Sv: sjukdomar!
Har ett sv halvblod som har pålagringar i båda framknäna. Upptäcktes vid röntgen när hästen hade en knäledsinflammation hf.
Enligt vet hade han haft det säkert i många år och jag skulle räkna med att hästen blev halt igen. Han får inte gå på hårt underlag, ojämt underlag, gå nedför. Bäst vore att han blev ridhushäst!
Han fick vila ca 2 månader, sen satte jag igång enligt den akademiska läran. Detta var för 4 år sedan. Peppar, peppar ta i trä, hästen är fortfarande OK. han é nu 13år.
Idag rider jag mer åt det klassiska hållet och tävlar dressyr lite grand.
Använder arnika-gel på framknäna, glömde tillägga att han har även kroniska senskidsinflammationer på utsida, strax ovanför knäleden fram på båda.
I böjan hade jag alltid detta i åtanke när jag red men idag rider jag utan att ha en tanke på att han kan bli halt. Det enda jag märker är att han har svårt att korsa frambenen när jag arbetar för hand. DEt beror nog inte bara på lederna utan på att han är ganska grovt byggd med korta ben och brett mellan fram benen(min egen teori).
SEn blir hästen lite stapplig om han inte får selentillägg, men om det har med leder eller muskler att göra vet jag inte, men det hjälper.
Hoppas det går bra med din häst.