Sjukdomar 08?

Vita_N_6520

Trådstartare
Kanske redan finns en sådan tråd?
Men jag har inte sett någon så jag gör väl en iallafall. :)

Hur sjuka/friska var era hästar under året 2008?
Om den fick någon sjukdom/skada - vad berodde det på?
Var det mycket skador och sjukdomar i övrigt i ert stall?

Vi hade iaf ett väldigt otursår hela året, speciellt jag och min syster :p
Min häst började året med hovböld, sen lagom när hon var lite smått igångsatt så fick hon griffelbenet avsparkat. Det var i början av maj. Operationen blev lite uppskjuten eftersom hon fick hela bakbenen proppade med rasp så hon var extra svullen (samt inte kunde ha bandage på det..)
Men iaf så blev hon opererad och det läkte finfint. Dock efter åb på kliniken så visade det sig att hon fortfarande var halt, på böjt spår. For iväg till Uppsala för scint, men de hittade inget.
Hon är fortfarande halt om man ex longerar henne, men mår finfint i övrigt.
Iaf, i september fick hon ett litet fånganfall (vet ej varför), lagom när jag tänkte släppa ut henne igen fick hon åf (Antagligen för att en idiot gav henne havre!).
Så - mer eller mindre halva året gick min stackars häst i sjukhage eller på boxvila.

Min systers unghäst hade också otur - hon fick ett ben i hasen avsparkat (eller en liten "flik") så hon fick stå på boxvila, sen sjukhage ett bra tag.
Är dock på bättringsvägen och ska börja ridas in. Ska väl röntgas en gång snart bara.

I slutet av året fick vår gamling hovbensrotation på alla fyra och står på box fortfarande. Mår dock mkt mkt bättre nu.
Anlednignen var att hon fick fång pga att hon överproducerat kortison lr nåt.

Var även fler hästar i stallet som var skadade/halta.
En blev tvungen att avlivas, vet ej redigt vad det var men hon var halt även i hagen.. Alla fyra tror jag..
En blev utdömd, men är nu friskförklarad trots att den inte går rent :confused:

Annars var det väl inga allvarliga saker ( :grin: ) men jag hoppas verkligen 2009 blir myyyycket bättre! :p

Hoppas ert år var bättre än mitt.

Sv: Sjukdomar 08?

Jag har haft ett ganska bra år med mina hästar. Första halvåret hade jag bara en. Hon var frisk det halvåret. Fölade i maj utan komplikationer.
Var på hösten det började. Stoet fick en hovböld som var svår att hitta, sen boxvila 1 vecka. Sen efter en dag var fölungen helt plötsligt halt. Hade vet ute ca 5 ggr utan att hitta något. Sen en dag var hon bra i benet och har varit det sen dess.
I förra veckan kom fölet in från hagen med en bula på ett bakben, inte halt men den är fortfarande kvar.
fölungen har också vurpat i hagen och skrapat hasen och kotan, men bara ytligt.

Så inga allvarliga incidenter *peppar peppar*

Den andra hästen i stallet har varit skadefri :laugh:

jaa, köpte min foderhäst i maj, men iom att jag höll på att flytta släptes hon på bete då, kom till nya stallet i augusti, satte i gång henne. i september blev hon halt, sattes på vila i 2 veckor, blev igångsatt o halt på nytt efter 1½ vecka. vet tillkallades, test till böjprov, gick inte till 100% men konstaterades att hon nog var halt. 1 månads vila rek + 1 vecka med smärtstillande. blev ej bättre. röntgen efter 1½ månad. inget hittades. Ingen vet ännu idag vad felet är.

vi började med 10 min promenader hela december, januari har gått till 20 min ridturer och på sista tiden lite trav. värkar gå bra. dock en mycket styv och stel häst

Ooooo..Känns som jag vill glömma 2008 helt!
Det hela började på våren när jag skulle vacc. honom, han fick nästan 42,0 feber varken åt eller drack på 4 dygn. Han kunde inte ens lämna boxen :eek:
Vet var där och gav honom smärtstillande...Han blev lite piggare, och efter ca 10 dygn var han nästan normal bortsett att han hade jätte ont i kroppen...
Fick vila tot 3 veckor, pga vacc spruta! Nu har vi ansökt om en dispance om att få slippa vacc honom, eftersom han blir så dålig. Juni var det dax igen med något jätte konstigt...Dem busade i sommarhagen då han helt plötsligt blev block halt! :eek: Ungefär som om han hade brutit benet... Tog genast in honom och undersökte benet, men hittade inget..:confused: Jag avvaktade tre dagar innan jag tog ut vet. Han var då inte halt inte varm, men han känndes stapplig i gången och snubbli. Tog prov för erlichia, vilket det inte var.. Hittade lite krustor på benen sen, smörjde på med massa olika preparat men inget hjälpte...
Han blev piggare i slutet av juli. Satte igång honom igen då, och han var en helt annan häst då. Gick bra ända till oktober...då var det dax igen:mad:
42,1 i temp en kväll, ringde vet som sa att jag skulle avvakta till morg efter.
Men tempen steg ytterligare 42,6 :crazy:
Vet kom ut sent på kvällen, gam honom febernedsättande och sen tog hon prov igen för erlichia vilket han hade då...Han fick då behandling som han skulle få i 5 dagar, tog ledigt från jobbet dem dagarna som han skulle sprutas - jätte billigt och bra = not! Men vad gör man inte. Den tredje dagen när vet kom så fick hon inte i kanylen i halsen-:eek: Efter ca 20 min fick hon det men knappt att hon fick i vätskan i kanylen heller. Efter den första sprutan så upptäckte hon att halsen blev skitstooor.... Då blev jag skarj, han hade troligtvis fått sk tromber i kärlet.....Jahapp då var det bara att avbryta den behandlingen mot erlichian...:mad: Han tål inga sprutor alls min lilla häst, han får såna krafftiga reaktioner..Sen var det bara för mig att börja massera halsen med salvor som jag fick av vet. Han blev bra igen i början av nov... och mitt upp i allt så fick han ett litet litet sticksår (måste ha varit det) i skapet, det svullnade upp och blev en fotboll och feber igen...Då tänkte jag: Nej jag ska nog börja spela ishokey eller något i stället...är inte meningen att jag ska ha häst...
Det var ett jobbigt år. Jag hoppas på ett bra 2009 i stället! :bump:

2008 var väl värsta året hitills för mig.
Hela våren olika småhältor. Hästen vilade, sattes i gång, blev halt, vilade, blev halt osv.
Kom igång innan sommaren och var riktigt fin. Reds hela sommaren och kom upp i kondition.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=908124 I början av aug, slet hästen av sig en sko och troligen även något ledband. Kämpade hela hösten, känndes som om vi var på kliniken varje vecka. Men det fanns tyvärr inget att göra. Så i november fick jag ta bort hästen….
Lill hästen har klarat sig bra. Fick ett fult sår i somras som läkte fint.

:(13 januari - hittar gubben i svår kolik. Blev att åka in till Ultuna, kvar en vecka. Svår förstoppning, varken veterinärerna eller jag vet orsaken.:(
Mars - gubben hostar mkt. Ambulanstoriska ute. Fabrol och Ventipulmin 2 veckor, bytta till spån mm.
Mars - hostan försvinner inte. Ambulanstoriska ute. Endoskopi som inte visar något.
Hostan blir bättre under sommaren, men kommer tillbaka när han står på stall igen. Veterinärerna rek. att flytta...
Dv. tappskor och krångel med skorna under hela året. Är dunderkänslig för underlaget, vilket blir bättre med Hoofpad under sulorna fram.
Dec - besvärligt att sko vb. Hovis rek. att ta ut veterinär eller åka in till Ultuna och sko med droger.
Så vi ska åka in och sko runt om på Ultuna nu den 4:e februari med droger...:(
Flyttade till nytt stall i slutet av januari - hostan nästan helt borta.:banana:

fy vad trist men vi kan bilda klubb :cry:
Börja i januari båda ponnyerna fick något mystiskt virus/bakterie sluta äta och högfeber i 3 veckor sen minska de efter hand. Var så dåliga att dem stog på intensivård hemma jordbruksverket stängde stallet. Men efter ca 2,5 månad så blev dem bättre och så småningom friskförklarade.
I juni åkte ja på koll med min stora då ja tyckte han fuska lite med vänsterbak då hitta dem spatt och pålaggringar och prinsen dömdes ut :cry: Men av någon anledning sa min magkänsla att att vi inte skulle ge upp så han fick en chans till. De gick 2 tvånader och allt var bra sen kom DM i september ponnyn hoppa men inte som han bruka åkte iväg han var då halt på alla 4 :eek: var dick bara en överansträngning antagligen pg av dåligt underlag. Blev frisk på åb 3 veckor senare.
Min stora som var utdömd reds igång och var så fin åkte till vet för en koll(vill ju inte han skall ha ont) men han var så fin och fräsch sa dem syntes ingen hälta :bump::bump: Red han och efter en månad fick stora ett sår och kännslig som han är så var de bara att ringa vet för ja fick inte röra och tvätta såret. Fick pencillin mm och allt blev bra men efter en vecka så sluta hna äta. Dem sa åt mig att ha is i magen vilket ja hade en vecka sen hade han tappat så mycke att vi åkte in igen. Hitta lite magsår men imed han tappt 60 kilo fick han stanna,Tur de för efter ytterligare prover så visa de sig att han hade höga njurvärden. Men efter 2 veckor där fick han komma hem och han vara hemma någon vecka sen fick han kolik :cry: ja och lilla ponnyn fick kraftig patella. Innan detta året har ja aldrig haft direkt sjuka hästar men nu kom verkligen allt och 2009 skulle bli mitt år sa alla men ikke:(

Jag har haft det sådär 08.
Häst 1:
Köpte en åring i somras, han fick några små sparkar i början, sen fick han en spark på vf knä och svullna upp ordentligt så att det blev som ett sticksår rätt in i knät. Men med penicillin gick detta över och nu har han bara en liten knöl kvar som ett litet skönhets fel.
Sen har han haft lite ont i hovarna nu under vintern med det hårda underlaget.

Häst 2:
Fick sig antagligen en spark i somras och har haft en diffus hälta vf vid longering på volt. Efter en massa klinikbesök och utan att hitta någor direkt svar tror ändå vet att han har en liten spricka i bogbladet. Han börjar nu bli bättre och håller på att sättas igång igen.

Häst 3:
Fick diagnosen att hon har en cysta i höger bakknä för ca 2 år sedan. I somras så blev hon sämre igen och fick behandlig igen, detta svarade hon bra på och har nu varit igång i skritt, trav och galopp i några månader. Är dock dömd till ett liv som promenadhäst, vilket hon inte är helt förtjust i, men hon får lära sig att hon är 18 år nu och måste börja ta det lugnt.

Häst 4:

Åkte på en stäckning under lek i hagen i sommras, så han fick vila en månad ungefär.

Så sammanfattningsvis är det sommaren som har varit boven hemma hos oss men det känns som om det börjar ordna upp sig nu :)

Häst 1: Föl, som föddes i mars 08. Efter 3 v fick han en böld i rumpan :crazy: och fick åka till djursjukhuset och vara där en vecka.

Han råkade även ut för foderstopp i halsen och fick även då vara på djursjukhuset 1 vecka.

Sedan har han sträckt sig i lårmuskeln och fick undersökas för hälta p.g.a det, blev bra ändå sen. ET kollade på honom och han hade fått en låsning i samband med denna sträckning.

Han har hittills i år även lyckats få en hovböld.

Häst 2, sto f.03: Fick en reaktion på abortvirussprutan och fick en böld i halsen som fick behandlas med penicillin.
Samma häst har även fått en allergisk reaktion på något foder och kliat av sig päls.

Häst 3: Fölunge född juni 08. Fick en smäll på ena frambenet och var lite halt ett par dagar. Det blev en pytteliten knöl på skenan.
Var väldigt hovöm av den frusna marken och fick vara inne några dagar, sen var hon bra igen.

Häst 4, sto född 85: Har inte varit med om något vad jag minns, kärnfrisk!

Fång på 2 av hästarna ( En avlivad ).
Hosta på 2 av hästarna
Mystisk feber 1 häst
Mystiska utslag 1 häst
Sandkolik 1 häst
Den 3dje har faktiskt varit kärnfrisk ( peppar, peppar )
Men hon har iof sin eksem.....
Jag önskar ett friskt 09 !

Hej från Hambo

Min häst (valack -04) och mammas (sto -94 och hingst -07) var friska. Inget som krävde vet.behandling.
Arabvalacken i stallet: hosta, rörelsestörningar, kotleds- och knäledsinflammation. Avlivad i oktober.

Stoet var förresten hos vet för munkoll då hon biter i bettet. Hon slipper nu bett och tänderna blir bra.

Mina hästar brukar vara friska *peppar, peppar* vilket jag är såå tacksam för.
Tyvärr hade vi en incident i somras när den ena shettisen skadade ögat, fick ett stort hornhinnesår med en oviss prognos. Hade jag tur skulle det läka på 3-4 veckor och hade jag otur skulle hon bli blind. Jag hade en sagolik tur och såret läkte på 2 veckor (snacka om gott läkekött):bump:! Blev "bara" 6000:- fattigare trots försäkring...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 704
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka