Sjuk häst efter vaccination - någon som varit med om det?

T

traffic

Vi har nu råkat ut för det trista att hästen blivit sjuk efter vaccination, influensa/stelkramp. Hög feber och svullna ben.

Är det någon mer som har erfarenhet av detta. Kan det sitta i länge?

Sv: Sjuk häst efter vaccination - någon som varit med om det?

Om du tittar några trådar längre ner så finns en tråd om just detta som disskuterats den sista veckan.

Du kan även knappa in namnet på ditt vaccin på Fass djur och där läsa om biverkningar som kan förekomma.

min blev sjuk av vaccin 2004. blev kraftigt svullen där hon blev stucken och hade hög feber i ett par dagar.

Veterinären sade åt mig att hålla koll på temp och allmäntillstånd och sa att det inte var jättefarligt om symtomen inte blev värre. Det hela gick ner av sig själv och försvann.

Blev rekommenderad ett vaccin av veterinären inför 2005 som skulle ha minst biverkningar, och när jag använde det reagerade hästen ingenting. Kan kolla upp vad det hette om du är intresserad, fast det kanske är olika från häst till häst ?

Ja tack! Gärna!

Min friskus till gammelpålle blev sjuk av influensavaccin för många år sedan.
På den tiden fanns det ett dåligt vaccin som hette Prevacun vill jag minnas att det var det hette. Pållen var alltid vaccinerad med Iscovac, en dyrare men säkrare variant av vaccin.
Så kom en veterinär och vaccinerade när jag hade "stand in" och inte själv var i stallet, så pålle fick detta Prevacun.

Han fick som din häst, feber i några dagar. Det samt sk nässelutslag, han var "bubblig" över nästan hela kroppen.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
339
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
420
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 265
Senast: mily
·
Hästvård Min lille 1,5 års hingst har hög feber och är riktigt hängig och eländig. Självklart har veterinären varit och tittat till honom och...
Svar
3
· Visningar
1 085
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur