Sjukhage - hur beter era hästar sig?

L

LivJ

Jag undrar hur era hästar som har haft / har ordinerats vila i sjukhage beter sig? Är de lugna? Hur har det gått när de blir utsläppta till de andra i stor hage när vilan är över?

Jag undrar eftersom min häst står i sjukhage (gaffelbandsskada) och börjar bli minst sagt få lite överskottsenergi. Vi ska gå i kontrollerad skritt i 20 minuter varje dag, men ibland är det lite svårt med kontrollerad skritt när han hellre vill hoppa och skutta. Vad har ni för erfarenheter?
/Liv

Sv: Sjukhage - hur beter era hästar sig?

Hej!

Min tjej har gått 7 veckor i sjukhage, men den har varit lite större och det var mycket gräs i de första 4 veckorna. Hon var lite ledsen över att vara själv och lite smånipprig att ta in. Sen fick jag flytta henne till en hage med inte så mycket gräs, men sällskap där hon tog det lugnt i nästan tre veckor, ja alltså hon var VÄLDIGT stressad, reste sej vär man tog in henne och bockade och for. Det slutade med att hon sprängde staketet och drog en ordentlig repa med en kompis... Så på senaste vet.besöket bestämdes at hon får gå ute med sin lugne kompis i stor hage men jag får inte gå promenader längre. Dock är det värt att nämna att denna häst inte är en hopp och springhäst i vanliga fall och att vi bara hade problem på promenaderna 3 gånger annars gick hon som en hund i snöre efter mej.. Hon är lugn och glad nu och inga problem att ta ta in. Jag tror inte heller att hon springer ens i närheten av så mycket som hon till slut gjorde i lilla sjukhagen... Nu är hon lugn och glad../ Lavinia

Den dagen min valack ordineras boxvila (eller mindre sjukhage)i flera veckor så tar jag bort honom. :crazy: Han blir fullkomligt galen redan efter några dagar.
Nu på sistonde har han blivit sprutad i alla leder i ett framben två gånger och första gången så provade jag åtminstonde liten hage. Men han hoppade ur den och på vet.s inrådan fick han gå ut i stora hagen.

Gammelmärren bryr sig däremot inte ett skit (nja, men hon blir inget monster i alla fall)om att få stå inne på boxvila. Och sen när hon kommer ut i stora hagen så rullar hon sig det första hon gör. SEN kan hon kaaaanske trava ett par meter. :D

Min häst hade i somras boxvila 2 månader, liten hage 2 veckor och sen stor hage. När han kom ut i den stora hagen travade han några steg, la sig ner och rullade och åt sen. Lite mer sprall när han fick kompisar i hagen, men inget överdrivet. Tur att han är så här cool för det har blivit ett par viloomgångar :crazy:

Ullis

Vår ponny skulle gå i sjukhage efter behandling i alla benen men det gick inte så bra vandrade fram o tillbaka studsade upp o ner galopperade på stället mm så hon fick gå i stor gräshage med sin vanliga kompis var då helt lugn så det fick hon göra hela tiden .Skulle ha boxvila 3 d efter beh men då rev hon nästan stallet . Det gäller att göra det bästa för just den hästen inte stirra sig blingd på vad som sagts av vet.

Mitt fullblod stod som en ängel i sin sjukhage. Att leda henne på promenader gick super, hon kunde gå lös.

Mitt halvblod (äldre) är en häst som hatar att vara ensam så henne fick man placera så hon stod så hon alltid hade de andra hästarna inom synhåll annars gick hon bara fram o tillbaka längs staketet... Men hon hittar inte på nåt när man leder eller så, är väldigt väluppfostrad.

Min unghäst fick stå i sjukhage (och box på natten) i 4 månader, så hon vande sig kan man ju säga. Hon stod väldigt bra i sin hage, hoppade runt lite ibland bara. Hon gick däremot inte att leda på promenad (1-åring) så vi fick låta henne vara istället för att promenera dagligen. Fick räcka att släpa henne ut och in från hagen.

Min 3-åring opererades i maj, och gick från att gått på lösdrift hela livet till boxvila i 2 v, 2x5 min promenad per dag.... Hade mardrömmar inför det, men det gick mkt bättre än jag trott. I boxen var det struligt när de andra hästarna gick ut&in, annars stog han mest och sov eller tittade ut på de andra genom fönstret. Promenaderna däremot var lite jobbiga, han blev väldigt "lättstörd" och hoppade runt för minsta lilla. Men det var OK, vi kunde stå still och beta ganska mkt så han fick lite mer tid ute.
När han fick gå ut i boxhage kom det som tur var en till konvalescenshäst, så vi gjorde smårutor brevid varandra, på vall dessutom så de hade gott om gräs. Där gick de i 4 veckor, vi flyttade på rutorna då och då så de hade gräs hela tiden, och ökade storleken successivt. Enda problemet var vid in&utsläpp, om man var själv så blev den som fick vara kvar själv lite stressad.
När han sen fick gå ut i stor hage (med nya kompisar dessutom...), så travade han några varv för att sedan stanna och äta. De andra hästarna struntade totalt i honom, skönt att de inte drog igång en massa röj!

Mina hästar hatar sjukhagar, den ena ålar under staketet, en hoppar över den tredje går bärsärkagång, den fjärde surar sig fördärvad o slutar till slut äta o dricka (mental terror av matte serru).
Varav jag har löst det med en aningen större gräshage var bästisen kan gå med så håller dom sig sansade. Och har ett tight sammarbete med mina veterinärer (har hand om hästar andra dömt ut bla) varav vi även låter dom gå i stora hagar under uppsikt. Brallet blir inte mer för hagen är större har vi märkt. Snarare blir det mer harmoniska sjuklingar.
Och boxvila finns knappt. Enstaka dag går, annars får dom stå två o två i läsdriftshallen under natten. Det har fungerat utmärkt på mina, men alla är dom ju olika... :) (och alla har vi olika metoder ;))

hej!
min häst skulle stå i sjukhage i 10 dagar förra sommaren, men det gick inte alls. I 2 dygn gick han bara runt, runt hela tiden. gnäggade, slängde med huvudet och sprang så gott han kunde i den lilla hagen. stegrade och sparkade när man skulle sköta om honom. han var riktigt hemsk, jättestressad och så. rådgjorde med veterinären, och vi kom överrens om att släppa honom i den stora hagen igen där han var mycket lugnare. så min erfarenhet är väl inte sådär jättebra...

min femåring opererades pga lösa benbitar i hasen. efter detta skulle han stå i sjukhage i tre månader. 2 tiomniuters promendare om dagen. själva sjukhagen höll han sig i, men promendaderna var värre. han blev så tokig så jag fick dämpande medel utskrivet av vet. vetranquil hette det och funkade väldigt bra. fick använda det när jag började rida igen också då han blev totlat galen såfort jag hoppade upp.
men nu är han frisk och slö som en åsna igen! :banana:

ha en till sjukling? Alla små liv är välkommna till mig i mån av plats... ;) och som tur är de jag har hemma krya nu :) tillsvidare iaf.. ;)

Min häst fick under betessäsongen stå på box + sjukhage i en vecka.
Vart asförbannad och hyperstressad.
När fängelsetiden var över och fick komma ut i hagen igen så sprang hon runt som en tok i säkert en halvtimme i maxfart och gnäggade... :crazy:

förra året stod min pålle 6 månader i sjukhage samt 3 veckors boxvila. Han var lugn när han stod i boxen eller i hagen men när man skulle ta ut/in honom blev han ju smått galen förstås. Under igångsättning (då han fortfarande stod i sjukhage) fick jag ge 3 ggr så mycket lugnande som vet hade sagt för att det skulle gå att hantera honom och trots det ballade han ur en hel del. :crazy:

Jag har haft 2 olika hästar som gått i sjukhage en tid.

Egentligen blev det inte så stor skillnad på dem.
Den ena blev lite livligare att leda till och från hagen, inga problem för mig men hon slet sig för en tjej vad jag vet, och hon skulle skrittas ca 20 min/dag och jag fick välja mellan att leda henne eller sitta på (veterinären såg att hon var rätt livlig av sig så därför fick jag avgöra vilket som var säkrast). Jag varierade mig lite och det gick bra faktiskt, hon fick ett, ibland flera ryck per dag men ingen större fara. Att gå is törre hage sedan var inget problem, men tilläggas bör att felet hittades aldrig och hon blev inte mindre halt av vilan.

Den andra hade spricka i kotbenet på ett bakben och hon är rätt het i skallen så hon lade av några brallryck lite då och då, men det gjorde hon när hon gick i stor hage med, fast då var det mer sällan.
Hon fick sedan gå över till en lite större, plan gräshage, ungefär som "steg 2" och hon skrittades på rakt spår på hårt underlag(dvs grusväg) ett bra tag och hon är nu uppe i 40 min skritt + vissa inslag av trav och så vitt jag vet går det alldeles utmärkt.
Hon har aldrig försökt slänga av någon i hela sitt liv...ich hon är väldigt bra på att behärska all sin energi (som det finns tonvis av)...

Mvh / ittitt

När jag hade min häst i sjukhage var han lugn, Men han stog inte på nått krafftfoder och sen är han ganska lugn i sig men det beror nog på från häst till häst tror jag" :banana:

min gammel han bröt sig ur den första gången så vi fick bygga ett rejält trästaket och sedan el högt upp.
Han stod lugnt i den sen så stängde vi ut mer och mer och han tog det lugnt. Beroende på skada och häst så undviker jag sjukhage för , om hästen går lungt runt i hagen kan man skippa promenaderna i stället, men då måste man ju vara hemma och ha koll så de inte sprinegr som dårar. Jag ska spruta min treåring och hon är mittemellan. Hon kan springa i hage ,men blir knasig av sjukhage så jag tänkte stänga en ca 10*10 m hage istället för boxhagen som jag har. funkar det en vecka så räcker det, sen ska hon vila en månad nästan och börja skrittas igång ,men jag släpper hellre ut än att de skadar sig i box eller sjukhage.

Min ena stora häst kan gå i sjukhage. Gillar det inte men accepterar läget. Blir lite nipprig att leda till- och från hagen men blir inte på något sätt ohanterbar.
Den andra stora hästen hoppas jag aldrig hamnar i en sjukhage! Hon blir överenergisk och svårhanterad bara hon får gå ute mindre än 10 timmar/dag i sin jättehage. Kommer nog aldrig att gå ha henne i sjukhage så vid långvarig sjukhagsvistelse så finns det nog endast en utväg för hennes skull!
Islandshästen skulle nog gå bra att ha i sjukhage- bara han får mat!

Min ena hade boxvila i somras. Alltså han fick stå i en liten ruta till hage. Han gillade det inte alls. Slutade äta. Han skulle gå promenader 20 min per dag och det gick sådär, han var lite busig. När vi ställde över honom i större hage bit för bit gick det riktigt bra däremot. Han gillar inte att stå i sjukhage men det funkar ju, han blir inte svår att ta in och ut.
Min andra klarar inte av att stå i sjukhage. Hon hade en hovböld för nåt år sen, och fick stå i boxen i ett dygn, hon exploderade när hon fick gå ut i den lilla hagen, galopperade runt och bockade på tre ben. Helt galen.

hahaha jaa....min smarta häst var superlugn o snäll o stod som ett ljus i ca en vecka (var blockhalt två dagar sen sakta men säkert bättre, ant. mkt kraftig vrickning i kotan) sen tyckte hon att nu jvlar är jag frisk nog så då pajjade hon helt enkelt hagen två dagar i rad o gjorde plockepinn av plaststolparna o gick sen lugnt o betade i den större hagen utanför. Typ "nu matte är jag faktiskt inte så halt att jag behöver gå i denna hagen längre" :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 109
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny som har stått i sjukhage sedan i april och bara gått korta promenader som nu ska börja sättas igång lite lugnt...
Svar
4
· Visningar
751
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama