Sjukskriven/havandeskapspeng?

Cyllene

Trådstartare
Kan någon vänlig själ förklara för mig vad det innebär att få havandeskapspenning kontra att vara sjuskriven? Eller både och? Jag kan inget...

Jag vill inget hellre än att jobba då jag är sjukt uttråkad nu och trivs på jobbet. Jag har inte heller ett särskilt tungt jobb, men som det varit nu sen i torsdags så har jag sån foglossning att jag inte kan vända mig själv i sängen, och att resa sig upp eller ner och att gå är satans så plågsamt. Nu har jag fått tag på ett bälte (även om min equiline-täckgjord funkade kalas) men det ger mest lite stöd, ont gör det ändå.

Kontentan är att jag inte vet om jag kan jobba nu i veckan utan att förvärra det hela. Jag jobbar som lärare och står och går och rör mig en del på jobbet mellan klassrum, kopieringsrum, arbetsrum osv.

Jag har fått tid hos sjukgymnast om två veckor, men tänkte ändå ringa min BM imorgon och se vad de säger.

Jag har tre månader till BF. :crazy:

Säg att jag nu inte fixar jobbet, vad gör jag då?

Sv: Sjukskriven/havandeskapspeng?

Du får tidigast ta ut havandeskapspenning 60 dagar innan BF :)

FK skrev:
Vem får havandeskapspenning?
Du har rätt till havandeskapspenning om du har ett fysiskt påfrestande arbete, och din arbetsförmåga på grund av graviditeten är nedsatt med minst en fjärdedel. Ett fysiskt påfrestande arbete kan till exempel vara ett arbete som innebär tunga lyft eller påfrestande, ensidiga rörelser. Om du har sådana arbetsuppgifter att du kan arbeta en del av dagen kan du ansöka om tre fjärdedels, halv eller en fjärdedels havandeskapspenning.

Du har också rätt till havandeskapspenning om du har ett arbete som du inte får utföra på grund av risker i arbetsmiljön. Riskfaktorer för gravida kvinnor kan till exempel vara arbetsuppgifter eller miljöer där du kommer i kontakt med skadliga ämnen som kan skada ditt barn. Din arbetsgivare har ansvaret för att bedöma om du kan fortsätta arbeta eller inte.
Omplacering gäller i första hand

Du kan bara få havandeskapspenning om inte din arbetsgivare kan omplacera dig till ett lättare eller mindre riskfyllt arbete. Det första du måste göra är alltså att minst en månad i förväg anmäla till din arbetsgivare att du vill bli omplacerad på grund av att du är gravid.
När kan jag få havandeskapspenning?

Det beror på varför du får havandeskapspenning. Om du får havandeskapspenning på grund av ett fysiskt påfrestande arbete så kan du få ersättning i högst 50 dagar, tidigast från och med den 60:e dagen före beräknad förlossning. Men om du har blivit förbjuden att fortsätta ditt arbete på grund av risker i arbetsmiljön får du havandeskapspenning för varje dag som förbudet gäller.

Havandeskapspenning betalas dock ut längst till och med den elfte dagen före beräknad förlossning. De sista 10 dagarna före beräknad förlossning kan du i stället ta ut föräldrapenning.
Hur mycket får man med havandeskapspenning?

Havandeskapspenningen ger dig knappt 80 procent av din sjukpenninggrundande inkomst delat med 365. Du kan räkna ut hur mycket du får så här:

Ta din sjukpenninggrundande inkomst.Multiplicera den med 0,97.Multiplicera igen med 0,8.Dela summan med 365.Resultatet är din ersättning per dag.

Fixar du inte att jobba så sjukskriver du dig och kontaktar din husläkare. Precis som du gjort om du haft sånna här problem med ryggen fast du inte är gravid!

Blir du sjukskriven brukar de sjukskriva i 2 månader åt gången för fogarna brukar bli bättre av vila, men inte alltid.
Är du sjukskriven får du samma ersättning som havandeskapspenning och FK brukar tycka de är smidigare att vara sjukskriven hela graviditeten än att gå över till hp mitt i.

Jag har varit sjukskriven för foglossningar båda graviditeterna.

Tack! Med andra ord så skiljer det inget ekonomiskt på att vara sjukskriven eller få havandeskapspenning? Om jag nu fattat rätt...

Jag ska försöka jobba imorgon och se hur det går, måste ju ändå prata med BM. Jag hoppas dock det här ska släppa lite, så här illa kan jag inte ha det till maj. :eek:

Jag vill ju jobba så länge det går, hade tänkt jobba till 1 april och börja ta mammadagar från 26 april (tar kompledigt de första veckorna).

Du kan ju testa att jobba 50% och vara sjukskriven 50%. Så gjorde jag med Rasmus från v.12. Det var efter lunch som de verkligen blev besvärligt och jag ville ju inte sluta jobba!

Nej det skiljer inget rent ekonomiskt.

Precis som Pmm skriver så kan du ju ansöka om sjuksrivning på 50%, bättre att göra något åt situationen nu än att vänta på att det ska bli värre :)

har för mig att det inte är någon karensdag på havandeskapspenning, men i övrigt är det samma pengar.

Jag tror att det är svårt att få HP som lärare. Iof så gå/stå mkt är ju en belastning, men knappt dagisfröknar som ska lyfta barn och så får (flera har fått överklaga beslutet och då har de fått igenom det).

Du kanske kan sjukskriva dig på halvtid eller så, till en början? Söka HP är klart du ska göra :)

Jag har fått HP bägge mina graviditeter. Jobbar som badvakt och har även mkt städ, och en del tunga lyft etc.
Blev även sjukskriven ett tag innan det var dags för HP.

Du kanske kan sjukskriva dig på halvtid eller så, till en början? Söka HP är klart du ska göra :)

Fast det är onödigt om man har en godkänd sjukskrivning, då är de bättre och enklare att köra på med de, mindre pappersjobb för båda.

Jag har faktiskt aldrig haft problem med FK, men så har jag haft väldigt tunga jobb oxå.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka