Sjuk vattensköldpadda

FeelingGreen

Trådstartare
Vi har två vattensköldpaddor av släktet kartsköldpaddor, ca 4 år gamla.

Den ena ser sjuk ut, så tillvida att den är väldigt svullen vid bakben och svans. Svullnaden har kommit efterhand under några månader, men är nu värre än någonsin. Spekulation:

- Lunginflammation.
Men hon gurglar inte ur näsa och har inga jätteproblem att simma.

- Förstoppning.
Men hon äter med god aptit. Förstoppning är ju dessutom ett livshotande tillstånd, som hon inte skulle klara många dagar med... :crazy:

- Äggstockning.
Men svullnaden känns inte hård, utan kan bukta inåt när hon andas. Dessutom tror jag inte att man överlever äggstockning någon längre tid heller.

- Fetma.
Kan det vara så att hon är "för fet för sitt skal"? :crazy: Hon får ju samma diet som andra sköldpaddan, som nästan inte växer alls.

Vi är villrådiga... Det ser sjukt ut, men hon verkar inte jättesjuk...

Tips, någon?

Sv: Sjuk vattensköldpadda

Om det bara buktar ut kan det väl vara fetma. Vad ger du dom/hur ofta?

Om det ser rött ut kan det ju vara den andra sköldpaddan som har bitit?

De får mat varannan dag, ungefär. Kött, fisk och torrfoder-pellets (de senaste månaderna tyvärr mest torrfoder :crazy: ). Vi har haft sköldpaddor även tidigare och hittills aldrig "lyckats" övergöda någon.

Sköldpaddorna går åtskilda sedan 4 månader (just för att de bet varandra) så ett sår är det inte.

Huden ser vit, nästan "död" ut. Svullnaden går även ut i bakfötterna.

du borde nog ge dom grönsaker också, även om det inte är fetma. Dom mår ju bra av lite grönt då och då.

Om huden är tjock och vit och ser äcklig ut skulle jag gissa på nån svampinfektion, då får du åka till veterinären och få salva tror jag? En bild skulle ju vara jättebra..

kliar det? luktar det något?

Annars kan det vara att sköldpaddan fjällar hud vilket är helt normalt, då kan det hänga vita "slamsor" av död hud vid bakbenen. Ärr ifrån en tidigare skada blir ofta vita.

Har sköldpaddan en varm lampa där den kan torka fort? För om det är svamp bör du försöka få paddan att sola och vara torr så mycket som möjligt.

Tack för tipset! :)

Ska försöka ordna foto. Är inte reggad på nå´n "fotopublicerings-sajt". Inte hemma på sån´t alls, faktiskt. :o

Ingen klåda och ingen doft, såvitt jag kan bedöma.

"Solnings"möjlighet har hon, och hon solar mycket.

Det där med grönsaker är meckigt att få i dem - även om de är superglupska annars

Efter att nu ha pratat med en expert (inte hans ord...) lutar det åt att sköldisen är fet/övergödd. Hon ska få banta lite den närmaste tiden, så får vi se hur det utvecklar sig.

Experten menar att dagens sköldpaddsfoder (i pelletsform) är nästan för näringsrikt. Själv matar han sina sköldpaddor mest med hund- eller kattmat.

Mina kör på råa köttbitar och uppblött mjau torrfoder, sen ungefär hälften grönsaker som kan vara lite allt möjligt beroende på vad vi har hemma. Men dom gillar morot, tomat, gröna blad och vattenväxter som man köper för en femma styck i djuraffären, ärtor osv. Frukt älskar dom, banan, äpple, päron, bär. Kokt ägg kan man ge, äggulan är nyttig och behåller man skalet på får dom kalk på köpet.

Sen när det inte är vinter är det ju bara att gå ut i trädgården! Maskrosblad, gräs annat grönt som inte är giftigt, daggmask är en favorit samt småsniglar, larver, osv. Brukar inte ta skalbaggar dock eftersom många skalbaggar är giftiga för att dom är "rovdjur".

Hoppas din sköldis går mot smalare tider snart!

Tack, vi får hoppas att hon blir en succé-bantare! :D

Rått kött och rå fisk får våra sköldisar skapligt regelbundet. Ska kämpa vidare med frukt- och gröntdieten (tack för exempel på vad), där våra sköldisar visat sig vara betydligt kräsnare.

Är dom kräsna så kan du ta och mixa grönsakerna med köttet till en gegga, i med gelatin och låta stelna i tex. iskub-form till portionsbitar. Sen kan du ha i frysen och ta fram och tina en bit i taget. Supersucce hos mina, har blandat i massa grejer som dom normalt inte gillar, men när det smakar kattmat och geggigt och dom inte kan sortera ut något, då tycker dom det är toppen :d

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka