Sjuk ponny, vad kan det vara?

M

Moja

Hej!
Vår ponny har blivit sjuk.. Vi har såklart ringt och haft ut veterinär och om det är likadant imorgon ska vi ta ut vet. igen, men jag tänkte höra lite med er hästkunniga här på buke!

För ca 2 veckor sedan började han halta lite. Vi lät honom vila några dagar och det blev genast mycket bättre.
Sen för ca 1 vecka sen blev han väldigt stel i vänster fram när vi skulle gå ut med honom ur boxen på kvällen, men efter att ha gått med honom så gick allt över, han fick vila några dagar och allt blev som vanligt igen.
Men nu i Tisdags så fick han plötsligt 40,6 graders feber och var jättehängig, vi tog ut veterinär och hon konstaterade att han hade ovanligt hög andning och puls ( hon trodde att det kunde bero på den höga febern). Han hade lite aptit, men åt inte mycket. Vi bestämde oss för att avvakta till nästa morgon och morgonen därpå var han jättepigg. Ingen som helst feber och han stod nästan och bankade för att få komma ut.
Men så idag har han blivit sämre igen. Han har ingen feber, men han verkar väldigt "loj" och lade sig ner i boxen. Han ville inte äta havren vi gav honom, några morötter däremot ville han ha, men det var inte som att han kastar sig efter dom.

Har ni någon gissning på vad det kan vara för något?..

När vi ringde veterinären nu ikväll sa hon att: Det kan ju vara fång eller något med magen..

Han är en 18 årig New Forest valack.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sjuk ponny, vad kan det vara?

Oawsett wad som warit felet tidigare med hälta, stelhet och feber, så låter det som att ponnyn nu har kolik, dws ont i magen aw någon anledning. Jag tycker att ni ska se till att få ut weterinär ikwäll, för det är absolut inget att leka med.

Det är inte korsförlamning då?
Fast då kanske de inte får feber.. :p

Var har hästen varit halt och hur har den varit halt?
Du säger att den har "vilat några dagar", men vad har ni gjort däremellan?

Nu har vet. vart här igen och allt gick jättebra. Hon hade med sig 4 studerande och Mozart skötte sig utmärkt, han har sånt otroligt psyke min lilla ponny :)!
Dom kom fram till att han hade förstoppning och det har han troligtvis fått av någon inflammation ( då han hade feber ).
Så han har fått 2 påsar dropp och massa parafinolja och han har redan börjat bajsa! Vi var ute och gick med honom och han var precis som vanligt - seg från stallet och småsprang på vägen tillbaka.
Nu ska vi avvakta några dagar o se hur han mår, men ÅH SÅ SKÖNT att han just nu iallafall är sig själv igen! :)
Dom tog blodprov på honom också och ringde för någon timme sedan och sa att allt såg jättebra ut, pjuh!

tack för alla svar!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 312
Senast: mily
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V