sjuk lillskruttis...

Status
Stängd för vidare inlägg.

emma74

Trådstartare
hon blev rosslig och hes i torsdags men var fortfarande pigg, har blivit hängigare och hängigare, ligger bara i sängen (på mig) nästan dygnet runt, har feber (vet inte hur mycket för den :devil: termometern är paj och jag var så trött av att knappt ha sovit att jag glömde påminna maken att köpa en ny) äter inte, dricker bara vatten och vill inte ha tutte - och det oroar mig,det är ju hälften av hennes näringsintag typ (för att inte tala om hur ont mina tuttat gör- givetvis upptäckte jag nyss när jag skulle pumpa ur att pumpen (apotekets billiga utåldriga modell 6 år gammal) inte vill pumpa längre...

det är tom så illa att hon frivilligt ligger i PAPPAS famn (tack och lov för det - min rygg håller på att gå av - hon har sovit PÅ min i 2 dygn nu) ... är det dags att ringa VC nu, vad gör dom för något?

Emma är ett år kanske ska tilläggas...
 
Sv: sjuk lillskruttis...

Den där bör ni ta till VC eller barnklinik.
Den kan ha fått streptokoccer (halsfluss) och behöver då antibiotika.

Hon har nog ont i halsen.
Det är nog därför som hon inte vill äta.
 
Sv: sjuk lillskruttis...

1) Man ger alvedon i maxdos och näsdroppar så hon orkar äta. /tutte och det minsta täppt näsa funkar inte)

2) Blir hon tillräckligt pigg av alvedonet gör man inget mer. Är hon fortfarande slö och dricker/kissar dåligt trots medicin tar man kontakt med barnklinik. Efter att man kollat tempen...
 
Sv: sjuk lillskruttis...

hon blir inte pigg av alvedonet hon sover när hon får det...skakade liv i termomtern och tempade innan alvedonet 39,5 grader (fast hur pålitlig den är vet jag inte) men hon slurkade i sig den lilla skvätten bröstmjölk jag fick ut (typ 10 ml) och sen lite sojamjölk på det... har ringt VC och dom ringer tillbaka inom en timme (har sånt system här)... hon brukar kunna äta tutta sittande upp även när hon är täppt...
 
Sv: sjuk lillskruttis...

Har du mer än tre-fem dygn runt 40 grader och hängig bebis trots alvedon är det dags att kolla upp.

Fast jag skulle då absolut ringa direkt till barnkliniken.

Hmm, kollade ert landstings hemsida. De verkar ha satt en total grindvaktsfunktion till barnkliniken.

MYCKET tråkigt.
 
Senast ändrad:
Sv: sjuk lillskruttis...

vi ska iväg nu - har tid på VC halv 12... hon har druckit lite sojamjölk till reaten av tiden hänger hon runt min hals och sover...
 
Sv: sjuk lillskruttis...

33 i sänka, 37,8 i temp efter alvedonet då, diagnos virusinfektion med "krupphosta" och vätskebrist hemma igen med mollinpect hostmedicin, nässpray och ska ge alvedon (såklart) och försöka få henne att dricka så mycket som möjligt - vätskebristen var antagligen största anledningen till att hon var så trött och slö, men om det inte blev bättre framåt eftermiddan och kvällen så skulle vi ringa igen och åka in till barnakuten för att få hjälp...

och nu sover hon som en stock SJÄLV i soffan så jag kan ÄTA i lugn och ro... fick tag i resevdelar till min uråldriga pump på apoteket så nu är jag inte så framtung längre heller :D
 
Sv: sjuk lillskruttis...

Lilla skruttan... Att jag inte så det här tidigare, ring till BVC imorgon bittid och be om telefonnumret till barnläkaren. Hon är helt underbar och betydligt bättre än VC tyvärr när det gäller barn... Men det är klart blir hon bättre får ni avvakta och blir hon sämre så åk in till barnakuten för där är de oxå underbara! :love: Trots att vi bara kom in som nojiga föräldrar med ett getingstick så var de väldigt rara och hjälpsamma.
 
Sv: sjuk lillskruttis...

just nu sover hon som en stock- fortfarande... hoppas på att hon är bättre när hon vaknar och är törstig...
 
Sv: sjuk lillskruttis...

Håller med, sjuka SMÅ barn ska INTE till vc utan till barnläkare. Det kräver en del övning att undersöka dem ;) och det är inte alls säkert att den ni träffar på vc har hunnit få det.

Att lyssna fram en lunginflammation på en liten är inte samma sak som på en stor "kommunicerbar".

Men nu har ni ju varit på vc så nu borde ni få "lov" att vända er till barnkliniken för att fråga.
 
Sv: sjuk lillskruttis...

men varför säger dom inte det när man ringer då??? vet ju att det finns en barnläkare som kommer till BVC ibland, men trodde hon var stationerad i Västerås eller så... och dit FÅR man ju som bekant inte ringa :confused: nåja hon sover fortfarande som en stock...

dessutom borde inte den där sänkan varit högre om det är lunginflammation? (med andra ord ska jag fortsätta gå runt och oroa mig????)
 
Senast ändrad:
Sv: sjuk lillskruttis...

Du skall fortsätta att oroa dig tills att lilla Skruttan har vaknat och druckit ordentligt.
Samt visat sig litet piggare.
Om hon inte vaknar på ett bra tag, så måste du nog försöka att väcka henne.
Och se till så att hon dricker.

Hur andas hon när hon sover?
Lugnt och djupt eller grunt och snabbt?
 
Sv: sjuk lillskruttis...

emma74 skrev:
men varför säger dom inte det när man ringer då???

Vad ska de säga? Vi kan inte det här så bra :smirk:

Knappast.

Men om min häst är sjuk och jag inte har full koll på läget själv åker jag till en hästklinik eller konsulterar en hästveterinär jag litar på.

Små barn är lite likställda med djur på det viset att de inte kommunicerar och man behöver lång erfarenhet för att tolka deras klinik.

tog de verkligen SÄNKAN på vc? Verkar lite konstigt, trodde man i första hand tog CRP. Och det är oavsett bara en liten pusselbit som inte alls tex talar om ifall man har lunginflammation eller inte.
 
Sv: sjuk lillskruttis...

Silverkedjan skrev:
Vad ska de säga? Vi kan inte det här så bra :smirk: .
När vi bodde i Sthlm så blev vi hänvisade till barnläkarkliniken när vi ringde VC, och om DOM inte hade någon tid alls så fick vi gå till VC (hände när Robin hade öroninflammation, annarsvar vi på Barnkliniken stup i ett med honom, gul, höga levervärden dålig viktuppgång och sen allergi) trodde det funkade likadant här... (är ju hyffsat nyinflyttad)

Silverkedjan skrev:
tog de verkligen SÄNKAN på vc? Verkar lite konstigt, trodde man i första hand tog CRP. Och det är oavsett bara en liten pusselbit som inte alls tex talar om ifall man har lunginflammation eller inte.

JAG är inte minsta sjukvårdskunnig alls...dom stack i fingret, pratade om snabbsänka som var 33 och sa virusinfektion... ja läkaren lyssnade och tittade överallt med... OCH hänvisade till barnakuten om hon inte blev piggare och drack ordentligt... OCH ringde tillbaka och frågade hur det var med Emma nu innan 5

och Emma har vaknat, febern var samma som på VC, men lägre än på förmiddan, hon har fått alvedon, mollinpect (som tydligen inte var lika äckligt om Quilla eller flytande alvdedon för dom spottar hon ut) och hon fullkomligen kastade sig över flaskan med utpumpad mjölk - alla 80 ml slank ner + lite extra sojamjölk och hon har gnagt på ett chips med... och hon är piggare men inte pigg - vill fortfarande helst hänga som en liten apa runt halsen :love:
 
Sv: sjuk lillskruttis...

Ah, det verkar ju bättre ju!
Gullig läkare som ringde tillbaka, då så bryr de sig ju faktiskt om sina patienter.
Det är bra.
 
Sv: sjuk lillskruttis...

Silverkedjan skrev:
...eller så är de mer osäkra eller oroade än de vill erkänna :angel:
Jag tror snarare på det här tyvärr, med tanke på att jag har samma VC som Emma74...
Hör av dig om jag ska skaka fram numret till barnläkaren!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp