Sjuk kisse

N

Nelli

Hej !!

Jag har en underbar lite svart kattunge hona på 14 veckor, men som jag är rädd att hon är sjuk...
När jag fick hem henne var hon i ganska dåligt skick. Hon var sist född och lite utstött och inte lika stora som dom andra.
Men jag tog henne för hennes skönhet.
Men jag är rädd att hon är sjuk...
Hon äter bra och driker mycket jag börja med blötfoder men böt sedan till torr foder. Men hon har konstigt kladd i ögonen och och är lite snorig.
Hon leker inte bara lite gran på senare kvällar och bara någon timme men då är det inte full fart på henne som det brukar vara på små kattisar. Hon vill hella tiden gossa och har som en halv hinna på ögonen :confused:
Har ni någon ide vad hon har för sjukdom eller hur det är med henne...
Hon är vaccinerad 1 gång men jag vet inte när.
Ska kanske ringa och fråga och sedan vaccinera henne igen.
Hoppas ni har svaren på min kisses sjukdom
Tack i förhand och tveka inte att vara ärlig mot mig :)
 
Sv: Sjuk kisse

Jag tvekar inte att vara ärlig mot dig nu:

1. Ring veterinären om du tror att din katt är sjuk
2. Fråga uppfödaren om du tycker att den beter sig konstigt men inte verkar direkt sjuk, en bra uppfödare hjälper sina köpare med tips och råd.
 
Sv: Sjuk kisse

Tack för ditt svar :)
Köpte katten från en bondgård och har har någora antal mer katter ska nog ringa veterinären :)
 
Sv: Sjuk kisse

Självklart skall du som Lilstar skriver gå till veterinären om katten är sjuk!
Det är inte bara ett "råd" utan vår svenska djurskyddslagstifning KRÄVER att vi som djurägare ser till att våra djur får adekvat vård så snart de behöver detta.

Dock finns det saker som du kan göra hemma också:
1. Avmaska katten! Det inre ögonlocket kan ibland bli synligt på katter som är kraftigt maskangripna och om katten kommer från en bondgård så kanske inte ens dess mamma var avmaskad innan dräktigheten.
2. Se till att kattens kost är riktigt, riktigt bra. Fler bra fodermärken har specialfoder för kattungar/växande katter, det är välinvesterade pengar.

Lycka till!
Swat
 
Sv: Sjuk kisse

Självklart skall du som Lilstar skriver gå till veterinären om katten är sjuk!
Det är inte bara ett "råd" utan vår svenska djurskyddslagstifning KRÄVER att vi som djurägare ser till att våra djur får adekvat vård så snart de behöver detta.

Dock finns det saker som du kan göra hemma också:
1. Avmaska katten! Det inre ögonlocket kan ibland bli synligt på katter som är kraftigt maskangripna och om katten kommer från en bondgård så kanske inte ens dess mamma var avmaskad innan dräktigheten.
2. Se till att kattens kost är riktigt, riktigt bra. Fler bra fodermärken har specialfoder för kattungar/växande katter, det är välinvesterade pengar.

Lycka till!
Swat


Tack för ditt svar!!

Ja som sakt så ska jag nog ta kontakt med veterinären. Ja avmaskning skulle nog behövas tycker du att jag ska avmaska och avvänta och se vad som händer ?? eller ska jag ta kontakt med veterinären direkt ?? :laugh:
 
Sv: Sjuk kisse

Veterinären direkt! Med lite tur är det "bara" ett maskangrepp, men små katter är känsliga och det finns mängder med saker den kan vara smittad av om den vuxit upp utomhus. Principen måste alltid vara: vet man inte att det är ofarligt frågar man vet.
 
Sv: Sjuk kisse

veterinär först och omgående. Låter som att din katt har kattsnuva/kattpest av de symptom du beskriver. Båda sjukdomarna är otäcka och kattungar är extra känsliga. Sjukdomarna är dödliga och drabbar vad jag sett främst unga individer och gamla individer med dåligt immunförsvar.

Man ska inte heller avmaska i onödan :)

Om katten bara är 14 veckor borde den bara ha fått en vac-spruta och då ska den ha en till. Fick du inget vac-intyg med när du köpte katten?

hoppas kissen får hjälp hos veterinären :)
 
Sv: Sjuk kisse

Kl

Jag gissar att om TS köpt/fått kattungen från en bondgård så är den varken avmaskad eller vaccinerad. (Fördomar kanske, men...)

Jag avmaskar dessutom hellre unga djur en gång för mycket än en gång för lite! Riskerna med långsiktiga parasitangrepp på ungar/yngre djur är betydligt större än de skador som "utsläppet" av maskmedlet gör i naturen - om vi ser till mängden avm.medel för ex en kattunge.

Själv hade jag i TS skor tagit katten till vet i morgon och gjort en ordentlig besiktning för att komma till rätta med kattens problem så snart som möjligt.

/Swat
 
Sv: Sjuk kisse

Tack för ditt svar!!

Ja som sakt så ska jag nog ta kontakt med veterinären. Ja avmaskning skulle nog behövas tycker du att jag ska avmaska och avvänta och se vad som händer ?? eller ska jag ta kontakt med veterinären direkt ?? :laugh:

du ska ringa veterinär omgående. din katt är sjuk, och en så liten har inte möjlighet att själv tillfriskna bara sådär, vill du att katten ska bli bra och inte riskera att den blir riktigt sjuk så ringer du veterinär direkt i morgon bitti utan försening. att hålla på och labba med diverse hemmakurer och spekulera om vad det är, är galenskap och riskerar kattens liv.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 541
Senast: TantEster
·
V
Övr. Katt Är det normalt att hankatter är elaka mot honkatter? Jag trodde grabbarna skulle vara antingen underlägsna töserna, eller...
Svar
7
· Visningar
1 658
Senast: veronican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp