sjukdomar!

R

rin85

hej!
Jag har hållt på medakademiskridkonst i ngra år och nu har min häst fått benpålagring i höger framknä! är det någon dom har någoty bra tips till alternativa behandlingar? just nu behandlas hon med tuppkam!
tacksam för svar :)

Sv: sjukdomar!

Laserbehandling.
Samt massera med Arnica så ofta du kan.
Jag ger också Buteless samt Cortavet HA (www.engnor.se)

kan bero på att jag håller på med akademisk ridkonst och tänkte då att det kanske skulle vara bra att fråga de som själva håller på med samma ridstil. eftersom man ofta tänker på ett annat sätt än vad en hoppryttare gör.....

jag har ett varmblod som aldrig har startat har haft henne i 15 år nu... hon är 20år

Har ett sv halvblod som har pålagringar i båda framknäna. Upptäcktes vid röntgen när hästen hade en knäledsinflammation hf.
Enligt vet hade han haft det säkert i många år och jag skulle räkna med att hästen blev halt igen. Han får inte gå på hårt underlag, ojämt underlag, gå nedför. Bäst vore att han blev ridhushäst!
Han fick vila ca 2 månader, sen satte jag igång enligt den akademiska läran. Detta var för 4 år sedan. Peppar, peppar ta i trä, hästen är fortfarande OK. han é nu 13år.
Idag rider jag mer åt det klassiska hållet och tävlar dressyr lite grand.
Använder arnika-gel på framknäna, glömde tillägga att han har även kroniska senskidsinflammationer på utsida, strax ovanför knäleden fram på båda.
I böjan hade jag alltid detta i åtanke när jag red men idag rider jag utan att ha en tanke på att han kan bli halt. Det enda jag märker är att han har svårt att korsa frambenen när jag arbetar för hand. DEt beror nog inte bara på lederna utan på att han är ganska grovt byggd med korta ben och brett mellan fram benen(min egen teori).

SEn blir hästen lite stapplig om han inte får selentillägg, men om det har med leder eller muskler att göra vet jag inte, men det hjälper.

Hoppas det går bra med din häst.

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
667
Senast: Ajda
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 528
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
579
Senast: tara
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka