Sjukt stel häst åt höger!

DizAngel

Trådstartare
Hej!

Innan ni börjar skriva att jag ska ringa veterinär så är det redan gjort och veterinären kommer ut idag :) Skulle bara vilja höra lite olika synpunkter från er om vad detta skulle kunna vara:

Hästen i fråga är ett sto, 6 år, importerad från Polen ifjol. Har varit riktigt underviktig och fått ett föl så hon har inte haft de bästa förutsättningarna heller.

Problemet är att hon är så sjukt svår att svänga till höger, nu när vi börjat sätta igång henne efter fölets avvänjning. För att kunna böja halsen åt höger får man nästan ta tag med två händer och dra i en tygel. Hon har även svårt att böja halsen själv. Testade med en morot så hon skulle böja huvudet mot sadelgjordsstaden. Vänster gick bra, men åt höger så orkar hon inte böja halsen ordentligt.

Hon har svårt för att bli ledd på högersidan överhuvudtaget och visar lite obehag, vill inte riktigt följa en och hellre gå över på andra sidan.

Tar mycket längre steg med sin vänstra sida, syns extremt väl på böjt spår i höger varv.

Nu har hon även börjat gå orent i höger varv, precis som att inte högersidan orkar hänga med den vänstra. I vänster varv märks det inte så mycket. På böjt spår med ryttare så välter hon inåt i höger varv.

Hon gnisslar även tänder, med eller utan bett i munnen.

Kan även tillägga att hon är under igångsättning och inte blivit riden ordentligt på över ett år.

Hon är i övrigt pigg och glad och jobbar gärna, bara hon slipper göra det i höger varv, då hon sparkar bakut och vill bocka eller slänga upp huvudet och springa ifrån arbetet.

Har ni några idéer eller tips? Allt välkomnas :)

Sv: Sjukt stel häst åt höger!

Om inte vet hittar något så tror jag att det sitter i käkmuskelaturen eller en nervklämning mellan atlaskotan och skallbasen. Detta gör att när hästen svänger klämms nerven. Är hon hård i munnen? Vill hon hålla huvudet högt och sätta upp mulen lite när ni rider? Eller slänger hon med huvudet? Går hästarna med detta får dom problem i bogen och oftast hela sidan. Hoppas vet hittar detta, kolla annars efter svullnader runt öronen och i pannan. "dutta" lite med fingret för att känna om det finns vätska här

Ja hon är hård i munnen. Slänger med huvudet ibland, men försöker för det mesta att söka sig neråt. Hon är fortfarande väldigt omusklad då hon bara varit igång i tre veckor i skritt och lite lite trav. Så hon orkar inte bära sig än heller. har inte tänkt på om hon sätter upp mulen men det ska jag tänka på!

Jag skulle ta ut kiropraktor/equiterapeut.

Med tanke på att den inte går rent på böjt spår så kanske den är sne i kroppen. (och har spänningar)

Passa på att göra nåt åt det innan du fortsätter igångsättningen och den blir halt av felbelastningen..

Hoppas att det löser sig!

När blev munnen kontrollerad? Gör en veterinär undersökning i munnen, rygg och ben. Därefter om inget hittas kan du ta ut en kiropraktor som får gå igenom rygg och bakparti!

Säger som de andra, kolla munnen och låt veterinären kolla så långt denna kan med böjprov osv.
Så gjorde jag när ponnyn här hemma fick problem med renheten i gången samt att jag märkte att hon var fruktansvärt stel och öm.

Veterinären böjde igenom henne ua sen behövde tänderna raspas, var inte gjort på 4 år:eek: (vi hade nyligen köpt henne). Veterinären konstaterade att hon var väldigt öm i ryggen och stel i halsen och eftersom jag redan bokat in en Et så tyckte veterinären att vi skulle avvakta vad denna sa och återkomma om hon inte kunde hjälpa oss.

Et kom och hon var helt fantastisk:bow:. På två veckor så märktes stor skillnad och nu har det gått en månad och två behandlingar och det är sån skillnad att rida:love:. Jag masserar henne som Et visat samt stretchar efter ridningen och nu når hon moroten vid flanken, förut nådde hon knappt vid sadelgjorden:crazy:

Allt detta, från ömheten, stelheten och den orena gången (knicksade alltsom till ibland i bogen) berodde på en illasittande sadel som vi fick med när vi köpte ponnyn, utprovad av expertis sas det:devil:.

Hon var också stressad och gick gärna högt med huvudet, nu är hon mjuk och följsam och mår bra igen:)

Svarar er alla! Veterinären var ute idag och det visade sig att pållan hade sår i ena kinden av riktigt vassa kanter på tänderna. Förmodligen har tänderna inte varit kollade på väldigt länge, eller inte nånsin! Så det blev en ordentlig raspning. Nu får hon ta det lugnt ett tag så hon får läka, inget träns eller så. Utan promenader i grimma samt arbete från marken, lös eller i grimma. Tydligen hade hon vargtänder också! Veterinären var inte säker på om hältan berodde på tänderna eller inte, men jag tänker avvakta och se hur hon blir när det får läka. Hon har ju inte ont någonstans och protesterar inte sålänge ingen sitter på henne. ET kanske vore något?

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 664
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat