lågt, 20 och MJ 7,3. Varför jag undrar är att två hästar jag nu har inackorderade hos mig alltid har stått på detta hö i sitt förra stall. Tävlar svår/msv klass distans och hållit hull o muskulatur utmärkt. Men just i februari här tyckte vi att den ena börjat tappa lite i muskulatur. Analys inte gjord tidigare under hösten. Ganska sent skördat hö sommaren 2005. Skulltorkat.
 
Sv: Sjunker värdet i hö framåt våren?

Ett rätt lagrat hö borde inte tappa varesig energi eller protein, bara vitaminer.

Tappar höet värden under vintern känns det ju som att något har förbrukat näringen, t.ex mögel eller jästsvampar. Och då vill man kanske inte fodra med det ändå...

Men kanske Gammeln, HH eller någon annan mer insatt foderguru har ett bättre svar?:idea:
 
Sv: Sjunker värdet i hö framåt våren?

Detta låter kanske självklart men februari - mars har varit JÄTTEKALLA mot normalt så det krävs gasnka så mycket större höfodergiva för att hästen ska hållas i samma matchvikt då mer energi för att hålla värme går åt....... Hö brukar ligga relativt stabilt i innehåll gällande energiinnehåll (förutom vattenlösliga vitmainer m.m. som förbrukas av sol, syre.) beror dock mycket på lagringsform! De flesta hästar har haft svårare än vanligt med hullet- dock ska man ju alltid vara uppmärksam om bara muskelmassan minskar och inte fettet.
 
Sv: Sjunker värdet i hö framåt våren?

pinky skrev:
Ett rätt lagrat hö borde inte tappa varesig energi eller protein, bara vitaminer.

Tappar höet värden under vintern känns det ju som att något har förbrukat näringen, t.ex mögel eller jästsvampar. Och då vill man kanske inte fodra med det ändå...

Men kanske Gammeln, HH eller någon annan mer insatt foderguru har ett bättre svar?:idea:

Så du menar att om jag har hö liggande i tio år lagrat på rätt sätt så är det ett toppen hö då?:smirk:
Om man har ensilage så står det sig i ett åt tex. Då är det ju vakumpackat! Tror du verkligen att höt är lika fint om det är två år gammalt? Varför tror du att dom säljer fjolårs hö till halva priset?//bonny
 
Sv: Sjunker värdet i hö framåt våren?

Varför tror du att dom säljer fjolårs hö till halva priset?//bonny

För att få plats för årets hö!//mizz

:smirk:
 
Sv: Sjunker värdet i hö framåt våren?

Så du menar att om jag har hö liggande i tio år lagrat på rätt sätt så är det ett toppen hö då?


Tja, varför inte? ;)
Fast jag skulle vilja se den som har såna lagringsmöjligheter...

Nä, efter 10 år har det nog hänt saker hur man än gör, men över en vinter ska det inte behöva göra det.
 
Sv: Sjunker värdet i hö framåt våren?

Äter hästarna stor del kraftfoder? Då kan det enkelt vara så att hästarna haft en liten, men dock brist, i proteintillförseln. Den brukar visa sig runt jul om den är lite större, ju mindre brist destå senare syns det.
 
Sv: Sjunker värdet i hö framåt våren?

mizz skrev:
Varför tror du att dom säljer fjolårs hö till halva priset?//bonny

För att få plats för årets hö!//mizz

:smirk:

Tillägg till mizz utmärkta svar: för att de inte har ultimata lagringsmöjligheter så höt är perfekt året efter!
 
Sv: Sjunker värdet i hö framåt våren?

Visst lite sämre kvallite blir det ju om det får ligga länge. Men om vi får hö över så säljer vi ju inte det billigt. Vi tar och betar en åker ist. Och tar in mindre hö året efter. Fjolårs höt brukar vi börja fodra med tidigt på hösten när det finns lite kvar för dom att äta. Nu är det ju ganska många år sedan vi fick något över men ändå.
 
Sv: Sjunker värdet i hö framåt våren?

Tack för alla svar. Som jag skrev i min fråga så är ju höet inte analyserat tidgare under hösten. Jag undrade helt enkelt om lagrat hö förlorar i värde. En fråga som jag skam till sägandes faktiskt inte har en aning om och inte heller hittar något om i hyllmetrarna av hästböcker hemma:-) Låter rimligt som någon svarade att vitaminer tappas, men MJ och smbrp är detsamma. Och givetvis har hästarna fri tillgång till hö. En självklarhet för mig. Och det har sannerligen gått åt mer denna vinter. En 3-4 kg mer är normalt.
 
Sv: Sjunker värdet i hö framåt våren?

jag har hört en teori om att när hö är nyslaget så fortsätter omvandlingen i stråna långt efter det är slaget. Dvs stärkelser förbrukas upp till 9 månader efter det är kapat eftersom själva torkprocessen hjälper till att till viss del hålla igång strået.

Men hur sant det är det vet jag inte. Har inte hittat mer om det alls utan det kom upp att det var därför det var bättre för en fång häst att äta fjolårshö - mindre socker eftersom det har torkat mer och därmet omvandlat mer stärkelse.

Vet någon mer något så är jag tacksam för mer info!
 
Sv: Sjunker värdet i hö framåt våren?

Intressant! Jag har haft två fånghästar och båda gångerna blivit rekommenderad att försöka få tag på fjolårshö. Men ingen verkar egentligen veta varför..
 
Sv: Sjunker värdet i hö framåt våren?

Jag har med hört att man ej skall ge nyskördat hö till fång hästar. Det skall "ligga" till sig några veckor innan man ger det.
 
Sv: Sjunker värdet i hö framåt våren?

Gammeln eller ngn annan insatt; finns det "forskning" på hur energin och proteinet bevaras i hö?
Hade en diskution idag och vad jag har läst så bevaras MJ, SMPR i ett hö som lagras på rätt sätt, men vitaminer kan sjunka/sjunker, i lagrat hö.

Vore bra att VETA, så jag inte säger fel :o
 
Sv: Sjunker värdet i hö framåt våren?

Ja, det har forskats på det. Nej, energi och proteinvärdet förändras inte under lagring under förutsättning att lagringen sköts rätt. Vitaminerna försvinner dock ganska snabbt...

David
 
Sv: Sjunker värdet i hö framåt våren?

95johsv skrev:
jag har hört en teori om att när hö är nyslaget så fortsätter omvandlingen i stråna långt efter det är slaget. Dvs stärkelser förbrukas upp till 9 månader efter det är kapat eftersom själva torkprocessen hjälper till att till viss del hålla igång strået.

Men hur sant det är det vet jag inte. Har inte hittat mer om det alls utan det kom upp att det var därför det var bättre för en fång häst att äta fjolårshö - mindre socker eftersom det har torkat mer och därmet omvandlat mer stärkelse.

Vet någon mer något så är jag tacksam för mer info!

Till att börja med innehåller gräs i stort sett ingen stärkelse. Det kommer däremot att ske en viss cellandning (som förbrukar andra sockerarter) efter att gräset slagits, men den upphör när gräset torkar. Mögel kan dock fortsätta växa även efter detta (vilket producerar värme och fukt vilket i sin tur kan starta andra reaktioner) och det är därför man vill ha minst 84% ts-halt i hö.

David
 
Sv: Sjunker värdet i hö framåt våren?

du kan väl räkna med att iaf efter jul får lägga till vitaminer i foderstaten...
 
Sv: Sjunker värdet i hö framåt våren?

OK, då var det halvrätt :)

Kan man säga att under förutsättning att inget mögel eller annat kommer är det fördelaktigt med lång torktid? Eller torkar höt så fort att det inte påverkar något alls nästan? Ur fånghästsynvinkel alltså.
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 510
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp