Sjukskriven/havandeskapspeng?

Cyllene

Trådstartare
Kan någon vänlig själ förklara för mig vad det innebär att få havandeskapspenning kontra att vara sjuskriven? Eller både och? Jag kan inget...

Jag vill inget hellre än att jobba då jag är sjukt uttråkad nu och trivs på jobbet. Jag har inte heller ett särskilt tungt jobb, men som det varit nu sen i torsdags så har jag sån foglossning att jag inte kan vända mig själv i sängen, och att resa sig upp eller ner och att gå är satans så plågsamt. Nu har jag fått tag på ett bälte (även om min equiline-täckgjord funkade kalas) men det ger mest lite stöd, ont gör det ändå.

Kontentan är att jag inte vet om jag kan jobba nu i veckan utan att förvärra det hela. Jag jobbar som lärare och står och går och rör mig en del på jobbet mellan klassrum, kopieringsrum, arbetsrum osv.

Jag har fått tid hos sjukgymnast om två veckor, men tänkte ändå ringa min BM imorgon och se vad de säger.

Jag har tre månader till BF. :crazy:

Säg att jag nu inte fixar jobbet, vad gör jag då?

Sv: Sjukskriven/havandeskapspeng?

Du får tidigast ta ut havandeskapspenning 60 dagar innan BF :)

FK skrev:
Vem får havandeskapspenning?
Du har rätt till havandeskapspenning om du har ett fysiskt påfrestande arbete, och din arbetsförmåga på grund av graviditeten är nedsatt med minst en fjärdedel. Ett fysiskt påfrestande arbete kan till exempel vara ett arbete som innebär tunga lyft eller påfrestande, ensidiga rörelser. Om du har sådana arbetsuppgifter att du kan arbeta en del av dagen kan du ansöka om tre fjärdedels, halv eller en fjärdedels havandeskapspenning.

Du har också rätt till havandeskapspenning om du har ett arbete som du inte får utföra på grund av risker i arbetsmiljön. Riskfaktorer för gravida kvinnor kan till exempel vara arbetsuppgifter eller miljöer där du kommer i kontakt med skadliga ämnen som kan skada ditt barn. Din arbetsgivare har ansvaret för att bedöma om du kan fortsätta arbeta eller inte.
Omplacering gäller i första hand